W Gdańsku powstał największy w mieście parking rowerowy. Znajduje się w nim 500 stojaków rowerowych oraz sprzęt do samodzielnej naprawy jednośladów. Dwupoziomowy obiekt, który wybudowano w okolicach dworca we Wrzeszczu, powstał dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych.
W piątek, 15 marca prezydent Aleksandra Dulkiewicz otworzyła parking, który został zrealizowany w ramach programu „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Całkowity koszt tej inwestycji wyniósł około 13 milionów złotych, z czego około 11 milionów złotych zostało dofinansowane przez Unię Europejską, co stanowi aż 85% całkowitych kosztów.
– Parking rowerowy to jeden z elementów większej całości, projektu unijnego. Jest on realizowany zarówno w okolicach Gdańska Głównego, jak i tutaj we Wrzeszczu. Na projekt składają się także powstałe w ostatnich latach drogi rowerowe, umożliwiające dojazd do dworca we Wrzeszczu. To droga rowerowa w ulicy Dmowskiego, fragmenty ulicy Grunwaldzkiej, czy ulicy Jaśkowa Dolina. Wzorem polityk rowerowych na całym świecie, także tutaj chcemy zachęcić mieszkańców do tego, żeby korzystali z transportu publicznego i rowerowego – mówiła podczas briefingu Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Parkingów rowerowych mamy w Gdańsku całkiem sporo, ale to jest pierwszy parking dwukondygnacyjny. To obiekt mogący pomieścić 500 rowerów i czynny całą dobę. Stanowi także zaplecze socjalne dla kierowców gdańskich autobusów. Myślę, że ten parking niebawem zapełni się rowerami i będzie jedną z zachęt do zmiany stylu życia i jeszcze większej troski o nasze środowisko i o przyszłe pokolenia.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa pozostawionych rowerów teren parkingu jest monitorowany. Zamontowano również stojaki dla rowerów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością. Na miejscu dostępna jest samoobsługowa stacja do naprawy rowerów, wyposażona w narzędzia niezbędne do podstawowych prac.
Dwukondygnacyjny obiekt mieści również pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz pomieszczenia techniczne dla parkingu. Elewację obiektu zdobić będą pnącza roślin.
W okolicy parkingu przebudowany został również układ drogowy, w tym m.in. mini-rondo. W ramach inwestycji stworzono miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, znane chociażby z lotniska czy dworca w Gdańsku Głównym. Ponadto powstały miejsca postojowe dla taksówek i dla osób z ograniczoną mobilnością. Elementami inwestycji była także przebudowa sieci teletechnicznych i kanalizacji deszczowej, a także montaż kamer monitoringu i tzw. małej architektury.
– Jesteśmy w sercu węzła przesiadkowego. Mamy tu parking rowerowy, pętlę autobusową, przystanek SKM. Do tego węzła prowadzą drogi, które były też realizowane w ramach projektu węzłowego z Unii Europejskiej. Projekt, jest realizowany w ramach środków metropolitalnych, które są wydawane w różnych miejscach naszej metropolii – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska. – W ramach tego projektu realizowana była także droga rowerowa na Jaśkowej Dolinie, na Grunwaldzkiej od Szymanowskiego do Żołnierzy Wyklętych, na Grunwaldzkiej od Dekerta do Studzienki, na Legionów od placu Komorowskiego do ulicy Kościuszki czy wzdłuż ulicy Dmowskiego na odcinku od Grunwaldzkiej do Zator-Przytockiego. To jest miejsce, w którym schodzą się te wszystkie drogi rowerowe i umożliwiają przesiadkę, czy to na autobus, czy to na SKM-kę.
Parking kubaturowy przy Dworcu PKP we Wrzeszczu to jeden z elementów szeroko zakrojonej polityki miejskiej w zakresie zrównoważonego transportu.
– W roku 2009 miasto podpisało Kartę Brukselską, zobowiązując się wówczas do wdrożenia w mieście polityki parkowania rowerów. Ten parking jest jednym z elementów tej polityki, jednym z wielu. Warto przypomnieć, że rok 2009 to były czasy, w których w Gdańsku w całym mieście było mniej miejsc parkingowych do parkowania rowerów, niż jest obecnie w tym jednym parkingu, bo tych miejsc było poniżej 100. Dzisiaj miejsc do parkowania rowerów w Gdańsku mamy ponad 18000 – powiedział Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej.
Inwestycja powstała we współpracy z Obszarem Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot.
– Gdańsk jest po prostu rowerową stolicą Polski. Mamy rower metropolitalny, mamy setki kilometrów ścieżek, pierwszy pod dachem parking dla rowerów i węzły komunikacyjne – mówił Łukasz Bejm, Radny Miasta Gdańska.
Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku