Trwają prace związane z przywracaniem funkcjonalności wszystkich systemów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po ataku hakerskim. Kolejny krok to wznowienie usługi pozwalającej korzystać z karty miejskiej.
Olsztyńska Karta Miejska jest nośnikiem biletów okresowych, ale może też pełnić rolę elektronicznej portmonetki, a pieniądze na niej zgromadzone mogą być wydane na przejazdy komunikacją miejską lub na parkowanie w strefie płatnego postoju. Po ataku hakerskim na Zarząd Dróg Zieleni i Transportu korzystanie z OKM było przez pewien czas utrudnione. Karty nie można było doładowywać, ale bilety, które były na niej zapisane pozostawały aktywne.
– Osoby, które przed atakiem hakerskim zakupiły bilety okresowe – kwartalne lub roczne nadal mogą z nich korzystać – mówi Piotr Czajkowski, kierownik Wydziału Sprzedaży i Kontroli Biletów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu – podobnie jest ze środkami zgromadzonymi
w elektronicznej portmonetce, one także są dostępne.
Aby móc korzystać z OKM posiadacze karty powinni przyjść do jednego z trzech Punktów Obsługi Klienta by ponownie ją aktywować. Uwaga: wystarczy mieć przy sobie kartę miejską, nie trzeba mieć żadnych dokumentów tożsamości.
– Zachęcamy mieszkańców by jak najszybciej to zrobili – mówi Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu – można zabrać ze sobą karty rodziny, przyjaciół czy sąsiadów by nie generować dodatkowych kolejek. Aktywowanie jednej karty trwa tylko chwilę.
Punkty Obsługi Klienta, w których można aktywować kartę to:
• POK Centrum (przy Aurze);
• POK Knosały (w siedzibie ZDZiT, ul. Knosały 3/5);
• POK Kanta (przy krańcówce tramwajowej).
Na prośbę mieszkańców dwa Punkty Obsługi Klienta ZDZiT – „POK Centrum” oraz „POK Kanta” będę czynne w najbliższą sobotę 5 sierpnia 2023 roku – w godz. 10-15.
Zakup i kodowanie na OKM, biletów okresowych (miesięcznych, 30-dniowych) aktualnie odbywa się wyłącznie ww. Punktach Obsługi Klienta. Zakup i kodowanie biletów okresowych za pośrednictwem biletomatów stacjonarnych chwilowo jest niedostępne. Trwają prace nad przywróceniem tej funkcjonalności.
– Pracujemy także nad uruchomieniem kolejnych punktów oraz strony internetowej kartamiejska.olsztyn.eu, gdy tylko uda się to zrobić, będziemy na bieżąco informować – dodaje Koronowski.
Zachęcamy, by podczas ponownej aktywacji OKM w Punktach Obsługi Klienta, jednocześnie przedłużać uprawnienia dla dzieci i młodzieży do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej. Osoby które wcześniej tego nie zrobiły stracą ulgę po 30. września tego roku.
Przypomnijmy: uprawnienie przysługuje dzieciom (od ukończenia 4 roku życia) i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych na terenie Olsztyna, których rodzice lub opiekunowie prawni zamieszkują na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Olsztynie. Aby przedłużyć ulgę należy okazać w POK:
• legitymację szkolną ucznia podbitą na 2023/2024 rok lub świadectwo szkolne (rocznik 2009)
• kopię pierwszej strony zeznania podatkowego opatrzonego prezentatą Urzędu Skarbowego w Olsztynie lub zaświadczenia z Urzędu Skarbowego w Olsztynie potwierdzającego fakt rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (adres w zaświadczeniu) lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru z Urzędu Skarbowego w Olsztynie wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego (w przypadku składania PIT drogą elektroniczną). Dotyczy to zeznań podatkowych za poprzedni rok kalendarzowy, złożonych przez rodzica/ów lub opiekuna/ów prawnych dziecka.
Osoby, które składają wniosek o kartę miejską po raz pierwszy dodatkowo powinny okazać:
• legitymację szkolną podbitą na 2023/2024 rok – (rocznik 2009 świadectwo szkolne ukończenia siódmej klasy)
• dzieci 4-7 lat – dokument potwierdzający wiek dziecka;
• wybrany dokument zeznania podatkowego (jak wyżej)
Warunkiem skorzystania z ulgi jest posiadanie OKM, na której będzie zapisany bezpłatny bilet.
Jednocześnie przypominamy, że osoby po 70 roku życia nie muszą mieć karty, podróżując komunikacją miejską wystarczy mieć ze sobą dowód osobisty.
UM Olsztyn