Trwa ożywiony dialog pomiędzy stroną rządową, a elbląskim samorządem w sprawie dalszych losów portu w Elblągu. Port, w który od lat inwestował elbląski samorząd stał się osią sporu na linii rząd – władze Elbląga w związku z inwestycją przekopu przez Mierzeję Wiślaną i brakiem pogłębienia przez stronę rządową toru wodnego na ostatnich 900 metrach prowadzących do portu w Elblągu. Już w kwietniu odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w tej sprawie, na którym obecny będzie m.in. Poseł PSL – Koalicja Polska Zbigniew Ziejewski z naszego regionu.
Powstała szeroka koalicja „TAK dla portu w Elblągu”
Od początku tego sporu na linii rząd – samorząd ukształtowała się szeroka koalicja „TAK dla portu w Elblągu” złożona z władz miasta Elbląga, władz wojewódzkich oraz parlamentarzystów opozycyjnych, którzy aktywnie wspierają działania władz miejskich w tym, by Elbląg po latach inwestowania w port mógł dalej zachować prawa właścicielskie i korzystać z jego dalszego rozwoju.
W marcu na konferencji prasowej z udziałem władz miasta i parlamentarzystów poinformowano o rozpoczęciu kampanii informacyjnej „Powiedz TAK elbląskiemu portowi!”.
Kampania prowadzona jest na stronie urzędu w formie plakatów, billboardów i poprzez rozmowy i spotkania z mieszkańcami. Podczas kampanii zostanie też przeprowadzone badanie opinii publicznej w wersji papierowej, elektronicznej i poprzez telefon.
Chodzi o pokazanie istoty sporu oraz tego, że miasto jak najbardziej ma pomysł na rozwój portu oraz podjęło szereg działań, by jak najlepiej rozwinąć wiele zagadnień na rzecz przyszłości portu. Jako Prezydent Elbląga przedstawiłem swoje propozycje Ministrowi. W przestrzeni publicznej pada wiele informacji, że miasto nie chce przyjąć 100 milionów od rządu. Tymczasem w propozycji przedstawionej miastu pada propozycja przekazania do 100 milionów złotych… jest więc to spora różnica… Ostateczne zdanie ma bowiem należeć do Premiera RP. – powiedział podczas spotkania Prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Port w Elblągu nie może czekać kolejnych miesięcy czy lat na dokończenie inwestycji
Prezydent Elbląga od początku sporu z rządem powtarzał, że przez wiele ostatnich lat elbląski samorząd zainwestował w port ok. 100 milionów złotych. Zarząd portu w Elblągu jest spółką komunalną, którego właścicielem jest miasto. Jednak wody toru wodnego są już własnością Skarbu Państwa. Trudno więc wymagać, by miasto realizowało inwestycję w miejscu którego nie jest właścicielem. To tak jakby oczekiwać, że miasto miało łatać dziury na drodze krajowej S7 – mówił wielokrotnie Prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Tym bardziej, że przykłady z Polski wprost pokazują, że np. inwestycje w Tolkmicku, Fromborku w nabrzeże dokonuje Urząd Morski. Z kolei pogłębienie toru wodnego Szczecin- Świnoujście, zadanie o wiele większych kosztach też nie realizuje samorząd, a Urząd Morski. O tym przykładzie wspominał obecny na konferencji w Urzędzie Miasta Elbląg Poseł PSL – Koalicja Polska Zbigniew Ziejewski.
Port w Elblągu nie może czekać kolejnych miesięcy czy lat na dokończenie inwestycji. Nie może być tak, że jako Państwo wydaliśmy 2 miliardy złotych, a na sam koniec targujemy się o to kto ma dokończyć inwestycję. Warto powiedzieć elblążanom i mieszkańcom regionu, że takie samo zadanie jest wykonywane w Świnoujściu, gdzie trwa połączenie ze Szczecinem. To nie był odcinek 900 metrów jak w przypadku Elbląga, to był odcinek 62 kilometrów, odcinek szerokości 100 metrów i pogłębiany na głębokość do 12,5 metra! To zadanie wykonuje Skarb Państwa. Czyli można wykonać zadanie znacznie większe. Dlatego też
w sprawie portu w Elblągu i jego przyszłości zwołujemy nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, które będzie miało miejsce 12-14 kwietnia w Sejmie. Chcemy, żeby Pan Minister odpowiedzialny za budowę kanału określił jasno swoje stanowisko – powiedział podczas spotkania Poseł PSL-Koalicja Polska Zbigniew Ziejewski
Artykuł pochodzi z najnowszego wydania Gazety Bogaty Region. Chcesz zobaczyć resztę artykułów?