Podczas trwającego Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu mamy dla państwa cykl artykułów poświęconych najnowszym „rowerowym” zmianom w Prawie o Ruchu Drogowym (PoRD) z maja 2011 roku. Informacje przygotowane są przez elbląskiego oficera rowerowego Marka Kamma wraz z wraz z Komendą Miejską Policji w Elblągu oraz Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego.
Dzisiaj napiszemy o zasadach pierwszeństwa przejazdu rowerzystów oraz zasadami poruszania się po drogach obok siebie.
Nowelizacja Kodeksu Drogowego w maju 2011 r. zwiększyła uprawnienia rowerzystów podczas jazdy i ułatwia poruszanie się rowerem po drogach. O Zasadach pierwszeństwa przejazdu rowerzystów mówi art. 27 PoRD, a szczególnie ust. 1a.
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
Elblągu przejazdy rowerowe występują na ul. Fromborskiej, Ogólnej, Odrodzenia, Płk. Dąbka, 12 Lutego, Hetmańskiej, Tysiąclecia, Malborskiej, Rycerskiej, Sopockiej, Grunwaldzkiej, Agrykola, Kościuszki, Legionów, Broniewskiego, Niepodległości, Robotniczej, Brzeskiej, Pocztowej, Zw. Jaszczurczego, Nitschmana, Nowowiejskiej, Traugutta i 3 Maja.
Przejazd rowerowy jest oznakowany za pomocą znaku D-6b, którego dostrzeżenie sprawia wielu kierowcom dużą trudność. Wynikają z tego liczne nieporozumienia, niektórzy nie odróżniają tego znaku od przejścia dla pieszych, wymuszają pierwszeństwo przejazdu i niepokoją przejeżdżających zgodnie z przepisami rowerzystów.
Dla poprawy widoczności i wzrostu bezpieczeństwa rowerzystów elbląskie przejazdy rowerowe są od 2011 r. sukcesywnie malowane na kolor czerwony, co zwiększa ich czytelność zarówno dla kierujących pojazdami, jak i dla pieszych.
Kolejnym przepisem, na którym skupiamy się dzisiaj nad jazdą rowerem obok siebie, która do niedawna była nielegalna, teraz zaś jest dopuszczalna w pewnych okolicznościach. Mówi o tym art. 33, ust. 3a powyższego PoRD.
Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Ta nowela ułatwia poruszanie się np. rowerowym turystom, którzy jadąc obok siebie mogą swobodnie rozmawiać, wymieniać uwagi i podziwiać krajobrazy. Ma także znaczenie dla treningów kolarzy, którzy teraz mogą legalnie jechać obok siebie w grupie. Należy pamiętać, aby jazdy dwójkami nie rozwijać twórczo do trójek albo czwórek, gdyż jest to zabronione.
Tego sposobu poruszania się nie polecam jednak na głównych drogach Elbląga i okolic, chyba że jedziemy w niedzielę, kiedy ruch samochodowy jest znacząco mniejszy. Biorąc też pod uwagę, że kierowca wyprzedzając rower ma obowiązek zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m, a szerokość większości dróg w Elblągu to 5-7 metrów, to i tak wyprzedzanie jednego czy dwóch rowerzystów wiąże się z koniecznością zjechania samochodem na pas ruchu dla kierunku przeciwnego. Nie należy więc używać sygnału dźwiękowego (klaksonu) w takiej sytuacji – co jest niestety częstą manierą w Elblągu – ale spokojnie poczekać na możliwość prawidłowego wyprzedzenia rowerzysty.