Rok 2024 w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury przyniósł wiele wyzwań, ale również licznych osiągnięć, które podkreślają jego rolę jako kluczowego elementu infrastruktury komunikacyjnej Warmii i Mazur. W minionym roku na lotnisku odprawiono 72 246 pasażerów, a liczba operacji lotniczych wyniosła 3 965. Przez 9 lat funkcjonowania Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, skorzystało z niego ponad 860 tysięcy osób.
Siatka połączeń i General Aviation
W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury mierzył się ze skutki rosnących kosztów operacyjnych, w tym wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji, które znacząco wpływały na rentowność linii oraz portów lotniczych w całej Europie. Dodatkowo, problemy techniczne i logistyczne przewoźników lotniczych, takie jak konieczność długookresowego serwisowania samolotów czy opóźnienia w dostawie nowych statków powietrznych, znacząco ograniczyły dostępność floty i zmusiły linie lotnicze do priorytetowego traktowania najbardziej dochodowych tras z dużych lotnisk. W efekcie mniejsze, regionalne porty lotnicze, takie jak Olsztyn-Mazury, znalazły się w trudnej pozycji, często uniemożliwiającej planowany rozwój siatki połączeń pasażerskich.
Pomimo trudności związanych m.in. z decyzją linii lotniczej Wizz Air o tymczasowym zawieszeniu dwóch tras w siatce połączeń lotniska w Szymanach, argumentowaną koniecznością serwisowania wadliwych silników w kilkudziesięciu Airbusach A320neo tego przewoźnika i związanym z tym chwilowym spadkiem liczby pasażerów, władze regionalnego lotniska były skoncentrowane na wzmocnieniu istniejącej oferty lotów oraz rozwoju nowej siatki połączeń pasażerskich zarówno w ruchu regularnym jak i czarterowym.
Dużym sukcesem okazało się połączenie touroperatora Itaka do egipskiego Marsa Alam, które jako pierwszy w historii lotniska zimowy czarter wystartowało 28 grudnia 2024 roku – wysoka popularność tej oferty przyczyniła się do udostępnienia jej również w sezonie letnim 2025. Równie dużym zainteresowaniem pasażerów cieszyły się dwa wakacyjne kierunki Itaki – Turcja i Albania, które latem powrócą do rozkładu lotów Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.
Powodzeniem zakończyły się także negocjacje z linią lotniczą Ryanair, która ogłosiła uruchomienie nowej trasy z warmińsko-mazurskiego lotniska do portu lotniczego Düsseldorf-Weeze, położonego w zachodnich Niemczech tuż przy granicy z Holandią. Dzięki swojej lokalizacji, lotnisko to jest idealnym miejscem dla podróżnych planujących biznesowe wizyty, jak i turystyczne wyjazdy. W promieniu mniej niż półtorej godziny dojazdu do lotniska, zlokalizowane są największe miasta Zagłębia Ruhry oraz Holandii. Pierwszy lot zaplanowany jest na 30 marca 2025 roku.
Obsługa lotów General Aviation stanowiła jeden z podstawowych obszarów działalności Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w 2024 roku. Lotnisko kontynuowało obsługę lotów biznesowych, medycznych, wojskowych, a także szkoleniowych – realizowanych zarówno przez szkoły pilotażu, jak i linie lotnicze w ramach programów szkolenia pilotów.
Rozwój sektora cargo
Lotnisko Olsztyn-Mazury sukcesywnie rozwijało działalność w zakresie odprawy towarów. W 2024 roku łączny wolumen odprawionych ładunków wyniósł 358 043 kg, co stanowi wzrost o 15,8% w stosunku do roku 2023. Na wynik ten składały się zarówno operacje związane z eksportem regionalnych produktów spożywczych w ramach projektu Food Cluster, wspierającego lokalnych producentów żywności, jak też operacje sektora wojskowego.
Inwestycje i rozwój infrastruktury
W minionym roku kontynuowano również działalność inwestycyjną kluczową dla dalszego rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury oraz dywersyfikacji oferowanych usług. Najważniejszym z nich był projekt pn. „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA. Innowacyjny System Zdalnej Wieży LotniskowejSłużbyInformacjiPowietrznejAFIS”. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2021 – 2027 (działanie 4.3. Zarządzanie ruchem lotniczym). Jest to projekt strategiczny – istotny z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego, wnoszący kluczowy wkład w realizację celów z jednej strony strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa Warmińsko-Mazurskie 2030 a z drugiej programu regionalnego na lata 2021-2027 Fundusze Europejskie dla Warmii iMazur. Realizacja projektu wynika z potrzeby poprawy efektywności zarządzania ruchem lotniczym na lotnisku Olsztyn-Mazury, podniesienia poziomu bezpieczeństwa, optymalizacji zarządzania operacjami lotniczymi i możliwości obniżenia kosztów związanych z zabezpieczeniem operacji lotniczych.
Umowa o dofinansowanie projektu podpisana została w dniu 29 listopada 2024 roku.
- Wartość projektu: 7 380 000,00 zł
- Dofinansowanie z UE: 4 318 800,00 zł
Obecnie zarząd Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury kontynuuje przyjętą strategię rozwoju, koncentrując się na projektach zwiększających znaczenie portu w regionie i jego konkurencyjność na rynku lotniczym. Najnowsza inicjatywa to projekt pn. „Flight Eco Center”, zakładający budowę nowoczesnych hangarów MRO (Maintenance, Repair & Overhaul), które umożliwią kompleksową obsługę techniczną statków powietrznych, ich naprawę oraz recykling wyeksploatowanych jednostek. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na usługi serwisowe, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologicznych rozwiązań w lotnictwie. Projekt ten będzie realizowany przy wsparciu środków unijnych z FunduszyEuropejskichdlaWarmiiiMazurna lata 2021–2027. Jego celem jest nie tylko poszerzenie oferty usług okołolotniskowych dostępnych w Szymanach, ale również stworzenie nowej specjalizacji w regionie, która przyczyni się do rozwoju sektora lotniczego na Warmii i Mazurach i zaoferuje mieszkańcom regionu wysokopłatne miejsca pracy. Kluczowym aspektem