Uczymy dzieci empatii i wrażliwości

Jak oswoić z niepełnosprawnością dzieci, skoro wielu dorosłych ma z tym problem? Pierwsza Społeczna Szkoła Podstawowa w Gdyni postanowiła wykorzystać Dzień Osób z Niepełnosprawnością – oficjalnie obchodzony 3 grudnia – aby poruszyć ten temat z uczniami. Do współpracy zaproszono specjalistkę z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni.

Nauczyciele z Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej w Gdyni postanowili wykorzystać Dzień Osób z Niepełnosprawnością, aby poruszyć z uczniami temat niepełnosprawności. Chcieli zwiększyć ich świadomość oraz dać wskazówki, w jaki sposób powinni się oni zachować w różnych codziennych sytuacjach.

W szkole zaplanowano specjalne warsztaty, które miały się odbyć 3 grudnia, czyli w Dniu Osób z Niepełnosprawnością. Niestety z powodu pandemii nie udało się ich wtedy przeprowadzić. Jednak temat okazał się na tyle ważny, że zajęcia przesunięto na piątek, 21 stycznia.

Jak oswoić dzieci z niepełnosprawnością, skoro wielu dorosłych sobie z tym nie radzi? Np. widząc osobę na wózku lub z białą laską odwracają wzrok w obawie, że zostaną poproszeni o pomoc. Albo w nachalny sposób narzucają się osobie, która tej pomocy wcale nie potrzebuje.

– Pomysł na warsztaty wziął się z własnego doświadczenia. Od najmłodszych lat nie mamy wpojonej świadomości tego, że trzeba pomagać innym i przełamywać własne bariery. W pewnych sytuacjach nie chodzi o mnie, ale o drugą osobę. Dzieci mają w sobie naturalną chęć niesienia pomocy – dopiero później to się zmienia – i dlatego trzeba je w tym wspierać – wyjaśnia Joanna Dąbrowska, nauczycielka Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdyni i pomysłodawczyni warsztatów.

W ramach warsztatów w gdyńskiej szkole przygotowano interaktywne zajęcia, na których dzieci mogły:

  • mając zasłonięte oczy – przejść tor przeszkód, wspomagając się białą laską,
  • zapisać swoje imię alfabetem Braille’a,
  • poznać podstawowe zwroty w języku migowym,
  • odczytać słowa z ruchu warg.

Z kolei na starszych uczniów czekała tzw. niewidzialna wystawa. Zostali zaproszeni do sali, w której zgasły wszystkie światła. Pozbawieni zmysłu wzroku musieli rozpoznać różne przedmioty oraz zbudować coś z klocków Lego.

Na koniec uczniowie zostali zaproszeni na spotkanie z Martą Czachor z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni.

– Spotkaliśmy się dzisiaj w Szkole Podstawowej na Witominie, aby troszkę opowiedzieć dzieciom o codzienności osób z niepełnosprawnością. O aktywności, o tym, jak żyją. Myślę, że to ważne, aby od najmłodszych lat pokazywać, jak pomagać i co zrobić, aby napotkana osoba poczuła się jeszcze lepiej. Przede wszystkim ważna jest empatia, wrażliwość, uśmiech i otwartość na drugiego człowieka – podsumowuje Marta Czachor z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni.

Po warsztatach uczniowie wysłuchali koncertu Kasi Litki –  młodej, niezwykłej perkusistki.

Magdalena Śliżewska
fot. Magdalena Czernek

UM Gdynia

Poprzedni artykułDokarmiasz łabędzie? Rób to z głową
Następny artykułModernizacja domów rybackich oraz budynków miejskich – plan dla Jelitkowa
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze