Dofinansowanie „Łącząc Europę” dla Portu Gdynia

Projekt Zarządu Portu Morskiego Gdynia znalazł się wśród siedmiu polskich beneficjentów unijnego instrumentu finansowania „Łącząc Europę” (CEF). To jedyny projekt morski, pozostałe to projekty kolejowe. Port otrzyma 840 tys. euro na prace przygotowawcze dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”.

W środę 01 grudnia odbyła się konferencja „Instrument “Łącząc Europę”- inwestycje w polski transport. Efekty i wyzwania.”, podczas której podpisano umowy pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych i siedmioma polskimi beneficjentami tego unijnego programu. Łączna wartość dofinansowania zwycięskich projektów transportowych w ostatnim konkursie perspektywy 2014-2020 to ponad 47 mln zł.

Na konferencji przedstawiono także efekty wdrażania instrumentu w sektorze transportu w perspektywie finansowej 2014-2020. Polska realizuje 67 projektów o wartości 7,2 mld euro, z czego dofinansowanie CEF to kwota 4,3 mld euro, i jest największym beneficjentem CEF Transport w Unii Europejskiej.

Aż sześć projektów, które otrzymają unijne dofinansowanie, to projekty kolejowe. Ich beneficjentami są PKP Polskie Linie Kolejowe i Centralny Port Komunikacyjny. I to one otrzymają zdecydowaną większość dofinansowania. Dzięki pozyskanym funduszom zostaną zrealizowane m.in. koleje dużych prędkości i inwestycje na liniach kolejowych, jak np. tunel kolejowy pod Łodzią.

Jedynym dofinansowanym w ostatnim konkursie projektem spoza sektora kolejowego jest projekt Zarządu Portu Morskiego Gdynia – otrzyma on 0,84 mln euro na prace przygotowawcze dla zadania inwestycyjnego „Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia”. Dofinansowanie wynosi 50% wartości projektu.

Inwestycje Portu Gdynia

Dofinansowanie dla Portu Gdynia z funduszu CEF dotyczy wykonania trzech projektów planowanych inwestycji. W ramach prac zostanie wykonana pełna dokumentacja, niezbędna do wnioskowania o decyzje administracyjne, ewentualnego pozyskania kolejnych środków unijnych i rozpoczęcia robót budowlanych rozbudowy infrastruktury dostępu dla statków w IV i V basenie, a także przebudowy dostępu lądowego tzw. „ostatniej mili”.

W pierwszym etapie prac w obrębie IV basenu, powstanie projekt koncepcyjny, studium wykonalności, dokumentacja techniczna i środowiskowa. Podobnie stanie się w drugim etapie, w ramach basenu V. Trzeci etap dotyczy dostępu lądowego. Zakłada wykonanie dokumentacji technicznej, w tym projektu budowlanego i wykonawczego przebudowy układów kolejowych i udrożnienia drogowego układu komunikacyjnego. Przebudowana arteria zapewni niezależne połączenie drogowe między portem a Estakadą Kwiatkowskiego, dzięki czemu port zyska lepsze połączenie drogowe z ruchem miejskim. Wzrosną także możliwości wykonywania przeładunków intermodalnych z układów kolejowych.

Działania te mają zapewnić możliwości obsług statków ro-ro, których długość przekracza 180 metrów i zwiększyć bezpieczeństwo manewrów takich jednostek na wodach portowych. Zgodnie z planem roboty budowlane powinny wystartować w 2024 roku.

Łącząc Europę

Instrument „Łącząc Europę” jest kluczowym unijnym instrumentem finansowania, którego celem jest wspieranie wzrostu gospodarczego, miejsc pracy i konkurencyjności dzięki ukierunkowanym inwestycjom na poziomie europejskim.

„Program finansuje rozwój wysoce efektywnych, zrównoważonych i w pełni ze sobą połączonych transeuropejskich sieci w obszarach transportu, energii i usług cyfrowych. Inwestycje realizowane w ramach instrumentu „Łącząc Europę” pozwalają uzupełnić brakujące połączenia w europejskiej infrastrukturze energetycznej, transportowej i cyfrowej.” – czytamy na stronie internetowej Unii Europejskiej.

Instrument „Łącząc Europę” obejmuje trzy sektory: transportenergię i technologie cyfrowe.

Jednym z priorytetów instrumentu „Łącząc Europę” jest umożliwienie i wzmocnienie efektu synergicznego między tymi trzema sektorami. Działania prowadzone w kilku sektorach jednocześnie mogą pozwolić zoptymalizować koszty lub rezultaty dzięki łączeniu zasobów finansowych, technicznych lub ludzkich, zwiększając tym samym efektywność unijnego finansowania.

Poprzedni artykułGdynia: Choinka? Prosto z lasu!
Następny artykułPlany muzealników na przyszły rok zostały zatwierdzone
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze