Cierpi na nią nawet co piąta kobieta, a ponad połowa zmaga się z tak zwanym stanem baby blues. W kolejnej odsłonie z cyklu „środa z profilaktyką”  Narodowy Fundusz Zdrowia uczula Polaków na objawy i skutki depresji poporodowej.

– Depresja poporodowa jest fizyczną i psychiczną reakcją kobiety na narodziny dziecka. Jest to poważne zaburzenie psychiczne, które w negatywny sposób wpływa na życie i funkcjonowanie kobiety po porodzie – tłumaczą specjaliści z Narodowego Funduszu Zdrowia – Na rozwój depresji poporodowej wpływają liczne czynniki, które wspólnie oddziałując na kobietę, zwiększają ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych. Jednym z czynników jest stres, trudne wydarzenie życiowe, brak wsparcia, trudna relacja z partnerem, stresujące wydarzenia w ostatnim czasie, trauma psychiczna. Drugim jest fakt, że po porodzie dochodzi do spadku estrogenu oraz zmian w układzie podwzgórze – przysadka mózgowa, podczas których w mózgu kobiety dochodzi do nieadekwatnego pobudzania i hamowania neuronalnego. Zmiany emocjonalne wraz z zaburzeniami hormonalnymi wywołują zaburzenia mechanizmu regulacji, które w następstwie mogą prowadzić do rozwoju depresji poporodowej.

Jakie są objawy depresji poporodowej?:

  •   niechęć do dziecka;
  •   przewlekły stan obniżenia nastroju;
  •   poczucie winy;
  •   dominującym odczuciem jest smutek i przygnębienie;
  •   zaburzenia apetytu – nadmierne zajadanie się lub brak apetytu;
  •   brak odczuwania przyjemności;
  •   problemy ze snem;
  •   poczucie bezsilności, bezsensu życia;
  •   wahania nastrojów.

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia depresji poporodowej – warto odpowiednio przygotować się do narodzin dziecka – uczestniczyć w zajęciach szkoły rodzenia, zbierać informacje, dzięki którym łatwiej będzie odnaleźć się w roli rodzica. Warto również rozmawiać z partnerem i rodziną o swoich obawach wynikających z macierzyństwa, próbować wyobrażać sobie siebie w roli rodzica, zanim dziecko pojawi się na świecie. Ponadto, należy zadbać o:

  •   odpoczynek (w pierwszych miesiącach życia noworodek/ niemowlę potrzebuje kilkunastu godzin snu w ciągu doby, warto zatem wykorzystać ten czas na sen, lub chwile dla siebie);
  •   wysiłek fizyczny, który jest najlepszym środkiem antydepresyjnym (nawet niewielkie delikatne ćwiczenia poprawiają samopoczucie);
  •   odpowiedni sposób odżywiania.

Więcej informacji o depresji popoorodowej i miejsc, w których można szukać pomocy można znaleźć  w ulotce przygotowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

UM Olsztyn

Nasza Dieta
Poprzedni artykułKolejny mieszkaniec powiatu został oszukany. Policjanci ostrzegają przed oszustami !
Następny artykułZapadły wyroki za kierowanie bez uprawnień
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze