Od początku maja w Gdańsku pojawi się ponad 100 nowych miejsc postojowych dla hulajnóg. Na terenie Głównego Miasta, Centralnego Pasma Usługowego oraz w Pasie Nadmorskim wyznaczone przez miasto parkingi będą jedynymi miejscami, gdzie będzie można odstawiać hulajnogi. Nie będzie możliwe parkowanie hulajnóg przy głównych skrzyżowaniach.
Wraz z wiosną na gdańskich drogach i ulicach widać coraz więcej rowerów i hulajnóg. Już jesienią w naszym mieście rozpoczęły się prace nad uporządkowaniem zasad poruszania się hulajnogami po mieście. W porozumieniach podpisanych z operatorami elektrycznych hulajnóg pojawiły się zapisy, które uporządkują zasady ich funkcjonowania na obszarze gminy.
– W ostatnich latach zauważyliśmy wzrost popularności hulajnóg elektrycznych. W związku z tym musimy wprowadzać pewne ograniczenia, np. dotyczące prędkości maksymalnej w ścisłym centrum. Mamy świadomość, że prawidłowe pozostawianie hulajnóg również jest ważnym elementem korzystania z nich i funkcjonowania w całym systemie transportowym. Prowadzimy stały dialog z operatorami, którego efektem były wprowadzone ograniczenia dostępnych stref na Jarmarku św. Dominika czy wyłączenie urządzeń przez trzech operatorów w Sylwestra, właśnie ze względu bezpieczeństwa. Od początku maja wprowadzamy kolejne zasady, które dodatkowo posłużą zapewnieniu bezpieczeństwa i zachowania ładu przestrzennego – podkreśla Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.
Hulajnogowe porządki
Od kilku lat popularność hulajnóg elektrycznych stale rośnie. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników rośnie potrzeba regulowania przepisów dotyczących poruszania się nimi. Dlatego już w 2021 zaproponowano szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierujących, jak i innych uczestników ruchu. Wprowadzono wówczas ograniczenie maksymalnej prędkości do 12 km/h na obszarze Głównego Miasta w obrębie dzielnicy Śródmieście wraz z Wyspą Ołowianką i północną częścią Wyspy Spichrzów, tj. obszaru ograniczonego ul. Okopową, ul. Podwale Staromiejskie, ul. Grodzką, ul. Wartką, ul. Na Stępce, ul. Szafarnia, ul. Podwale Przedmiejskie. W porozumieniach podpisanych z operatorami określono sposób premiowania użytkowników współdzielonych hulajnóg, którzy odbiorą pojazd spoza parkingu i odstawią go na wyznaczone przez miasto miejsce. Równocześnie wyznaczono prawie 230 parkingów dla hulajnóg, co łącznie dało 2376 ogólnodostępnych miejsc do parkowania hulajnóg.
Aktualizacja porozumień
Od początku maja zaczną obowiązywać przepisy, które wynikają z podpisania zaktualizowanych porozumień z operatorami.
– Wspólnie z operatorami rozmawialiśmy o tym, jak naszą przestrzeń publiczną zabezpieczyć przed hulajnogami, które są często porzucane. Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w Centralnym Paśmie Usługowym i w Pasie Nadmorskim zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli parkingi, w których użytkownik będzie musiał zostawić hulajnogę. Operator, ustawiając hulajnogi, również będzie musiał skorzystać z wyznaczonych miejsc – mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Zgodnie z nowymi regulacjami w różnych częściach miasta wyznaczonych zostało ponad 100 nowych parkingów dla hulajnóg.
– Wspólnie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni postanowiliśmy wyznaczyć dodatkowych 110 lokalizacji, w których hulajnogę będzie można łatwiej znaleźć i łatwiej zaparkować. W Gdańsku mamy obecnie 350 takich lokalizacji. Parkingi zostały już wymalowane i cały system ruszy z początkiem maja. W swoich aplikacjach operatorzy przygotowali informacje oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z hulajnóg – mówi Łukasz Kłos. – W przyszłości będziemy pracować nad tym, żeby powiększać strefy z obligatoryjnymi parkingami. Testujemy nowe rozwiązania, a jesienią zrobimy podsumowanie, wówczas będziemy decydować o kolejnych krokach – dodaje Łukasz Kłos.
Porozumienie z operatorami
Podczas konferencji prasowej, na której przedstawiono szczegóły nowych regulacji, przedstawiciele działających w Gdańsku operatorów podkreślali dobrą współpracę z miastem.
– Współpraca i dialog z miastem to podstawa rozwoju mikromobilności, która jest tak lubianym i docenianym przez mieszkańców Gdańska środkiem transportu. Tylko dzięki rozmowom mamy szansę na stworzenie najlepszych i najbardziej efektywnych rozwiązań, a utworzone w ramach porozumienia miejsca parkingowe są takiej współpracy doskonałym przykładem. Mamy też nadzieję, że w ten sposób będziemy zwiększać dostępność hulajnóg elektrycznych w Gdańsku. Jako Bolt będziemy dalej dokładać wszelkich starań, aby edukować naszych użytkowników z zasad bezpiecznej jazdy i prawidłowego parkowania hulajnóg elektrycznych, a także tworzyć i rozwijać istniejące rozwiązania technologiczne jak np. system prawidłowego parkowania przy pomocy sztucznej inteligencji – mówi Bartosz Małecki, Senior Operations Manager, Bolt Rentals w Polsce.
– Z naszej strony możemy zagwarantować, że od początku maja będziemy w 100 procentach gotowi, aby działać zgodnie z nowymi regulacjami. Cieszę się, że komunikacja z miastem jest naprawdę na wzorowym poziomie, bo jest to kluczem do tego, żeby w przyszłości takie rozwiązania promować – mówi Michał Paprocki reprezentujący firmę Dott.
– Dialog z miastami jest kluczowy do tego, żebyśmy mogli rozwijać mikro mobilności, czyli hulajnogi elektryczne, czy rowery i wpasować w obecną infrastrukturę miejską. Jest to kluczem do zastąpienia indywidualnego transportu samochodowego tak, żeby wszystkim nam żyło się lepiej – podkreśla Michał Borek z firmy Lime.
– Priorytetem firmy Tier jest pozytywna relacja z miastem, także bardzo się cieszymy z konsensusu i regulacji, jakie zostaną wprowadzone 1 maja. Od kiedy rozpoczęliśmy nasze usługi w Gdańsku, firma Tier edukuje użytkowników, jak poprawnie parkować i poruszać się po mieście. Jesteśmy gotowi na rozpoczęcie nowych regulacji od 1 maja – zapewnia Marta Wróbel z firmy Tier.
Hulajnogi w świetle przepisów
Znowelizowana w 2021 roku ustawa Prawo o ruchu drogowym ma szereg zapisów regulujących zasady poruszania się hulajnogami. Zgodnie z zapisami ustawy:
- hulajnogą można jechać wydzielona drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, z prędkością do 20 km/h
gdy w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów ani pasa ruchu dla rowerów, należy jechać po jezdni, ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h
- gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 30 km/h, a w pobliżu nie ma wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, dopuszcza się jazdę po chodniku, jednak z prędkością dostosowaną do prędkości pieszych (nowelizacja ustawy nie określa jednoznacznie jaka to prędkość), z uwzględnieniem ich bezwzględnego pierwszeństwa
- dzieci w wieku do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych tylko w strefie zamieszkania i pod opieką dorosłych
- młodzież w wieku 10-18 lat chcąca poruszać się na hulajnodze, jest zobowiązana posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dokument taki nie będzie wymagany dla osób powyżej 18 r.ż.
Kierującemu hulajnogą elektryczną nie wolno
- ciągnąć lub holować inny pojazd
- przewozić innych osób, zwierząt i ładunków
- prowadzić hulajnogi pod wpływem alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu
Co w przypadku, gdy w pobliżu nie ma wyznaczonego miejsca do parkowania hulajnóg?
- Zaparkowany pojazd można pozostawić na chodniku przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- hulajnoga będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, jak najbliżej jego zewnętrznej krawędzi, najbardziej oddalonej od jezdni
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i będzie nie mniejsza niż 1,5 m
Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku