Gdynia gościła Odyseuszy z całego kraju

Półtora tysiąca dzieci, młodzieży, studentów z całego kraju rozwiązywało zadania w ramach Odysei Umysłu w miniony weekend w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach wiekowych pojadą na finał do Stanów Zjednoczonych. Gdynię reprezentowały trzy drużyny w różnych kategoriach wiekowych.

Tak barwnie i kolorowo w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni od dawna już nie było: innowacyjne urządzenia i pojazdy, bajkowe spektakle, super-wytrzymałe struktury – niezwykłe dzieła młodych konstruktorów, artystów i inżynierów, biorących udział w międzynarodowym konkursie twórczego myślenia. Nic dziwnego – po rocznym okresie pracy zdalnej, zmagania wróciły do formuły „na żywo”.

– Odyseja Umysłu to wyjątkowy projekt, w którym liczy się kreatywność i twórcze podejście do problemów – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – Młodzi ludzie, którzy biorą w nim udział mają okazję rozwijać niezwykle ważne kompetencje, bardzo cenione we współczesnym świecie, takie jak umiejętność współpracy w zespole, szukanie oryginalnych rozwiązań, traktowanie przeszkód jako wyzwań. Z dużym zainteresowaniem przyglądałem się zmaganiom i cieszę się, że mogłem osobiście pogratulować zwycięzcom.

Odyseja Umysłu to międzynarodowy projekt edukacyjny, którego celem jest rozwijanie u dzieci i młodzieży szeregu kompetencji kluczowych, m.in. kreatywnego i krytycznego myślenia, inicjatywności i innowacyjności, uważności, empatii i kooperacji. W Polsce obecny jest od ponad 30 lat. Uczestnicy tworzą rozwiązania interdyscyplinarnych zadań, dając wyraz swojej pomysłowości w ramach określonych ograniczeń czasowych, budżetowych i regulaminowych.

Tradycyjnie program realizowany jest w szkołach i innych placówkach oświatowych w trakcie roku szkolnego w formie zajęć dodatkowych, prowadzonych przez przeszkolonych trenerów. Zwieńczeniem pracy jest udział w konkursie na żywo, podczas którego 5-7-osobowe drużyny prezentują przygotowane rozwiązania sędziom i publiczności.

– Odyseja Umysłu to inicjatywa, w której liczą się twórcze pomysły, umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce, współpraca i zaradność. Co ważne – to też przestrzeń, w której każdy w jakimś sensie jest zwycięzcą, bo może marzyć, myśleć i tworzyć po swojemu – mówi Magdalena Datta, prezes fundacji Odyssey of the Mind Polska.

Trzy drużyny z miasta morza i marzeń

Odyseja Umysłów już od lat cieszy dużym zainteresowaniem wśród gdyńskich uczniów. Wśród 200 zespołów, które z całego kraju przyjechały na finał do naszego miasta, trzy były miejscowe.
W grupie najmłodszych dzieci dzielnie prezentowały nas uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5. Uczniowie wchodzącej w skład zespołu Szkoły Podstawowej nr 43 pracowali nad problemem 3 „Historia w postaci musicalu”. W nieco starszej grupie fantastycznie zaprezentowali się uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 (Szkoła Podstawowa nr 47), którzy przez cały ostatni rok pracowali nad problemem „To życie to cyrk”. Efektem prac było oryginalne przedstawienie, w którym uczniowie pokazali w zaskakujący sposób otaczającą ich rzeczywistość. Co ciekawe, ten sam problem zainspirował naszych reprezentantów w jednej ze starszych grup, którymi byli uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni. Oni również skupili się na sposobie patrzenia na świat z pozycji cyrku.

Wszechstronny rozwój poprzez doświadczenie

Drużyny w oparciu o swoje zainteresowania i talenty wybierają jedno z pięciu konkursowych zadań. Następnie przygotowują kreatywne spektakle teatralne, budują pojazdy mechaniczne, konstruują złożone urządzenia lub projektują ultralekkie struktury zdolne udźwignąć duże obciążenia. Swoje rozwiązania prezentują na konkursie przed sędziami w formie 8-minutowego występu na scenie. Każda z drużyn dostaje następnie zindywidualizowaną informację zwrotną w formie szczegółowej punktacji oraz dodatkowo opis mocnych stron rozwiązania.

Oprócz Problemu Długoterminowego, drużyny rozwiązują także Problem Spontaniczny. Podczas konkursu, w krótkim czasie, „na zawołanie” muszą zmierzyć się z zadaniem-niespodzianką. Czasem wymaga ono udzielenie twórczej odpowiedzi na zadane pytanie, a czasem stworzenia materialnego wytworu, który spełni określone funkcje.

– Sednem programu jest motywowanie uczestników do rozwoju na bazie własnych doświadczeń i przeżyć. Pokazujemy młodym ludziom, że nauka może być przyjemnością, a praca w zróżnicowanym zespole pozwala nie tylko poznać innych, ale też odkryć siebie – dodaje Magdalena Datta.

Pozytywne emocje i integracja

Konkurs Odysei Umysłu to nie tylko przyjazne współzawodnictwo. To również okazja, by poznać nowych znajomych, zainspirować się i zintegrować wokół wspólnych zainteresowań czy pasji. Co roku zespoły łączone są w tzw. Drużyny Kumpelskie, które nie rywalizują bezpośrednio ze sobą, za to wspólnie spędzają czas i kibicują sobie nawzajem. Wydarzeniu towarzyszy też szereg dodatkowych atrakcji, w tym wieczór rekreacyjno-integracyjny oraz uroczysta ceremonia ogłoszenia wyników.

Organizatorzy podkreślają, że konkursowe zmagania to jedynie stymulująca do pracy formuła. Znacznie ważniejsze jest stworzenie atmosfery sprzyjającej wyciąganiu konstruktywnych wniosków z pracy i pozytywnym emocjom. W tym duchu szkoleni są trenerzy – opiekunowie drużyn, a także sędziowie, którzy doceniają rozwiązania młodych uczestników.

Życzliwość = możliwości
Organizacja konkursu, zwłaszcza w obliczu wyzwań, jakie przyniosła pandemia koronawirusa, nie byłaby możliwa bez zaangażowania instytucji i firm, które inwestują w rozwój dzieci i młodzieży. Tegoroczną edycję w sposób szczególny wsparli strategiczni partnerzy Odysei Umysłu: KGHM Polska Miedź, Immergas Polska oraz Miasto Gdynia. Patronat Honorowy nad polską edycja konkursu od 20 lat sprawuje Minister Edukacji i Nauki.

Wyniki 31. Finału Ogólnopolskiego Odysei Umysłu 2022

Problem 1: Turbozagadka
Grupa wiekowa I
1. Zespół Szkół FILOMATA z Gliwic
2. Szkoła Językowa MOMA z Rumi
Grupa wiekowa II
1. Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
2. Szkoła Podstawowa nr 2 z Olsztyna
2 Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 S.T.O. Kraków
Grupa wiekowa III
1. X Liceum Ogólnokształcące z Wrocławia
2. I Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Opola
Grupa wiekowa IV
1.Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
2. Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z Gdańska

Problem 2: Wynalazek-Jakznalazek
Grupa wiekowa I
1. Szkoła Językowa MOMA z Rumi
2. Szkoła GEDANENSIS z Gdańska
Grupa wiekowa II
1. Szkoła Podstawowa nr 2 z Augustowa
2. Szkoły SPARK ACADEMY z Poznania
Grupa wiekowa III
1. Szkoła GEDANENSIS z Gdańska
2. Centrum Aktywnego Rozwoju KREATYWNIE POZYTYWNI z Wrocławia
Grupa wiekowa IV
1. Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z Gdańska

Problem 3: Historia w postaci musicalu
Grupa wiekowa I
1. Szkoła Podstawowa nr 89 z Gdańska
2. Szkoła Podstawowa nr 199 z Łodzi
Grupa wiekowa II
1. Niepubliczna Szkoła Podstawowa NOWY ŚWIAT z Gdańska
2. Stowarzyszenie Oświatowe KALINOWA 5 [ekipa A] z Białegostoku
Grupa wiekowa III
1. X Liceum Ogólnokształcące z Torunia
2. Lubelska Szkoła Realna z Lublina

Problem 4: Balsioszka-Matrioszka
Grupa wiekowa I
1. Szkoła Podstawowa Sióstr Zmartwychwstanek z Wejherowa
2. Niepubliczna Szkoła Podstawowa SKRZYDŁA z Lublina
Grupa wiekowa II
1. Społeczna Szkoła Podstawowa im. Rady Europy z Lubina
2. Stowarzyszenie Oświatowe KALINOWA 5 [ekipa B] z Białegostoku
Grupa wiekowa III
1. I Liceum Ogólnokształcące z Wejherowa
2. I Liceum Ogólnokształcące z Gdańska
Grupa wiekowa IV
1. Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z Gdańska

Problem 5: To życie to cyrk
Grupa wiekowa I
1. Społeczna Szkoła Podstawowa nr 3 S.T.O. z Krakowa
2. Szkoła GEDANENSIS z Gdańska
Grupa wiekowa II
1. Szkoła Podstawowa nr 83 ŁEJERY z Poznania
2. Stowarzyszenie ISKIERKI WYOBRAŹNI z Warszawy
Grupa wiekowa III
1.Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
2. LXIV Liceum Ogólnokształcące z Warszawy
Grupa wiekowa IV
1. Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska

Nagrody za wybitną kreatywność Ranatra Fusca – zapewniające (podobnie jak I i II miejsca) awans do kolejnego etapu (Finały Światowe Odysei Umysłu w Stanach Zjednoczonych):
– Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska, Problem 1, Grupa wiekowa IV
– Stowarzyszenie ISKIERKI WYOBRAŹNI z Warszawy, Problem 3, Grupa wiekowa III

Więcej informacji: https://odyseja.org/

Aneta Marczak
 fot. Karol Stańczak
UM Gdynia

Poprzedni artykułWeekend z Lemem w Teatrze Gdynia Główna
Następny artykułWykłady online dla młodzieży i dorosłych
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze