Pomorskie Trójmiasto Nawet 12 tys. zł kary za zniszczenie roweru Mevo

Nawet 12 tys. zł kary za zniszczenie roweru Mevo

Rower bez pedałów lub siedzenia, wrzucony na dach kiosku, służący do przewozu… hulajnogi bądź trzech osób czy zapięty na prywatnej posesji – to tylko kilka przykładów niezgodnego z regulaminem korzystania z systemu Mevo 2.0. Podczas gdy jedni mieszkańcy cieszą się z możliwości korzystania z rowerów miejskich, inni dewastują pojazdy albo w inny sposób łamią regulamin korzystania z nich. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zapowiada więc finansowe konsekwencje w takich przypadkach.

Minął zaledwie tydzień testu zewnętrznego rowerów Mevo 2.0. Na 20 tys. zarejestrowanych użytkowników aż 250 ma już zablokowane konta. W związku z tą sytuacją Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. To odpowiedź na liczne zgłoszenia mieszkańców metropolii oraz obserwacje OMGGSUwaga! Naliczanie kar wejdzie w życie w sobotę, 23 września, o godz. 12:00

– To wielki sprawdzian z naszej odpowiedzialności jako społeczności. Przeważająca większość uczestników testów go zdała. Rowery Mevo są dla nas i musimy o nie dbać, jak o swoje. Kto tego nie rozumie, musi liczyć się z kosekwencjami – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. 

Reagują mieszkańcy 

“Zablokować konto i ukarać, tych którzy jeżdżą na rowerach w dwie, trzy osoby i w ten sposób niszczą rowery”. To jeden z najczęściej pojawiających się komentarzy i maili, które w ciągu pierwszych dni testów zewnętrznych Mevo 2.0 Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot otrzymał od mieszkańców. Z uwagi na liczne przypadki rażącego łamania zapisów regulaminu przez użytkowników, podjęto zatem decyzję o wprowadzeniu następujących opłat dodatkowych (obok obowiązującej już od 13 września opłaty w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju), które będą pobierane od użytkowników systemu: 

  • jazda na koszu lub inna próba zniszczenia roweru – 500 zł, 
  • pozostawienie roweru w strefie zabronionej, czyli we wszystkich miejscach niedostępnych dla serwisu – 450 zł, 
  • jazda na rowerze przez więcej niż jedną osobę – 100 zł, 
  • korzystanie z własnych zamków rowerowych – 200 zł, 
  • dojazd rowerem na plażę – 80 zł, 
  • przewóz rowerów środkami transportu – 50 zł 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

Oto taryfikator dotyczący kradzieży lub zniszczenia roweru:  

  • uszkodzenie roweru uniemożliwiające naprawę – 12000 zł, 
  • kradzież roweru – 12000 zł, 
  • kradzież baterii – 3000 zł, 
  • uszkodzenie koszyka – 2000 zł, 
  • usuwanie naklejek – 500 zł, 
  • złamane/uszkodzone siodło – 1000 zł, 
  • każdy inny potwierdzony przypadek – 1000 zł. 

Wszystkie pozostałe ustalenia dotyczące drugiego etapu testów roweru metropolitalnego Mevo pozostają aktualnie bez zmian. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

– Wprowadzane kary mają być rodzajem straszaka dla tych wszystkich, którym przyjdzie do głowy korzystanie z Mevo niezgodnie z regulaminem – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. – Jednocześnie zapewniamy, że karać będzie rygorystycznie, ale też bardzo ostrożnie. Nie będą to pochopne decyzje, a potwierdzone dowodami. Jeśli sami zauważymy takie działania lub otrzymamy zdjęcia czy filmy, na których widać naruszenia, a jednocześnie numer roweru nałożymy karę – stwierdza. 

OMGGS dziękuje mieszkańcom metropolii 
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot
 dziękuje mieszkańcom metropolii, którzy zwrócili uwagę na nieprawidłowe lub bezmyślne korzystanie z pojazdów. To bardzo cenne informacje, dzięki którym można lepiej dopracować całe przedsięwzięcie. W końcu Mevo to dobro wspólne i wspólnie powinniśmy o nie dbać – tak, aby jak najwięcej osób mogło z niego korzystać. 

– Mevo jest dla wszystkich. Zależy nam, aby w czasie trwania testów jak najwięcej osób mogło z niego skorzystać i podzielić się uwagami. Kluczowe jest także dbanie o rowery, jako dobro wspólne – podkreśla Michał Glaser, prezes OMGGS. – Im rozsądniej będziemy korzystać z systemu roweru metropolitalnego teraz, w fazie testów, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się pełną flotą we wszystkich szesnastu gminach – podkreśla.  

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dziękuje również za zgłaszanie wszystkich błędów i niedogodności związanych z pracą systemu. OMGGS przekazuje je na bieżąco do hiszpańskiego operatora, firmy City Bike Global, która pracuje nad ich wyeliminowaniem. 

Trzeba aktualizować aplikację 

OMGGS przypomina o regularnym aktualizowaniu aplikacji Mevo. Z każdą aktualizacją wprowadzany jest szereg zmian i ulepszeń. Eliminowane są najczęstsze błędy, dzięki czemu korzystanie z rowerów jest wygodniejsze. To także kluczowe dla operatora systemu, ponieważ wówczas otrzymuje on bieżące problemy do rozwiązania. 

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot wprowadza kary za łamanie regulaminu korzystania z rowerów Mevo. Na zdjęciu niezgodne z regulaminem wykorzystanie roweru Mevo. Fot. OMGGS

Statystyki pierwszego tygodnia testów
Oto kilka danych liczbowych po pierwszym tygodniu testów zewnętrznych: 

  • ponad 60 tysięcy – tyle podróży odbyto rowerami Mevo, 
  • 60% w tygodniu, 40 % w weekend, 
  • 13 minut – tyle wynosi średni czas podróży, 
  • 20 tysięcy – tylu zarejestrowanych użytkowników mamy w systemie, 
  • 250 kont użytkowników zostało zablokowanych z powodu niewłaściwego korzystania z roweru, 
  • 11 tysięcy podróży – to dzienny rekord z 20 września.

Zygmunt Gołąb
UM Gdynia

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
wpDiscuz
0
0
Chcieli byśmy poznać Twoje zdanie. Skomentujx
Exit mobile version