Nowe rozwiązanie w olsztyńskich autobusach i tramwajach zaczęło funkcjonować z Nowym Rokiem. Tym samym od 1 stycznia 2021 roku wycofana została możliwość płatności gotówką w biletomatach mobilnych.
Tegoroczną nowością jest dodatkowa funkcja, umożliwiająca jeszcze sprawniejsze kupno przejazdówki w biletomatach umieszczonych w pojazdach komunikacji miejskiej. Poza tradycyjną, wydrukowaną formą biletu, jest teraz możliwość nabycia biletu wirtualnego.
– Taka przejazdówka zapisywana jest na karcie płatniczej, za pomocą której kupowany jest bilet – wyjaśnia Michał Koronowski z Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. – Można do tego celu wykorzystać także urządzenia z funkcją NFC, jak smarftony lub smartwatche.
Kupno takiego wirtualnego biletu nie jest czasochłonna albo skomplikowana. Wystarczy wykonać kilka prostych czynności:
* wybieramy na ekranie biletomatu rodzaj biletu (dostępne – jednoliniowy; 30, 45, 90-minutowy; 24-godzinny; 3-dobowy);
* wybieramy kartę płatniczą jako formę płatności;
* klikamy opcję „bilet elektroniczny przypisany do karty płatniczej”;
* finalizując transakcję wybieramy „zapłać kartą płatniczą”.
– Podczas kontroli biletów wystarczy zbliżyć kartę płatniczą lub urządzenie NFC do czytnika, jaki ma ze sobą kontrolera – wyjaśnia Michał Koronowski. – Prawidłowość zakupu, jak również okres ważności biletu można w każdej chwili sprawdzić w biletomacie mobilnym wybierając na jego głównym ekranie opcję „sprawdź bilety przypisane do karty płatniczej” oraz zbliżając kartę płatniczą lub urządzenie NFC.
To kolejne rozwiązanie funkcjonujące w olsztyńskiej komunikacji miejskiej, jakie umożliwia kupno wirtualnych biletów. Dotychczasowe już wcześniej były dostępne w aplikacjach na smartfony – MoBilet, SkyCash lub MPay. Bilety można także kupować, wykorzystując funkcję elektronicznej portmonetki Olsztyńskiej Karty Miejskiej.
UM Olsztyn