Lotnisko Olsztyn-Mazury z certyfikatem ILS CAT II

Lotnisko Olsztyn-Mazury uzyskało w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego certyfikat uprawniający do wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności (ang. Low Visibility Operations)

Dotychczas, infrastruktura i procedury lotniska umożliwiały wykonywanie operacji precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów w kategorii I (CAT I), tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR – Runway Visual Range) nie mniejszej niż 550 metrów, a także przy wysokości decyzji (DH – Decision Height) nie mniejszej niż 200 stóp (około 60 metrów). Wysokość decyzji jest związana bezpośrednio z wysokością podstawy, a także stopniem pokrycia nieba przez chmury. Do tej pory operacje startu mogły odbywać się przy wartości RVR nie niższej niż 550 metrów. Rozbudowa oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej i dróg kołowania, podniesienie kategorii systemu ILS do CAT II, a także wdrożenie procedur ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), pozwoliły na zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych przy niemalże dwukrotnie niższych minimach. Operacje precyzyjnego podejścia i lądowania według wskazań przyrządów będą mogły odbywać się przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszym niż 300 metrów, a także przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 100 stóp (około 30 metrów). W przypadku operacji startu, minimalną wartością RVR umożliwiającą bezpieczny start będzie 150 metrów. Możliwość bezpiecznego wykonywania operacji w trudniejszych warunkach meteorologicznych znacznie ograniczy sytuacje, kiedy pasażer nie będzie mógł wykonać zaplanowanego lotu, znacznie rzadziej będzie pojawiała się konieczność przekierowywania samolotu na inne lotniska.

Kończymy bardzo ważną inwestycję na naszym lotnisku – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego – Od tej chwili uzyskujemy możliwość korzystania z najnowocześniejszych narzędzi, które jeszcze bardziej wzmacniają bezpieczeństwo naszych pasażerów. Modernizacja radiowego systemu nawigacyjnego ILS w Szymanach to kolejny przykład na odpowiednie wykorzystywanie unijnych środków. Projekt był bowiem realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury 2014-2020.

Wartość projektu pn. „Dostosowanie infrastruktury lotniska Olsztyn-Mazury do II kategorii systemu ILS” przekracza 20 mln zł, a kwota dotacji unijnej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to około 10 mln zł. Prace związane z dostosowaniem lotniska do kategorii II były wykonywane przy czynnym operacyjnie lotnisku, co pozawalało na nieprzerwana obsługę ruchu lotniczego.

Otrzymanie certyfikatu ILS CAT II to krok milowy w rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, dzięki któremu dołączamy do rodziny polskich lotnisk, posiadających najnowszą infrastrukturę lotniczą. Inwestycja ta wpłynie na podniesienie bezpieczeństwa operacji lotniczych, tym samym zwiększając dostępność komunikacyjną portu oraz jego przepustowość w warunkach ograniczonej widzialności, co finalnie umocni naszą pozycję na mapie nie tylko polskich, ale również europejskich lotnisk. Jest to sukces portu i jego pracowników, zwieńczający wiele miesięcy ciężkiej pracy – mówi Wiktor Wójcik, prezes zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o., operatora Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.

Poprzedni artykułCudze chwalicie, swego nie znacie! – Już jest kolejna edycja Letniego Przewodnika Turystycznego Gazety Bogaty Region
Następny artykułOBO 2024 na ostatniej prostej
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze