Od maja ruszą drezyny rowerowe na trasie historycznej Kolei Nadzalewowej!

Wiele lat mieszkańcy terenów nad Zalewem Wiślanym czekali na reaktywację w jakimkolwiek kształcie słynnej trasy po której niegdyś kursowała Kolej Nadzalewowa. Jak dowiedział się serwis „Rynek Kolejowy” w 2023 roku ruszą tutaj drezyny rowerowe.

Wraca życie na trasę Kolei Nadzalewowej Kolej Nadzalewowa to słynny historyczny szlak na linii kolejowej nr 254 torów prowadzących od Elbląga do Braniewa. Przez wiele lat nie udawało się reaktywować tej trasy położonej w przepięknej scenerii Zalewu Wiślanego.

Był pomysł zgłoszenia odbudowy malowniczej linii do programu Kolej Plus, ale samorządom zabrakło pieniędzy na wkład własny.

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, udało się znaleźć rozwiązanie – część linii zostanie wykorzystana do uruchomienia drezyn rowerowych – atrakcji rekreacyjno-krajoznawczej, która od kilku lat jest hitem np. w Bieszczadach i korzystają z niej dziesiątki tysięcy ludzi.

W grudniu tego roku nastąpił przełom w tej sprawie. Udało się podpisać ważną umowę na przejęcie w zarządzanie linii kolejowej od PKP PLK. Dotyczyć to będzie na razie odcinka Kamienica Elbląska (14,65 km)– Frombork (36,25 km). To środkowy, prowadzący nad brzegiem Zalewu Wiślanego odcinek.

To pierwsza w Polsce umowa podpisana w takim trybie. Przewiduje go ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP. Do tej pory w trybie tej ustawy linię przejmowały samorządy, tym razem odcinek zostanie przejęty przez podmiot wskazany przez samorządy. Chodzi o warszawską spółkę Nadzalewowej Kolei Drezynowej, która dzierżawić będzie ten odcinek na okres 3 lat.

Prace na trasie zostaną rozpoczęte już na początku 2023 roku. Spółce zależy na uruchomieniu drezyn już w najbliższym sezonie turystycznym.

W przyszłym sezonie drezyną rowerową będzie można pojechać na odcinku z Tolkmicka do Fromborka. Jeśli pomysł się sprawdzi i będzie zapotrzebowanie, to będziemy jeździli także w stronę Kadyn, czy Suchacza. Ile będzie kosztował bilet? Mamy oczywiście biznesplan. Drezyny będą 4-5 osobowe. Cena biletu będzie zależna od długości wybranej trasy. Myślę, że 120 zł na trasie Frombork- Tolkmicko za drezynę – wyjaśnia Mateusz Fliszkiewicz ze spółki NDK.

Jak wynika jednak ze wstępnych informacji odcinek Kolei Nadzalewowej od dworca Elbląg Zdrój do nowej rampy przy ul. Mazurskiej nie może zostać oddany w zarządzanie ze względów bezpieczeństwa i strategicznych.

Mimo wszystko ta inwestycja to kolejny pozytywny sygnał, który zwiększa potencjał regionu Zalewu Wiślanego. Bogaty Region coraz bardziej realny!

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania Gazety Bogaty Region. Chcesz zobaczyć resztę artykułów? Kliknij i zobacz wersję e-wydania Gazety Bogaty Region

fot: drezynyrowerowe.pl

Poprzedni artykułŚwiąteczne wydanie Gazety Bogaty Region już w Elblągu. Wesołych Świąt!
Następny artykułŚwiąteczne wydanie Gazety Bogaty Region już w Waszych miejscowościach! Wesołych Świąt!
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze