Innowacyjna proekologiczna technologia z Atlanty do Olsztyna

Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. W jego uroczystym otwarciu wzieli udział Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki, Prezes Michelin Polska Juan Antonio Alvarez-Ossorio, Dyrektor Generalny Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego Paweł Żukowski i Zastępca Prezydenta Olsztyna Ewa Kaliszuk.

Produkcją pyłu gumowego zajmie się należąca do Grupy Michelin amerykańska firma Lehigh Technologies, która rozpoczyna europejską ekspansję od budowy nowego zakładu w Polsce. Powstanie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

Lehigh Technologies należąca do Grupy Michelin to specjalistyczna firma z branży chemicznej, która do produkcji pyłów gumowych wykorzystuje rocznie około miliona opon wycofanych z eksploatacji. W ten sposób zagospodarowuje zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.

Firma posiada swoją siedzibę w Atlancie i jest właścicielem największego na świecie zakładu produkcji pyłów gumowych zlokalizowanego w Tucker w Stanach Zjednoczonych. Jego roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. Budowa nowego zakładu Lehigh Technologies w Polsce to początek europejskiej ekspansji spółki. W fabryce w Olsztynie będzie wytwarzać 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie.

Pyły gumowe, zwane też mikronizowanymi proszkami gumowymi, to zrównoważone środowiskowo materiały używane do produkcji opon o wysokich osiągach, modyfikacji asfaltu, poliuretanów, gumy pierwotnej, betonu, zapraw cementowych, powłok wodoodpornych czy klocków hamulcowych.

Wykorzystanie pyłów gumowych nie tylko przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów, lecz także zapewnia niższe koszty produkcji i podnosi jakoś

produktów. Przykładowo fabryka opon do samochodów osobowych, produkująca 10 milionów sztuk ogumienia rocznie, dzięki wykorzystaniu pyłów gumowych może zaoszczędzić w tym czasie ponad 2 miliony dolarów. Asfalt i beton, do wytworzenia którego wykorzystano pyły gumowe, jest bardziej wydajny i trwały.

Lehigh Technologies wykorzystuje nowatorską, opatentowaną technologię Cryogenic Turbo Mill umożliwiającą produkcję pyłu o drobniejszej strukturze i wyższej jakości niż materiał powstały w wyniku prostego recyklingu.

Przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania ważnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy.

Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40 proc. z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić 100 proc.

Ewa Konopka, rzecznik prasowy Michelin Polska

Poprzedni artykułPodziel się Twoją mocą i wstąp do naszej formacji
Następny artykułZielono mi, czyli jak projektować miasta
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze