Zainteresowanie konkursem na logo firmujące obchody stulecia nadania Gdyni praw miejskich przerosło najśmielsze oczekiwania. Wpłynęło blisko 400 propozycji znaków graficznych sygnujących ten wielki jubileusz. W pierwszym etapie wyboru dokona kapituła konkursowa, a następnie mieszkańcy zadecydują o tym, który okaże się zwycięski.
Mały znak – wielkie znaczenie
W 2026 roku Gdynia obchodzić będzie swoje setne urodziny. Hasłem przewodnim uroczystości jest wspólnotowość. Planowane są wydarzenia muzyczne, sportowe, żeglarskie i filmowe, a wszystkie te aktywności ma sygnować znak graficzny, który wyłoniony zostanie w dwuetapowym konkursie na projekt logo 100-lecia Gdyni.
Jako pierwsi projekty poznają członkowie kapituły konkursowej. Pierwsze posiedzenie zespołu eksperckiego odbyło się 26 lutego br. w Urzędzie Miasta w Gdyni. Podczas spotkania ustalono harmonogram prac komisji.
Dziękuję wszystkim twórczyniom i twórcom za kreatywność i nadesłane propozycje, a gronu ekspertek i ekspertów za zaangażowanie i gotowość do włączenia się w ten niełatwy proces oceny. Zainteresowanie konkursem przerosło nasze najśmielsze oczekiwania, o czym najlepiej świadczy liczba nadesłanych prac. Niezmiernie cieszy fakt, że Gdynia dla tak wielu osób jest miastem ważnym, w którego sprawy aktywnie się angażują i z którym się identyfikują – powiedziała wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska, członkini komisji konkursowej.
Najpierw eksperci, potem mieszkańcy
Konkurs na logo 100-lecia Gdyni jest dwuetapowy. W pierwszej kolejności maksymalnie trzy prace wyłoni kapituła konkursu, a następnie mieszkańcy zdecydują, który znak graficzny zasługuje na zwycięstwo. Aby dokonać rzetelnej weryfikacji kilkuset nadesłanych projektów, zadecydowano o wydłużeniu pierwotnie założonego terminarza.
Tylko w ciągu ostatnich dwóch dni trwania konkursu na skrzynkę mailową dotarło niemal 300 zgłoszeń, w tym wiele z dużymi załącznikami, co spowodowało jej chwilowe przepełnienie. Uprzejmie prosimy uczestników konkursu o kontakt z organizatorem pod adresem gdynia100@gdynia.pl w terminie do 9 marca br. w celu uzyskania potwierdzenia wpłynięcia zgłoszenia.
Jakie logo na 100 lat?
Zgodnie z założeniami, logo powinno zawierać ciąg cyfr 100 oraz nazwę miasta, być zgodne z tożsamością miasta, a także odzwierciedlać przywiązanie do wartości, w szczególności takich jak: otwartość, przedsiębiorczość, kreatywność, wysoka jakość życia i przywiązanie do morza. Projektujący znak graficzny autorzy musieli pamiętać, aby stanowił spójny element wizualny rozpoznawalny dla wszystkich wydarzeń towarzyszącym obchodom, ponieważ będzie on umieszczany na materiałach informacyjnych i promocyjnych dotyczących obchodów stulecia.
Autor zwycięskiego projektu otrzyma nagrodę główną o wartości 25 tys. zł. Kwota ta stanowi budżet na realizacją zamówienia, które obejmuje opracowanie księgi znaku zawierającej m.in. genezę powstania znaku, jego budowę, wersje podstawowe i uzupełniające, zasady współwystępowania z logo Gdyni, kolorystykę, typografię oraz projekty materiałów z wykorzystaniem znaku.
Szczegółowe zapisy dotyczące konkursu wraz z regulaminem można znaleźć na stronie Razem na 100-lecie Gdyni.
Małgorzata Omachel – Kwidzińska
UM Gdynia