Ruch na gdyńskich drogach w czasie pandemii

Trwa pandemia koronawirusa, a wprowadzone przez rząd ograniczenia przekładają się na codzienne życie mieszkańców miast. Zgodnie z akcją „zostań w domu” gdynianie od wielu tygodni stosują się do obowiązujących zasad. Dowodem tego są opustoszałe chodniki oraz mniejszy ruch na gdyńskich drogach, któremu dokładniej przyjrzał się zespół gdyńskiego TRISTAR.

Na prośbę prezydenta Wojciecha Szczurka inżynierowie z Działu Inżynierii Transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni wzięli pod lupę gdyński ruch drogowy. Ich analiza objęła m.in. okres kilku tygodni kwarantanny, podczas których zamknięte były placówki oświatowe, galerie handlowe i punkty usługowe oraz funkcjonowały obostrzenia w korzystaniu z komunikacji publicznej. W wyżej wskazanym okresie wiele osób przeszło również na tryb pracy zdalnej, w efekcie czego ich auta pozostały na przydomowych parkingach.

– Wymienione powyżej czynniki wymagają oczywiście pogłębionej analizy, ale z pewnością miały one wpływ na zachowania komunikacyjne naszych mieszkańców – tłumaczy Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Na podstawie analiz przeprowadzonych w 12 newralgicznych punktach układu drogowego mogliśmy zaobserwować kilkudziesięcioprocentowe spadki w ruchu. Rekordowe okazały się weekendy, gdzie aut na drogach było nawet o 69 % mniej! Przewidujemy jednak, że stopniowe odmrażanie gospodarki będzie skutkowało zwiększeniem natężenia ruchu wszystkich pojazdów – dodaje wiceprezydent Łucyk.

Jak podkreślają inżynierowie gdyńskiego TRISTAR spadki natężenia ruchu dotyczyły głównie samochodów osobowych. Z pomiarów ruchu wynika, że auta ciężarowe nadal regularnie użytkują główne drogi dojazdowe np. do gdyńskiego portu – Do naszego badania wykorzystaliśmy dane pochodzące z systemu TRISTAR, w ramach którego prowadzimy ciągły pomiar ruchu za pomocą detektorów obecności pojazdów na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wykonane analizy porównawcze dotyczyły 5 tygodni obowiązywania ograniczeń związanych z COVID-19, które porównano do wartości średnich z okresu trzech tygodni przed wprowadzeniem restrykcji – tłumaczy Karol Żarski z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.

Porównywano wyniki pomiarów z następujących dni:
dla weekendów:

  • przed epidemią: średnia dla 22-23.02.2020, 29.02-01.03.2020 oraz 07-08.03.2020,
  • pierwszy weekend: 21-22.03.2020,
  • drugi weekend: 28-29.03.2020,
  • trzeci weekend: 04-05.04.2020,
  • czwarty weekend: 11-12.04.2020,
  • piąty weekend: 18-19.04.2020.

dla dni pracujących:

  • przed epidemią: średnia dla 17-21.02.2020, 24-28.02.2020 oraz 02-06.03.2020,
  • pierwszy tydzień: 16-20.03.2020,
  • drugi tydzień: 23-27.03.2020,
  • trzeci tydzień: 30.03-03.04.2020,
  • czwarty tydzień: 06.04-10.04.2020,
  • piąty tydzień: 14-17.04.2020.

W analizie uwzględniono następujące skrzyżowania:
• 1 – ul. Morska – ul. Chylońska (od strony Rumi),
• 2 – ul. Morska – przejście dla pieszych na wysokości budynku o numerze 303,
• 3 – ul. Morska – ul. Przybyszewskiego,
• 4 – ul. Wiśniewskiego – ul. Energetyków – łącznice estakady Kwiatkowskiego,
• 5 – ul. Morska – ul. Okoniewskiego,
• 6 – ul. 10 Lutego – Ul. Podjazd – Ul. Dworcowa,
• 7 – al. Zwycięstwa – ul. Harcerska,
• 8 – ul. Wielkopolska – Droga Gdyńska,
• 9 – al. Zwycięstwa – ul. Spółdzielcza,
• 10 – ul. Wielkopolska – ul. Sopocka,
• 11 – ul. Chwaszczyńska – ul. Nowowiczlińska,
• 12 – ul. Chwarznieńska – ul. Małokacka – ul. Rolnicza – ul. Wielkokacka

Mapa pokazaujęca lokalizację punktów, w których przeanalizowano natężenie ruchu // źródło TRISTAR z wykorzystaniem openstreetmap.org
Mapa z zaznaczonymi skrzyżowaniami, które były objęte analizą natężenia ruchu // źródło TRISTAR z wykorzystaniem openstreetmap.org

– W ramach analizy porównaliśmy również procentowe spadki średnich natężeń ruchu w kolejnych dniach względem czasu przed wprowadzeniem ograniczeń oraz dla poszczególnych godzin w dni pracujące i dni wolne od pracy – wyjaśnia Maciej Bodal, Kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.
We wszystkich analizowanych przekrojach względem wartości typowych ruch zmniejszył się w dniu powszednim o:

  • od 28% do 37% % w pierwszym tygodniu obwiązywania ograniczeń
  • od 35% do 39% w tygodniu drugim,
  • od 35% do 39% w tygodniu trzecim,
  • od 30% do 35% w tygodniu czwartym,
  • od 33% do 39% w tygodniu piątym.

W soboty i niedziele natężenie ruchu drogowego spadło względem wartości typowych o:

  • do 54% w pierwszy weekend,
  • do 61% w drugi weekend,
  • do 57% w trzeci weekend,
  • do 69% w czwarty weekend,
  • do 69% w piąty weekend.

Najciekawsze wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:w dni pracujące:
– w dalszym ciągu występują wyraźne godziny szczytu związane z dojazdami do pracy, procentowo najmniejsze spadki wystąpiły w czasie występowania szczytów – od 10% rano do 30% po południu

– zaobserwowano skrócenie szczytów, wyraźny spadek ruchu w kolejnych godzinach po najbardziej obciążonych godzinach (7:00-8:00 i 15:00-16:00) niż w okresie przed obowiązywaniem ograniczeń

– w  godzinach 20:00-00:00 procentowo ruch zmniejszył się najbardziej w ciągu doby (ponad 50 % spadku wartości natężenia ruchu). Mimo to w godzinach nocnych (20:00-6:00) ruch zmniejszył się o wartości nieznaczne (zmiany rzędu kilkudziesięciu pojazdów w godzinie w danym kierunku).

w weekendy:
– różnica w najbardziej obciążonej godzinie jest większa w porównaniu z dniami pracującymi. W pierwszy weekend wynosiła miejscami około 600 pojazdów w ciągu godziny szczytu przypadającego na godziny 13:00 i 14:00

– w czwarty weekend, z uwagi na Święta Wielkanocne, natężenie ruchu było znacząco mniejsze w porównaniu z poprzednimi weekendami. Największe spadki natężeń odnotowano w godzinach 12:00-19:00. Szczególnie duży spadek ruchu względem poprzednich tygodni nastąpił w niedzielę

– procentowo spadek ruchu w weekendy w godzinach 8:00-23:00 jest w przybliżeniu stały i wynosi około 55%. W godzinach 23:00-5:00 jest większy (do 80%), a w godzinach 5:00-8:00 mniejszy (z wyjątkiem weekendu świątecznego nie przekroczył 40%).

Eksperci z zespołu TRISTAR podkreślają, że bez nowoczesnego oprogramowania, jakie oferuje ten system, nie byłoby możliwe zarówno monitorowanie, jak i analizowanie ruchu. W efekcie takich analiz można między innymi optymalizować funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej.

Do pobrania:

 Hanna Wyszyńska

Poprzedni artykułGdynia: Trolejbusy przypominają o 1% dla gdyńskich organizacji
Następny artykułGdynia: Dzień dobry! Dzwonię z Centrum Aktywności Seniora…
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze