Sztuczna inteligencja ograniczy emisję CO2 z promu

Od sierpnia prom Stena Nordica, który pływa z Gdyni do szwedzkiej Karlskrony, zużywa mniej paliwa i tym samym emituje mniej dwutlenku węgla. Wszystko dzięki zainstalowanemu na statku modułowi sztucznej inteligencji „Stena Fuel Pilot”. To ósma jednostka we flocie Stena Line, która korzysta z takich usprawnień.

„Stena Fuel Pilot” to moduł sztucznej inteligencji, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem. Powstał on we współpracy między działem technicznym Stena Line, a właśnie doświadczonymi kapitanami. Dzięki modułowi kierujący jednostką są w stanie zaplanować rejs w efektywny energetycznie sposób. Urządzenie bierze pod uwagę warunki pogodowe, prądy morskie, stan wody, fale, wiatr, głębokość czy specyfikację statku. Wybór optymalnego sposobu prowadzenia statku pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

– Pracujemy nad zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji na naszych obecnych jednostkach, w tym samym czasie skupiając się też nad paliwami alternatywnymi, technologiami jutra i modernizacją floty. Użycie modułu Stena Fuel Pilot to doskonały przykład tego, jak łączymy nowoczesną technologię sztucznej inteligencji z ogromnymi kompetencjami nautycznymi, jakie posiadają nasi oficerowie nawigacyjni. Celem jest zmniejszenie naszego wpływu na środowisko – mówi Erik Lewenhaupt, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.

Od sierpnia w moduł sztucznej inteligencji wyposażona jest Stena Nordica – prom, który na co dzień obsługuje trasę między Gdynią a Karlskroną. To ósmy statek we flocie Stena Lina, który korzysta ze Stena Fuel Pilot. Wcześniej zainstalowano go m.in. na statkach kursujących ze Szwecji do Rostocku czy łotewskiego Ventspils.

Stena Line, którego trzy promy – Stena NordicaStena Spirit i Stena Vision – kursują między Gdynia a Karlskroną, ma szeroko zakrojony plan, w myśl którego jej usługi mają stać się bardziej przyjazne środowisku. Do 2030 roku przewoźnik chce zredukować emisję COwśród swojej floty do 30%. Z do roku 2050 planowana jest całkowita rezygnacja z wykorzystywania nieodnawialnych źródeł energii. Oprócz zastosowania nowych technologii, takich jak opisywany moduł sztucznej inteligencji, firma wprowadzi na wody nowe, energooszczędne statki i zainwestuje w elektryfikację żeglugi oraz w paliwa alternatywne, takie jak metanol i wodór.

Paweł Kukla
fot. materiały Stena Line

Poprzedni artykułBiznes w niepewnych czasach. Za nami Forum Przedsiębiorstw
Następny artykuł40 000 kilometrów laotańskiej podróży
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze