Tramwaje oficjalnie zakończone

Olsztyn oficjalnie ma nową infrastrukturę tramwajową na potrzeby dwóch nowych linii. Jedna z największych inwestycji w historii stolicy Warmii i Mazur została uroczyście zakończona w piątek (23 grudnia).

Po dwóch i pół roku prac zakończyło się kluczowe dla miejskiego transportu zbiorowego zadanie. Dzięki niemu mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch nowych tramwajowych linii, które połączą os. Pieczewo ze Śródmieściem oraz węzłem przy Dworcu Głównym.

– To niezwykle istotny moment dla naszego miasta – mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Realizacja tak dużej inwestycji wymagała ogromu pracy i determinacji w dążeniu do celu. Kolejni olsztynianie zyskują dostęp do bezpiecznego, komfortowego i ekologicznego środka transportu. To powinno również przełożyć się na zredukowanie liczby aut z jednym, dwoma pasażerami na pokładzie. Podróż tramwajem jest bowiem bardziej opłacalna, a nasza sieć pokrywa już sporą część miasta.

Nowa infrastruktura to około sześciu kilometrów podwójnego torowiska. Jest poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstała estakada o długości ok. 270 m. Realizacja wiązała się także z przebudową podziemnej infrastruktury oraz układu drogowego.

Przy Wysokiej Bramie powstał węzeł przesiadkowy. Projekt to także zastąpienie rondami części dotychczasowych, tradycyjnych skrzyżowań, budowa ok. 10 km tras rowerowych oraz rozbudowa systemu ITS.

– Cieszy nas fakt, że w tym roku ukończyliśmy realizację tej w sumie niełatwej inwestycji – podsumował Prezes Zarządu Polimex Mostostal, Krzysztof Figat. – Budowa była realizowana na czynnej tkance miejskiej, na przebudowywanych ulicach cały czas odbywał się ruch kołowy i pieszy. Przebudowa wszystkich sieci zajęła ponad rok. Wykonaliśmy nowe nawierzchnie dróg i chodników oraz nowe ścieżki rowerowe wzdłuż całej linii tramwajowej. Jako ciekawostkę dodam, że w ciągu linii tramwajowej wykonano najdłuższą w północno wschodniej Polsce estakadę tramwajową o długości 270 mb, w technologii betonu sprężanego. To zespół doświadczonych inżynierów z Polimex Infrastruktura i firmy Trakcja jest autorem dzisiejszego sukcesu.

Dzięki realizacji zadania możliwe było także sfinansowanie kupna części (z łącznie 12 sztuk) nowych tramwajów, które zostały zbudowane dla Olsztyna w Turcji. Nie mniej istotnym elementem  jest zieleń. Z zakończoną właśnie realizacją projektu tramwajowego nierozerwalnie związany jest program nasadzeń – niemal trzech tys. drzew, i dziesiątek tysięcy krzewów, bylin i kwiatów.

Ważną częścią jest także powstanie nowej zajezdni tramwajowej, będącej lustrzanym odbiciem tej istniejącej dotychczas. Olsztyńską sieć tramwajową obsługuje 27 składów. Do tej pory pod zadaszeniem w bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego mogło stać maksymalnie 18 tramwajów. Aby pozostałe wozy nie stacjonowały „pod chmurką”, co mogłoby mieć wpływ na ich żywotność, infrastruktura została rozbudowana o nowy obiekt.

– W Olsztynie są specjaliści od realizacji projektów trudnych, a wręcz niemożliwych – powiedział podczas uroczystości zakończenia zadania Maciej Berliński z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Ten zrealizowany w Olsztynie był największym pojedynczym projektem transportowym. Jako jedyny wymagał notyfikacji w Komisji Europejskiej. Dziękuję za odwagę w podejmowaniu decyzji.

Pierwsze tramwaje na nową linię – nr 4 – ruszą już w sobotę (30 grudnia) o 11:15. Przez pierwsze dwa dni będzie można podróżować nimi bez opłat między Pieczewem a dworcem. Linia nr 5, która będzie dowozić pasażerów do Wysokiej Bramy, zacznie kursowanie 1 stycznia. Tego dnia wejdzie w życie zmieniony układ komunikacji zbiorowej Olsztyna.

[zaproszenie na uruchomienie linii nr 4] [nowy układ komunikacyjny Olsztyna]

UM Olsztyn

Poprzedni artykułPrzebojowe Powitanie Nowego Roku w Starogardzie Gdańskim
Następny artykuł5. rocznica śmierci prezydenta Pawła Adamowicza
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze