Gdynia od lat wprowadza innowacyjne rozwiązania, które podnoszą jakość życia mieszkańców. We wdrażanie wielu z nich są zaangażowani sami gdynianie. Miejskie programy, projekty i usługi sprawdziły się także w czasie pandemii. Gdyńskie działania i rozwiązania zostały docenione w konkursie „Innowacyjny Samorząd”. Nagrody i wyróżnienia dotarły już do gdyńskiego magistratu.

W połowie kwietnia poznaliśmy laureatów konkursu „Innowacyjny Samorząd”, w którym nagradzane są innowacyjne pomysły i inicjatywy wdrażane w małych ojczyznach w całym kraju. Wśród zwycięzców znalazła się również Gdynia.

W konkursie szczególnie doceniono projekty Gdyńskiego Centrum Kontaktu. Sprawdziły się one w pandemii i ułatwiły mieszkańcom załatwianie wielu formalności. Gdyńskie Centrum Kontaktu z dnia na dzień przejęło prawie cały ruch spraw załatwianych do tej pory w urzędzie. Miejska infolinia stała się podstawową formą kontaktu mieszkańców z miastem.

– Zaledwie dwa i pół roku działalności Gdyńskiego Centrum Kontaktu wystarczyło, aby zdało ono bardzo poważny egzamin, w tym przestawienie się na działanie w pandemii, czyli pracę zdalną i obsługę telefoniczną mieszkańców Gdyni. Jednak szybkie przejście na inny tryb pracy to nie wszystko. Wdrożone zostały również projekty w obszarze cyfryzacji. Konto Mieszkańca, Karta Mieszkańca, aplikacja mobilna gdynia.pl, elektroniczna tablica ogłoszeń czy pierwszy w Polsce miejski voicebot to narzędzia, które Gdyńskie Centrum Kontaktu wprowadziło i jesteśmy z tego bardzo dumni. GCK tworzy znakomity zespół osób, którym w tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować za to, jak innowacyjne rozwiązania wdrażają, podnosząc jakość życia w naszym mieście – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

– Gdyńskie Centrum Kontaktu działa od października 2018 roku. Od tego momentu intensywnie pracowaliśmy na rzecz mieszkańców Gdyni, aby stworzyć wygodne i nowoczesne narzędzia, które nie tylko usprawnią kontakt z Urzędem Miasta i miejskimi służbami, ale także pomogą załatwić wiele urzędowych spraw online poprzez Cyfrowy Urząd czy Konto Mieszkańca. Czas pandemii to dla nas duże wyzwanie, wprowadzone przez nas innowacyjne rozwiązania przynoszą efekty, ale dostrzegamy konieczność wprowadzania dalszych zmian oraz usprawnień, choćby w zakresie rejestracji pojazdów, nad czym obecnie wspólnie z dyrektorem Urzędu Miasta pilnie pracujemy – mówi Piotr Wiśniewski, kierownik Gdyńskiego Centrum Kontaktu.

Jakie rozwiązania zostały dostrzeżone i nagrodzone? Nasze miasto zajęło drugie miejsce w konkursie „Innowacyjny” Samorząd” za projekt „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług”, który wdrożyło właśnie Gdyńskie Centrum Kontaktu. To kompleksowa usługa, która za pomocą jednego portalu oraz aplikacji mobilnej łączy najróżniejsze aspekty życia w mieście. Integruje Kartę i Asystenta Mieszkańca, e-dziennik, internetową rezerwację wizyt w urzędzie oraz serwis wsparcia mieszkańców – Gdynia Wspiera. Aplikacja mobilna oferuje wiele funkcjonalności. To między innymi: dostęp do kalendarza wydarzeń i wiadomości. Przesyła też komunikaty o utrudnieniach lub alerty pogodowe, prognozę pogody czy informacje na temat jakości powietrza.

Kartę Mieszkańca wprowadzono w 2018 roku. Zapewnia ona szereg korzyści: bezpłatne wejściówki do największych gdyńskich atrakcji kulturalnych i sportowych oraz inne zniżki i profity. Karta jest zintegrowana z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus. Dzięki niej uczniowie z Gdyni mogą też korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską – bez konieczności posiadania legitymacji. Karta może również służyć jako e-bilet. Ponadto pozwala na łatwiejsze ewidencjonowanie pobytu czasu dziecka w przedszkolu oraz daje możliwość wypożyczania książek w gdyńskich bibliotekach.

Miasto otrzymało również wyróżnienia za: asystenta głosowego – voicebota, gdyńskie inkubatory miejskich rozwiązań, system bezpłatnego rezerwowania boisk w całym mieście oraz telefon wsparcia prowadzony przez Centrum Aktywności Seniora.

Voicebot

Asystent głosowy to kolejny projekt wprowadzony przez Gdyńskie Centrum Kontaktu. Pomaga mieszkańcom umawiać wizyty w Urzędzie Miasta, odciążając w ten sposób pracowników infolinii. To szczególnie ważne w ostatnich miesiącach, gdy kontakt pomiędzy mieszkańcami a urzędnikami został ograniczony w związku z wprowadzeniem stanu epidemii. Dzięki nowej, automatycznej usłudze gdynianie, którzy nie korzystają z komputerów lub urządzeń mobilnych, mogą w domowym zaciszu i bez oczekiwania w kolejce na połączenie zarezerwować wizytę w sprawach dotyczących m.in. prawa jazdy, meldunku, numeru PESEL, rejestracji pojazdów lub innej sprawy urzędowej.

Kiedy dzwoni mieszkaniec, asystent głosowy ustala, jaką sprawę chce on załatwić. Następnie te dane są przetwarzane i przyporządkowywane do miejsca, w którym klient zostanie obsłużony po przyjściu do magistratu. Voicebot proponuje termin i datę wizyty w urzędzie, a potem zapisuje na nią interesanta. W sytuacji, gdy termin nie będzie odpowiadał mieszkańcowi, asystent głosowy zaproponuje kolejny. Na koniec rozmowy voicebot potwierdza rezerwację wizyty. Asystent podaje termin oraz numer pokoju w urzędzie, gdzie można załatwić daną sprawę. W przypadku odwołania wizyty lub innych trudności, np. z rozpoznaniem przez asystenta nazwiska mieszkańca, voicebot automatycznie łączy rozmowę z konsultantem.

System bezpłatnego rezerwowania boisk

Konkursowe jury doceniło również projekt koordynowany przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta Gdyni. Mowa o systemie rezerwacji boisk. To prosty w obsłudze mechanizm, dzięki któremu każdy ma szansę skorzystać z konkretnych obiektów sportowych.

– Zależało nam, by mieszkańcy mogli bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami korzystać z infrastruktury sportowej w czasie pandemii. System się sprawdził i cieszy się dużym powodzeniem. Do tej pory zrobiono już 40 tys. rezerwacji. Dlatego chcemy rozszerzyć system o możliwość rezerwacji sal gimnastycznych oraz miejsc rekreacji np. polan piknikowych na ognisko lub grilla – mówi Bartłomiej Przybyciel, zastępca naczelnika Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Gdyni i koordynator projektu.

Jak zrobić rezerwację? Wystarczy wejść na stronę Wydziału Edukacji, wybrać rodzaj boiska, sprawdzić dostępność w kalendarzu i zaznaczyć termin oraz godzinę. Potem należy zaakceptować regulamin, przepisy o ochronie danych osobowych i wysłać zgłoszenie. Następnie zainteresowani otrzymują dwie wiadomości mailowe: jedną z potwierdzeniem dokonania rezerwacji, a drugą z akceptacją lub odrzuceniem prośby.

System rezerwacji boisk to odpowiedź na indywidualne potrzeby mieszkańców. Osoby, które chcą zarezerwować boisko do celów szkoleniowych, systematycznego treningu lub dla grup sportowych, muszą skontaktować się bezpośrednio z administratorem danego obiektu.

Gdyńskie inkubatory miejskich rozwiązań

Gdynia otrzymała również wyróżnienie za koordynowane przez Laboratorium Innowacji Społecznych gdyńskie inkubatory miejskich rozwiązań: Fundusz Sąsiedzki „Gdynia odNowa” oraz „Pomysł na Miasto” rozwijany w ramach UrbanLab Gdynia.

– Cieszę się, że nasz samorząd został doceniony w tak wielu kategoriach. Dla mnie to dowód na to, że Gdynia jest miastem dla każdego i dba o wszystkich swoich mieszkańców. Najważniejsze jednak jest zadowolenie i pozytywny oddźwięk jaki uzyskujemy od gdynian. To dla nas największa nagroda – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Funduszu Sąsiedzkiego „Gdynia OdNowa” korzystają mieszkańcy obszarów rewitalizacji, którzy zgłaszają własne pomysły na wspólne sąsiedzkie działania, a realizacja tych przedsięwzięć może zostać dofinansowana kwotą do dwóch tysięcy złotych.

– Fundusz Sąsiedzki „Gdynia OdNowa” daje impuls do działania i pozwala społeczności zawiązać się wokół wspólnego tematu. To inwestycja przede wszystkim w ludzi, bo z założenia to właśnie mieszkańcy określają swoje potrzeby i z naszą pomocą zmieniają najbliższe otoczenie. Uważam, że dużą wartością Funduszu Sąsiedzkiego jest również to, że mieszkańcy mogą sprawdzić się w roli lidera danej inicjatywy, niezależnie od swojego doświadczenia. Potrzebna jest tylko wizja wspólnego działania – mówi Joanna Pytel, koordynatorka Funduszu Sąsiedzkiego.

Projekt Funduszu Sąsiedzkiego pozytywnie oceniają także sami mieszkańcy. Ich zdaniem było to bardzo mobilizujące do działania doświadczenie, które niejednokrotnie pozwalało na zawiązanie lub poprawienie sąsiedzkich relacji.

Nagrodzony został również prowadzony przez UrbanLab Gdynia „Pomysł na Miasto”. To narzędzie do zbierania idei i inicjatyw mieszkańców, a następnie wspierania, testowania i wdrażania części z nich.

– „Pomysł na Miasto” jest stosunkowo nowym, innowacyjnym narzędziem partycypacyjnym w Gdyni, a jego celem jest zbieranie pomysłów mieszkańców oraz mieszkanek na mikroinnowacje i tworzenie na ich podstawie realnych procesów społecznej zmiany. W każdej edycji szukamy pomysłów, które odpowiedzą na inne wyzwanie, związane z funkcjonowaniem miasta jako takiego i jakością życia jego mieszkańców i mieszkanek – mówi Magdalena Żółkiewicz z UrbanLab Gdynia.

Warto podkreślić, że obecnie trwa nabór do kolejnej, trzeciej już edycji projektu. Tym razem innowacyjne pomysły powinny dotyczyć tego, jak poprawić jakość życia m.in. dzieci i młodzieży, lokalnych przedsiębiorców, imigrantów czy osób starszych w mieście w i po pandemii. Swoje zgłoszenia można wysyłać do 6 maja. Więcej szczegółów na stronie internetowej UrbanLabu.

Telefon wsparcia CAS

Kapituła konkursowa doceniła także telefon wsparcia prowadzony przez Centrum Aktywności Seniora. To odpowiedź na potrzeby seniorów, którzy ze względu na pandemię byli zmuszeni do ograniczenia aktywności towarzyskiej. Dla osób starszych, często niezaznajomionych z nowymi technologiami, to trudne doświadczenie. Aby nieco umilić im ten czas, a także zadbać o ich potrzeby, pracownicy Centrum Aktywności Seniora codziennie z nimi rozmawiali.

– Telefony okazały się jedyną formą kontaktu z osobami, które gorzej radzą sobie z nową technologią. Dziś nasza działalność w tym zakresie jest już na takim etapie, że wiemy, do których osób trzeba częściej dzwonić, a do których lepiej dotrzeć osobiście, by zrobić zakupy, czy pomóc w innych sprawach – mówi Bożena Zglińska, dyrektorka Centrum Aktywności Seniora w Gdyni.

Do tej pory pracownicy Centrum Aktywności Seniora przeprowadzili ponad 17 tys. rozmów telefonicznych z seniorami. Oprócz tego wymieniono 42 529 wiadomości mailowych i wysłano 33 813 SMS-ów oraz wiadomości na portalach społecznościowych. Warto dodać, że blisko 400 razy pomagali również osobiście.

Zaangażowanie pracowników Centrum Aktywności Seniora w pomoc seniorom zostało docenione nie tylko w konkursie „Innowacyjny Samorząd”. Inicjatywę nagrodzono również podczas konkursu organizowanego w ramach Kongresu Współpracy Transgranicznej Lublin 2020. Gdynia zwyciężyła m.in. w kategorii pomoc społeczna za projekt „Dzień dobry, dzwonię z CAS…”.

O konkursie „Innowacyjny Samorząd”

„Innowacyjny Samorząd” to projekt Serwisu Samorządowego PAP, w którym wyłaniane i nagradzane są najbardziej innowacyjne samorządy. Celem konkursu jest promocja kreatywnych samorządów oraz inspiracja pozostałych do podejmowania działań na rzecz innowacyjności.

Magdalena Czernek
fot. Magdalena Czernek

baner 2
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze