Forum gorących dyskusji o gospodarce morskiej

Gdynia po raz kolejny stanie się miejscem interesujących dyskusji o morzu. Podczas 21. edycji Forum Gospodarki Morskiej wystąpi ponad trzydziestu prelegentów. Zaplanowano pięć paneli tematycznych oraz seminarium „Miecznik”. Nie zabraknie również gości specjalnych i rozmów o stuleciu Portu Gdynia. Wydarzenie odbędzie się 14 października w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Już 14 października odbędzie się Forum Gospodarki Morskiej. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny ponownie zamieni się w centrum debat o trendach, zmianach i wyzwaniach stojących przed całą branżą morską. Tegorocznym tematem przewodnim forum będą rozważania o gospodarce morskiej w nowym otoczeniu geopolitycznym. Rozmowy w gronie ekspertów będą dotyczyć m.in. elektrowni wiatrowych, żeglarstwa, przemysłu jachtowego i logistyki morskiej.

– To jedna z najważniejszych konferencji w Gdyni. W Gdyni, w której gospodarka jest mocno zdywersyfikowana, ale ta jej morska część pozostaje jedną z najważniejszych nóg, na których opiera się cała ekonomia miasta. A samo forum ma wieloletnią tradycję przyciągającą najważniejszych mówców i specjalistów w branży. Forum jest bezpłatne i otwarte, może w nim wziąć udział każdy, kto zarejestruje się na stronie. Każdy może też zgłaszać interesującą go tematykę i liczyć na to, że później zostanie ona poruszona – informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Debaty z udziałem przedsiębiorców, przedstawicieli świata biznesu, nauki i dyplomacji zaplanowano w ramach pięciu paneli:

  • „Technologie Morskie”,
  • „Porty Morskie”,
  • „Logistyka Morska”,
  • „Przemysł Jachtowy”,
  • „Energia Odnawialna”

– W części panelowej będziemy po raz pierwszy rozmawiali o projektach budowy okrętów wojennych, czyli konkretnie o programie „Miecznik” – budowie trzech fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. I o szansach, jakie to daje naszemu krajowi. W części ogólnej będziemy pierwszy raz rozmawiali na temat geopolityki. Wojna u naszych sąsiadów, powoduje, że musimy popatrzeć na otoczenie z innej perspektywy – mówi Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.

W tym roku przypadają setne urodziny Portu Gdynia. Podczas forum nie mogło więc zabraknąć rozmowy na ten temat.

– Dla Portu Gdynia to impreza najważniejsza – dlatego, że w Gdyni, dlatego, że to okazja do przedłużenia obchodów stulecia Portu Gdynia. W branży zachodzą takie zmiany, że musimy o tym dyskutować i szukać rozwiązań – opowiada Maciej Bąk, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Goście specjalni

Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie m.in. dr Małgorzata Bonikowska, prezeska Centrum Stosunków Międzynarodowych, która wygłosi wykład o współczesnej sytuacji geopolitycznej i jej skutkach dla naszego regionu.

Natomiast obecną sytuację ekonomiczną w Europie i Polsce przeanalizuje Jacek Wiśniewski, wieloletni, główny ekonomista Raiffeisen Banku.

Wśród prelegentów pojawią się również: Marisa Farrugia, ambasador Republiki Malty oraz Ole Toft, ambasador Królestwa Danii.

„Technologie Morskie”

Uczestnicy panelu poświęconego technologiom morskim będą się zastanawiać nad rozwojem nowych technologii do napędu statków. Już teraz, według danych firmy Clarksons (ośrodka analityczno-konsultingowego powiązanego z największym maklerem okrętowym), jednostki zasilane paliwami alternatywnymi stanowią obecnie 34 % liczby zamówień na nowe statki na świecie. Opcją wiodącą jest LNG, ale pojawiają się również statki wyposażone w napęd hybrydowy oraz baterie. Jednostki z napędem LNG są budowane również w polskich stoczniach.

Uczestnicy tego panelu zastanowią się też nad konsekwencjami regulacji prawnych, które będą dotyczyć pomiaru śladu węglowego w transporcie morskim. Opowiadać o tym będzie m.in. Adam Niklewski – ekspert ds. dekarbonizacji i szef floty w eksploatacji w firmie DNV.

„Logistyka Morska” 

Gorąca dyskusja wywiąże się zapewne podczas panelu dotyczącego logistyki morskiej. Obecna sytuacja związana z wojną w Ukrainie już wywołuje zmiany w europejskich łańcuchach dostaw. Polskie porty odgrywają w tym procesie znaczącą rolę, bo właśnie przez nie transportowane jest ukraińskie zboże przeznaczone na eksportu na rynki zagraniczne.

W planach są kolejne inwestycje w portach i kolejowych stacjach przyportowych, które mają zwiększyć ich zdolności przeładunkowe. Czy uda się stworzyć nowe wydajne środowisko logistyczne, które zapobiegnie wizji niedoboru surowców oraz produktów spożywczych? Takie pytanie postawią sobie prelegenci. Uczestnicy tego panelu zastanowią się również nad innymi zagrożeniami płynącymi z dominującej pozycji głównych morskich operatorów kontenerowych, które mogą skutkować rosnącymi stawkami frachtowymi, przy jednoczesnym pogarszaniu się jakości usług.

Na panel zaprasza jego lider – Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki (PISIL), Prezes Zarządu Terramar sp. z o.o.

„Porty Morskie”

Sytuacji polskich portów zostanie poświęcona osobna debata. Prezesi portów z Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia omówią strategię rozwoju swoich przedsiębiorstw. Zastanowią się również nad potrzebami i oczekiwaniami partnerów biznesowych wobec infrastruktury portowej.

Prelegenci omówią także rolę mniejszych portów. Dzięki otwarciu przekopu przez Mierzeję Wiślaną oraz planowanemu wykonaniu pogłębienia toru podejściowego w Elblągu może pojawić się już niebawem port morski o znaczeniu lokalnym i uzupełniającym. W roli lidera panelu wystąpi Piotr Pawłowski – Prezes Zarządu w Bałtyckim Terminalu Zbożowym sp. z o.o.

„Energia Odnawialna”

Ważnym tematem, którego nie może zabraknąć podczas tegorocznej edycji wydarzenia, jest zagadnienie energii odnawialnej, także w odniesieniu do gospodarki morskiej. Energetyka wiatrowa na morzu, ekologiczne rozwiązania wdrażane w polskich portach, a także polityka wodorowa – to kierunki rozważań podczas tego panelu.

Komisja Europejska już w 2020 roku wskazała zielony wodór jako jeden z kluczowych nośników energii, który może przyczynić się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Do 2050 roku wodór ma być w pełni zeroemisyjnym, ogólnodostępnym źródłem energii w UE. Prelegenci wyjaśnią, w jaki sposób może on zostać wykorzystany w gospodarce morskiej. Liderem panelu jest Tomasz Pelc – właściciel firmy NEXUS Consultants.

„Przemysły Jachtowe”

Jak wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego – nasz kraj jest ósmym na świecie i piątym w Europie eksporterem jachtów.

Polski przemysł jachtowy liczy około 1 000 firm, które zatrudniają blisko 50 tys. osób. Według danych PIE, rodzime stocznie produkują rocznie około 22 tys. jachtów motorowych i żaglowych.

Od początku wojny w Ukrainie wiele polskich przedsiębiorstw z tego sektora, solidaryzując się z ukraińskim narodem, zerwało współpracę z rosyjskimi i białoruskimi partnerami handlowymi. W jaki sposób sankcje nałożone na Rosję wpłynęły na ten sektor biznesu? O perspektywach dalszego rozwoju będą mówili uczestnicy panelu dotyczącego przemysłu jachtowego, którego liderem został Tomasz Chamera – Prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, wiceprezydent World Sailing.

Seminarium „Miecznik”

Wydarzeniem towarzyszącym forum będzie seminarium poświęcone programowi „Miecznik” – jako źródła nowych inwestycji, transferu technologii i wiedzy oraz konkurencyjnych miejsc pracy w regionie. Zaproszeni specjaliści i eksperci m.in. z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Babcock International oraz Thales przeanalizują podstawowe założenia programu, omówią planowane inwestycje i modernizacje w stoczniach, potrzeby rekrutacyjne oraz łańcuch dostaw.

Zwycięzcy konkursu „Morze mnie kręci”

Podczas forum swoją premierę będzie miał zwycięski film w konkursie „Morze mnie kręci”, który ma na celu zaprezentowanie młodemu pokoleniu atrakcyjnego obrazu, perspektyw i szans zawodowych w branży morskiej.

Kiedy i gdzie?

Forum odbędzie się w piątek, 14 października w Centrum Konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia przy al. Zwycięstwa 96/98.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Trzeba się jednak wcześniej zarejestrować na stronie: www.forum.gdynia.pl.

Organizatorami wydarzenia są: miasto Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni.

Poprzedni artykułMamy wigor! Seniorki i seniorzy bawią się w Gdańsku
Następny artykułO Wojtku, który tikał: zajęcia w Bulaju
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze