Gdynia: Droga Czerwona na ostatniej prostej

Budowa połączenia gdyńskiego portu z siecią dróg krajowych wchodzi w decydującą fazę. Dziś Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka Spychała, wiceprezydent ds. gospodarki, Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz Jacek Sadaj, wiceprezes portu podpisali porozumienie co do przebiegu drogi Czerwonej jako elementu ostatniej mili dostępu drogowego do Portu Gdynia i granicy państwa. Ustalenie przebiegu stało się możliwe po deklaracjach rządu o sfinansowaniu projektu, a podpisanie porozumienia w tej kwestii jest kamieniem milowym w realizacji inwestycji przez Ministerstwo Infrastruktury.

Porozumienie cementuje wspólny kierunek dążeń miasta i Portu na rzecz budowy jednej z najbardziej strategicznych inwestycji drogowych w północnej części Polski.

– Droga Czerwona jest niezbędna dla zapewnienia dostępu do Morskiego Portu Gdynia, a także usprawnienia dostępności komunikacyjnej Miasta Gdyni i Województwa Pomorskiego – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. –   Dzisiejsze porozumienie to dowód, iż mówimy w tej sprawie jednym głosem. Porozumienie pokazuje jak konkretnie ma wyglądać ostatnia, gdyńska mila łącząca kraj z granicą państwa. Jest też naszą ostatnia milą przed rozpoczęciem prac na szczeblu centralnym. 

Inwestycja pozwoli zapewnić coraz bardziej niezbędną alternatywę dla ruchu pojazdów ciężarowych z i do terminali portowych dla stale obciążonej i wymagającej remontów Estakady Kwiatkowskiego.

– To nie tylko połączenie Europa-Polska-Port. Droga Czerwona umożliwi rozwój terenów znajdujących się w bezpośrednio sąsiadującym z nią obszarze – dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Zapewni także dostęp do projektowanej Doliny Logistycznej objętej już granicami administracyjnymi Portu Gdynia o powierzchni ponad 260 ha oraz lokalizowanego na jej obszarze Parkingu Centralnego i innych usług związanych z działalnością Portu Gdynia. Dodatkowo zwiększy separację portowego ruchu drogowego od ruchu miejskiego, tym samym przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz usprawni funkcjonowanie pojazdów komunikacji zbiorowej.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6, a mieszkańcy odczują istotną zmianę w postaci odciążenia Trasy Kwiatkowskiego i wyprowadzenia z niej części tranzytu. Dojazd do północnych dzielnic stanie się dla gdynian łatwiejszy, a nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi ruch pojazdów ciężarowych z Portu Gdynia aż do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Inwestycja poprawi w ten sposób dostępność portu od strony lądu i zwiększy jego możliwości przeładunkowe. Nowe połączenie obsłuży też ruch związany z już powstającym nowym terminalem promowym. Potencjalnych korzyści jest więcej.

Ustalenie przebiegu nowej drogi stało się możliwe po deklaracjach rządu dotyczących sfinansowania całego projektu. Samo podpisanie porozumienia jest natomiast ważnym krokiem w procesie realizacji inwestycji przez Ministerstwo Infrastruktury.

Dla Portu Gdynia to sprawa o dużym znaczeniu. Dostępność transportowa to w tej chwili jeden z najważniejszych czynników konkurencyjności portów morskich na świecie.

– Drogi publiczne, którymi dojeżdżają samochody do portu i wyjeżdżają z portu są również drogami, z których korzystają mieszkańcy. Często dochodzi do kongestii. Marzymy o tym, aby Droga Czerwona została oddana do użytku w tym samym momencie, kiedy powstanie Port Zewnętrzny w Gdyni. To warunek niezwykle ważny, aby Gdynia nie została zablokowana pojazdami wjeżdżającymi i wyjeżdżającymi z portu – mówi Adam Meller, prezes Portu Gdynia.

Przypomnijmy, że idea budowy Drogi Czerwonej – nowej trasy łączącej interesy miasta i portu od wielu lat była jednym z kluczowych elementów dyskusji o infrastrukturalnej przyszłości Gdyni. O konieczności jej budowy na przestrzeni ostatnich lat wielokrotnie mówiły władze Gdyni, alarmując o potencjalnych kosztach znacznie przekraczających finansowe możliwości samorządu.

Ostatecznie, w związku z dużymi inwestycjami planowanymi w Porcie Gdynia, dostęp drogowy został zagwarantowany w dokumencie z 19 lipca 2019 roku – „Zmiana ustawy o portach i przystaniach morskich”. W ustawie określono limit wydatków na Drogę Czerwoną z budżetu państwa na lata 2020–2028 na poziomie około 2 miliardów złotych. Budową zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Agata Grzegorczyk
rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Poprzedni artykułPLK gotowe na ogłoszenie przetargów na ponad 17 mld zł do końca 2021
Następny artykułOstatnie pożegnanie Bohatera
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze