Już w poniedziałek (8 listopada) zaczną obowiązywać nowe zasady składania wniosków o wydanie dowodów osobistych. Dokumenty zyskają drugą – po zdjęciu – cechę biometryczną.
Dotychczas wystarczało zdjęcie i podpisany wniosek, który można było przesłać nawet przez Internet. Teraz procedura nieco się zmieni i będzie wymagać osobistego przyjścia do urzędu.
– Na pewno kolejne zabezpieczenie dowodu zwiększa nasze bezpieczeństwo – mówi dyrektor Biura Obsługi Klienta Urzędu Miasta Olsztyna, Beata Albert-Zalewska. – Z drugiej strony w czasie pandemicznym zauważyliśmy, że wiele osób coraz chętniej korzystało ze zdalnego kontaktu z urzędem. Teraz, by złożyć wniosek o dowód, będzie trzeba przyjść do ratusza.
Procedura pobrania odcisków palców będzie przebiegać podobnie, jak w przypadku wnioskowania o paszport. Inną nowością jest podpis posiadacza dowodu, który będzie umieszczony w jego warstwie graficznej. To powrót do rozwiązania, które już funkcjonowało wcześniej.
Dowody osobiste wydawane osobom powyżej 12. roku życia będą ważne 10 lat – wszystkie takie osoby będą składały odciski palców. Natomiast młodsi nie będą musieli składać odcisków palców, ale ich dokument będzie ważny pięć lat. Na dowodzie będzie widnieć adnotacja, czy zostały pobrane odciski palców. Może być bowiem tak, że odcisków nie będzie można pobrać np. z przyczyn medycznych. Wtedy taki dokument będzie ważny 12 miesięcy.
– Wniosek o nowy dowód będzie można złożyć niezależnie od tego, kiedy ostatni raz go wymienialiśmy – dodaje dyrektor Albert-Zalewska. – Wyrobienie nowego dokumentu jest bezpłatne.
W następnym roku dowody osobiste powinno wymienić ok. 12 tys. olsztynian.
UM Olsztyn