Kiedy dziecko jest gotowe, aby zostać uczniem?

Już za tydzień, 21 marca rusza rekrutacja do szkół podstawowych. To ostatnia chwila na sprawdzenie czy nasze dziecko jest gotowe, aby zostać pierwszoklasistą. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę, zanim zapiszemy dziecko do szkoły.

W Gdyni działają 34 szkoły podstawowe, prowadzone przez miasto. Mamy podstawówki z oddziałami sportowymi, gdzie dzieci mają możliwość wyboru wielu różnych dyscyplin sportowych. Mamy również oddziały integracyjne, klasy dwujęzyczne i klasy z innowacjami.

– Rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej jest dla rodziców i dzieci momentem długo wyczekiwanym, budzącym wiele radości, ale i obaw – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. – To wydarzenie, które wiąże się ze zmianami w życiu codziennym – nowymi obowiązkami i zasadami. Wielu rodziców zastanawia się, czy ich pociecha jest przygotowana na te zmiany, czy poradzi sobie w rzeczywistości szkolnej. Specjaliści podkreślają, że doświadczenie sukcesu w pierwszych latach nauki ma ogromny wpływ na późniejsze osiągnięcia szkolne oraz poczucie własnej wartości. Dlatego gdyńskie przedszkola i oddziały zerówek robią wszystko, aby najmłodszym gdyniankom i gdynianom zapewnić dobry start i umożliwić osiągnięcie odpowiedniego poziomu gotowości szkolnej.

Oceniając gotowość szkolną trzeba wziąć pod uwagę cztery aspekty rozwoju: fizyczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny. Dziecko przygotowane do rozpoczęcia nauki powinno posiadać odpowiednio rozwiniętą ogólną sprawność ruchową. Szczególnie ważna, biorąc pod uwagę naukę pisania, jest precyzja ruchów rąk i palców. O dojrzałości do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery intelektualnej świadczą: właściwy rozwój funkcji spostrzegania, myślenia, uwagi, pamięci oraz mowy. Dziecko gotowe do rozpoczęcia edukacji w szkole posiada określony zasób wiedzy ogólnej, jest zainteresowane poznawaniem świata.

– Oczekuje się, że kończąc zerówkę dziecko posiada odpowiednio wykształcające się funkcje percepcyjno-motoryczne, zaangażowane w proces nauki czytania i pisania – bez większych trudności zapamiętuje i odtwarza różne figury oraz kształty, różnicuje dźwięki z otoczenia, z łatwością zapamiętuje wiersze, piosenki, dokonuje podziału na sylaby, głoski, porównuje słowa brzmiące podobnie – wyjaśnia Kamila Meller, pedagog, terapeuta pedagogiczny, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rewalidacji dzieci z autyzmem w Przychodni Psychologiczno Pedagogicznej nr 1 w Gdyni. – Biorąc pod uwagę rozwój społeczny, dziecko przekraczające próg szkoły powinno rozumieć podstawowe normy i zasady społeczne. Umieć swobodnie komunikować się z innymi osobami, stosować się do poleceń kierowanych do całej grupy, utrzymywać prawidłowe relacje z rówieśnikami, tak by móc z nimi zgodnie współpracować. Oceniając rozwój emocjonalny, warto zwrócić uwagę na to, czy przyszły uczeń bez większych problemów znosi separację od rodzica, czy stara się panować nad swoimi emocjami, nie przejawia niekontrolowanych napadów złości, próbuje radzić sobie z trudnościami w konstruktywny sposób.

Osiągnięcie gotowości szkolnej jest procesem indywidualnym, wymagającym czasu. Nauczyciel obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego na bieżąco śledzi rozwój psychomotoryczny dziecka, jego zachowanie, a także analizuje wytwory. Wstępna obserwacja odbywa się w pierwszym semestrze roku szkolnego i umożliwia zaplanowanie oddziaływań wspomagających oraz stymulujących rozwój. Przeprowadzona po kilku miesiącach druga obserwacja daje możliwość dokonania analizy dynamiki rozwoju dziecka, postępów w różnych obszarach jego aktywności i ułatwia rodzicom podjęcie decyzji o rozpoczęciu przez nie nauki w klasie pierwszej lub odroczeniu tego obowiązku. Z pomocą w ocenie gotowości szkolnej można się również zwrócić do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie dokonywana jest specjalistyczna diagnoza pod tym kątem.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców, może odroczyć rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Warto wspomnieć o tym, że na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.

Wszelkie wątpliwości związane z gotowością dziecka do nauki szkolnej rozwieją specjaliści z gdyńskich Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych. Działaniami poradni w Gdyni objęte są wszystkie dzieci i młodzież od przedszkola do pełnoletności oraz ich rodzice i nauczyciele. Poradnie są trzy i działają zgodnie z obszarem swojej rejonizacji – warto to sprawdzić, aby skontaktować się z właściwą.

Poradnie w Gdyni:
PPP nr 1, mieszcząca się przy ulicy Staffa 10 – http://ppp1.edu.gdynia.pl/poradnia-w-sieci
PPP nr 2, mieszcząca się przy ulicy Chylońskiej 227 – https://www.ppp2.edu.gdynia.pl/kontakt/
PPP nr 3, mieszcząca się przy ulicy Pułkownika Dąbka 207 – http://ppp3.edu.gdynia.pl/

Aneta Marczak
UM Gdynia

Poprzedni artykułRekrutacja do przedszkoli na rok szkolny 2022/2023
Następny artykuł12. Baltic Mini Textile Gdynia tuż tuż
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze