Rower bez pedałów lub siedzenia, wrzucony na dach kiosku, służący do przewozu… hulajnogi bądź trzech osób czy zapięty na prywatnej posesji – to tylko kilka przykładów niezgodnego z regulaminem korzystania z systemu Mevo 2.0. Podczas gdy jedni mieszkańcy cieszą się z możliwości korzystania z rowerów miejskich, inni dewastują pojazdy albo w inny sposób łamią regulamin korzystania z nich. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zapowiada więc finansowe konsekwencje w takich przypadkach.
Minął zaledwie tydzień testu zewnętrznego rowerów Mevo 2.0. Na 20 tys. zarejestrowanych użytkowników aż 250 ma już zablokowane konta. W związku z tą sytuacją Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. To odpowiedź na liczne zgłoszenia mieszkańców metropolii oraz obserwacje OMGGS. Uwaga! Naliczanie kar wejdzie w życie w sobotę, 23 września, o godz. 12:00.
– To wielki sprawdzian z naszej odpowiedzialności jako społeczności. Przeważająca większość uczestników testów go zdała. Rowery Mevo są dla nas i musimy o nie dbać, jak o swoje. Kto tego nie rozumie, musi liczyć się z kosekwencjami – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Reagują mieszkańcy
“Zablokować konto i ukarać, tych którzy jeżdżą na rowerach w dwie, trzy osoby i w ten sposób niszczą rowery”. To jeden z najczęściej pojawiających się komentarzy i maili, które w ciągu pierwszych dni testów zewnętrznych Mevo 2.0 Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot otrzymał od mieszkańców. Z uwagi na liczne przypadki rażącego łamania zapisów regulaminu przez użytkowników, podjęto zatem decyzję o wprowadzeniu następujących opłat dodatkowych (obok obowiązującej już od 13 września opłaty w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju), które będą pobierane od użytkowników systemu:
- jazda na koszu lub inna próba zniszczenia roweru – 500 zł,
- pozostawienie roweru w strefie zabronionej, czyli we wszystkich miejscach niedostępnych dla serwisu – 450 zł,
- jazda na rowerze przez więcej niż jedną osobę – 100 zł,
- korzystanie z własnych zamków rowerowych – 200 zł,
- dojazd rowerem na plażę – 80 zł,
- przewóz rowerów środkami transportu – 50 zł
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS
Oto taryfikator dotyczący kradzieży lub zniszczenia roweru:
- uszkodzenie roweru uniemożliwiające naprawę – 12000 zł,
- kradzież roweru – 12000 zł,
- kradzież baterii – 3000 zł,
- uszkodzenie koszyka – 2000 zł,
- usuwanie naklejek – 500 zł,
- złamane/uszkodzone siodło – 1000 zł,
- każdy inny potwierdzony przypadek – 1000 zł.
Wszystkie pozostałe ustalenia dotyczące drugiego etapu testów roweru metropolitalnego Mevo pozostają aktualnie bez zmian.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS
– Wprowadzane kary mają być rodzajem straszaka dla tych wszystkich, którym przyjdzie do głowy korzystanie z Mevo niezgodnie z regulaminem – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. – Jednocześnie zapewniamy, że karać będzie rygorystycznie, ale też bardzo ostrożnie. Nie będą to pochopne decyzje, a potwierdzone dowodami. Jeśli sami zauważymy takie działania lub otrzymamy zdjęcia czy filmy, na których widać naruszenia, a jednocześnie numer roweru nałożymy karę – stwierdza.
OMGGS dziękuje mieszkańcom metropolii
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje mieszkańcom metropolii, którzy zwrócili uwagę na nieprawidłowe lub bezmyślne korzystanie z pojazdów. To bardzo cenne informacje, dzięki którym można lepiej dopracować całe przedsięwzięcie. W końcu Mevo to dobro wspólne i wspólnie powinniśmy o nie dbać – tak, aby jak najwięcej osób mogło z niego korzystać.
– Mevo jest dla wszystkich. Zależy nam, aby w czasie trwania testów jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać i podzielić się uwagami. Kluczowe jest także dbanie o rowery, jako dobro wspólne – podkreśla Michał Glaser, prezes OMGGS. – Im rozsądniej będziemy korzystać z systemu roweru metropolitalnego teraz, w fazie testów, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się pełną flotą we wszystkich szesnastu gminach – podkreśla.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje również za zgłaszanie wszystkich błędów i niedogodności związanych z pracą systemu. OMGGS przekazuje je na bieżąco do hiszpańskiego operatora, firmy City Bike Global, która pracuje nad ich wyeliminowaniem.
Trzeba aktualizować aplikację
OMGGS przypomina o regularnym aktualizowaniu aplikacji Mevo. Z każdą aktualizacją wprowadzany jest szereg zmian i ulepszeń. Eliminowane są najczęstsze błędy, dzięki czemu korzystanie z rowerów jest wygodniejsze. To także kluczowe dla operatora systemu, ponieważ wówczas otrzymuje on bieżące problemy do rozwiązania.
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS
Statystyki pierwszego tygodnia testów
Oto kilka danych liczbowych po pierwszym tygodniu testów zewnętrznych:
- ponad 60 tysięcy – tyle podróży odbyto rowerami Mevo,
- 60% w tygodniu, 40 % w weekend,
- 13 minut – tyle wynosi średni czas podróży,
- 20 tysięcy – tylu zarejestrowanych użytkowników mamy w systemie,
- 250 kont użytkowników zostało zablokowanych z powodu niewłaściwego korzystania z roweru,
- 11 tysięcy podróży – to dzienny rekord z 20 września.
Zygmunt Gołąb
UM Gdynia