Profil Zaufany – zdalne załatwianie spraw urzędowych

Nie trzeba przychodzić do urzędu, żeby załatwić sporą część formalności. Podstawą jest założenie Profilu Zaufanego, co można zrobić m.in. dzięki bankowości internetowej.

Ograniczenie bezpośredniej obsługi w urzędach do niezbędnych spraw przeniosło mnóstwo działań do Internetu. Ogromnym ułatwieniem jest możliwość skorzystania z elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub portali przygotowanych przez Urząd Miasta: e-Deklaracje lub Elektroniczne Płatności Olsztyna (EPO).

Aby skorzystać z ułatwień oferowanych przez te platformy, wystarczy mieć Profil Zaufany. W obecnej sytuacji najłatwiej założyć go poprzez bankowość elektroniczną. W tym momencie taką usługę proponuje 10 instytucji. Co ważne – w przypadku skorzystania z tej formy rejestracji, nie ma konieczności potwierdzania tożsamości w jednym z wyznaczonych do tego punktów (np. w urzędzie).

Pojawiła się także możliwość utworzenia tymczasowego profilu zaufanego. To ułatwienie wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa. Nie trzeba bowiem po założeniu konta w portalu Profil Zaufany wybierać się do jednego z punktów potwierdzających profil, a wystarczy spotkanie z urzędnikiem online.

[informacje o tymczasowym profilu zaufanym] [złóż wniosek o tymczasowy profil zaufany]

Jak się okazuje, olsztynianie znacznie częściej korzystają teraz z rozwiązań elektronicznych. Liczba wniosków i dokumentów, jakie rejestrujemy w tej formie jest coraz większa.

– W marcu poprzedniego roku do Urzędu Miasta Olsztyna za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło 816 dokumentów, natomiast w marcu tego roku było ich już 1885 – wyjaśnia Bogusława Trepanowska z Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna. – W trzech pierwszych tygodniach kwietnia poprzez ePUAP tych dokumentów było 1654, a kolejnych 77 poprzez nasze e-Deklaracje. Łącznie daje nam to 1731 dokumentów złożonych drogą elektroniczną.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to platforma służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z różnymi urzędami. Ułatwia korzystanie z usług publicznych dostępnych online.

E-Deklaracje to system służący do wnoszenia podań, składania deklaracji podatkowych oraz doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych do organu podatkowego, w tym przypadku Urzędu Miasta Olsztyna.

Elektroniczne Płatności Olsztyna (EPO) to portal umożliwiający wyświetlenie informacji o bieżących zobowiązaniach na rzecz Urzędu Miasta w zakresie podatków lokalnych, gospodarki nieruchomościami oraz mandatów Straży Miejskiej i ze Strefy Płatnego Parkowania.

Poprzedni artykułObsługa interesantów – zmiany
Następny artykułKomunikat dot. pracy Urzędu Miejskiego
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze