Nawet 12 tys. zł kary za zniszczenie roweru Mevo

Rower bez pedałów lub siedzenia, wrzucony na dach kiosku, służący do przewozu… hulajnogi bądź trzech osób czy zapięty na prywatnej posesji – to tylko kilka przykładów niezgodnego z regulaminem korzystania z systemu Mevo 2.0. Podczas gdy jedni mieszkańcy cieszą się z możliwości korzystania z rowerów miejskich, inni dewastują pojazdy albo w inny sposób łamią regulamin korzystania z nich. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zapowiada więc finansowe konsekwencje w takich przypadkach.

Minął zaledwie tydzień testu zewnętrznego rowerów Mevo 2.0. Na 20 tys. zarejestrowanych użytkowników aż 250 ma już zablokowane konta. W związku z tą sytuacją Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. To odpowiedź na liczne zgłoszenia mieszkańców metropolii oraz obserwacje OMGGSUwaga! Naliczanie kar wejdzie w życie w sobotę, 23 września, o godz. 12:00

– To wielki sprawdzian z naszej odpowiedzialności jako społeczności. Przeważająca większość uczestników testów go zdała. Rowery Mevo są dla nas i musimy o nie dbać, jak o swoje. Kto tego nie rozumie, musi liczyć się z kosekwencjami – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. 

Reagują mieszkańcy 

“Zablokować konto i ukarać, tych którzy jeżdżą na rowerach w dwie, trzy osoby i w ten sposób niszczą rowery”. To jeden z najczęściej pojawiających się komentarzy i maili, które w ciągu pierwszych dni testów zewnętrznych Mevo 2.0 Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot otrzymał od mieszkańców. Z uwagi na liczne przypadki rażącego łamania zapisów regulaminu przez użytkowników, podjęto zatem decyzję o wprowadzeniu następujących opłat dodatkowych (obok obowiązującej już od 13 września opłaty w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju), które będą pobierane od użytkowników systemu: 

  • jazda na koszu lub inna próba zniszczenia roweru – 500 zł, 
  • pozostawienie roweru w strefie zabronionej, czyli we wszystkich miejscach niedostępnych dla serwisu – 450 zł, 
  • jazda na rowerze przez więcej niż jedną osobę – 100 zł, 
  • korzystanie z własnych zamków rowerowych – 200 zł, 
  • dojazd rowerem na plażę – 80 zł, 
  • przewóz rowerów środkami transportu – 50 zł 
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

Oto taryfikator dotyczący kradzieży lub zniszczenia roweru:  

  • uszkodzenie roweru uniemożliwiające naprawę – 12000 zł, 
  • kradzież roweru – 12000 zł, 
  • kradzież baterii – 3000 zł, 
  • uszkodzenie koszyka – 2000 zł, 
  • usuwanie naklejek – 500 zł, 
  • złamane/uszkodzone siodło – 1000 zł, 
  • każdy inny potwierdzony przypadek – 1000 zł. 

Wszystkie pozostałe ustalenia dotyczące drugiego etapu testów roweru metropolitalnego Mevo pozostają aktualnie bez zmian. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

– Wprowadzane kary mają być rodzajem straszaka dla tych wszystkich, którym przyjdzie do głowy korzystanie z Mevo niezgodnie z regulaminem – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. – Jednocześnie zapewniamy, że karać będzie rygorystycznie, ale też bardzo ostrożnie. Nie będą to pochopne decyzje, a potwierdzone dowodami. Jeśli sami zauważymy takie działania lub otrzymamy zdjęcia czy filmy, na których widać naruszenia, a jednocześnie numer roweru nałożymy karę – stwierdza. 

OMGGS dziękuje mieszkańcom metropolii 
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
 dziękuje mieszkańcom metropolii, którzy zwrócili uwagę na nieprawidłowe lub bezmyślne korzystanie z pojazdów. To bardzo cenne informacje, dzięki którym można lepiej dopracować całe przedsięwzięcie. W końcu Mevo to dobro wspólne i wspólnie powinniśmy o nie dbać – tak, aby jak najwięcej osób mogło z niego korzystać. 

– Mevo jest dla wszystkich. Zależy nam, aby w czasie trwania testów jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać i podzielić się uwagami. Kluczowe jest także dbanie o rowery, jako dobro wspólne – podkreśla Michał Glaser, prezes OMGGS. – Im rozsądniej będziemy korzystać z systemu roweru metropolitalnego teraz, w fazie testów, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się pełną flotą we wszystkich szesnastu gminach – podkreśla.  

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje również za zgłaszanie wszystkich błędów i niedogodności związanych z pracą systemu. OMGGS przekazuje je na bieżąco do hiszpańskiego operatora, firmy City Bike Global, która pracuje nad ich wyeliminowaniem. 

Trzeba aktualizować aplikację 

OMGGS przypomina o regularnym aktualizowaniu aplikacji Mevo. Z każdą aktualizacją wprowadzany jest szereg zmian i ulepszeń. Eliminowane są najczęstsze błędy, dzięki czemu korzystanie z rowerów jest wygodniejsze. To także kluczowe dla operatora systemu, ponieważ wówczas otrzymuje on bieżące problemy do rozwiązania. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

Statystyki pierwszego tygodnia testów
Oto kilka danych liczbowych po pierwszym tygodniu testów zewnętrznych: 

  • ponad 60 tysięcy – tyle podróży odbyto rowerami Mevo, 
  • 60% w tygodniu, 40 % w weekend, 
  • 13 minut – tyle wynosi średni czas podróży, 
  • 20 tysięcy – tylu zarejestrowanych użytkowników mamy w systemie, 
  • 250 kont użytkowników zostało zablokowanych z powodu niewłaściwego korzystania z roweru, 
  • 11 tysięcy podróży – to dzienny rekord z 20 września.

Zygmunt Gołąb
UM Gdynia

Poprzedni artykułGdańsk Biega – Na Wybory! Wraca niezwykła impreza dla rodzin
Następny artykuł„Dlaczego NIE” docenione w konkursie „Lodołamacze 2023”
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze