Tematem, który wyrasta na numer 1 w nowej kadencji rządowej w Polsce jest sprawa kontynuacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd Zjednoczonej Prawicy mocno postawił na ten projekt, była opozycja, a obecna większość sejmowa często mówiła, że to megalomania… Czy słusznie?
CPK to megalomania? Niekoniecznie. Ten projekt powinien być rozwijany ponad politycznymi podziałami
Zawsze, gdy wielu z nas myśli o czymś ambitnym w swoim życiu spotyka się z głosami „po co Ci to?”, „czy Ty zwariowałeś?”, „nie uda Ci się”, „inni są od Ciebie lepsi”… Gdyby kierować się zawsze tymi krytycznymi uwagami… to wiele wspaniałych rzeczy ominęło by nas w życiu. Tak samo jest w przypadku wielkich projektów i programów państwowych.
Gdzie w obecnych czasach są Ci, co tak głośno krytykowali np. program „500+”? Gdzie są wszyscy Ci, co za rządów Donalda Tuska krytykowali wydawanie pieniędzy na budowę stadionów na EURO 2012? Gdzie są dziś wszyscy Ci, co krytykowali i byli przeciwko temu by Polska przyłączyła się do struktur NATO? Ciekawe czy znaleźli byśmy też krytyków z początków lat XX wieku, gdy w Polsce dyskutowano o sensowności portu w Gdynii… a takie głosy też się zdarzały.
Polska, która leży w sercu Europy ma idealne położenie geograficzne nie może się obawiać wydania pieniędzy na to, by zostać czołowym hubem transportowym dla wielu gospodarek świata… Z całą pewnością pieniądze wydane na tą inwestycję prędzej czy później się zwrócą, a my sami zapewnimy sobie dodatkowo komfort podróżowania po Polsce i świecie z naszego kraju, bez uciążliwych przesiadek.
Czym będzie CPK? Plusy podróży lotniczych
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port lotniczy, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
Wg. dalszych założeń terminale pasażerskie mają osiągnąć parametry:
– przepustowość ok. 65 milionów pasażerów rocznie w horyzoncie do 2060 roku
– możliwość dalszego rozwoju obiektu do przepustowości 100 milionów pasażerów rocznie
– 3 drogi startowe o przepustowości 150 operacji lotniczych i ok. 600-700 tys. operacji lotniczych rocznie
– CPK będzie hubem transportowym z prawdzi-wego zdarzenia, Polacy będą mogli z naszego kraju podróżować bezpośrednio do wielu miejsc na świecie. Obecnie często muszą szukać połączeń z innych krajów
Program Szybkich Kolei w ramach CPK
W ramach budowy CPK ma dojść do kompleksowej modernizacji połączeń kolejowych w Polsce. Polska kolej od dziesięcioleci jest w nie najlepszej kondycji, a wielu z nas nie uznaje siatki połączeń kolejowych i godzin połączeń za idealny. Teraz to wszystko ma się zmienić, a dojechać do różnych miejscowości w Polsce będziemy mogli w bardzo szybkim czasie co wpłynie pozytywnie chociażby na mobilność na rynku pracy.
– ma powstać 2000 km nowych linii kolejowych
– 10 różnych kierunków do serca Polski
– zapewnienie możliwości bezkolizyjnego prowadzenia ruchu kolejowego we wszystkich kierunkach
– pociągi rozpędzające się do 250 km/h, w przyszłości nawet do 350 km/h
Bezpieczeństwo Polski w ramach NATO
Inwestycja w CPK to jednak nie tylko zyski dla ruchu pasażerskiego i towarowego, ale również ważny element bezpieczeństwa kraju.
NATO musi się skupić na poprawie mobilności wojskowej, szczególnie na swojej wschodniej granicy, a projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny powinny być najwyższym priorytetem – napisał Andrew Michta, amerykański politolog, na platformie X (kiedyś Twitter)
CPK może być pomocny w ramach ewentualnych zagrożeń na wschodniej flance NATO
Zyski gospodarcze
Nie da się ukryć, że poza sprawami poruszonymi z transportem i ruchem pasażerskim jeśli inwestycja dojdzie do skutku mocno zyska polska gospodarka. Szereg niezależnych grup analitycznych wskazało w CPK następujące plusy:
– powstanie 290 tys. nowych miejsc pracy
– tylko dzięki wpływom z cła i VAT inwestycja może się zwrócić w ciągu 12 lat
– opłaty celne mają wygenerować do 2060 r. aż 200 miliardów wpływów do budżetu
– inwestycje kolejowe w ramach CPK otrzymały już wsparcie z Unii Europejskiej na ponad 400 milionów złotych
– w inwestycje mają włączyć się Vinci Airports (Francja, zarządza 65 lotniskami w 12 krajach) oraz IFM Global Infastructure Funds (Fundusz Inwestycyjny z Australii, współudziałowiec 17 lotnisk w różnych krajach)
Artykuł pochodzi z najnowszego wydania Gazety Bogaty Region. Chcesz zobaczyć resztę artykułów?