Informacja o postępie prac związanych z przebudową drogi krajowej nr 16 było jednym z ważniejszych elementów piątkowego (31 lipca) posiedzenia. Wkrótce kluczowe decyzje co do przebiegu trasy na Mazurach.
Szybszy i bezpieczniejszy przejazd między Olsztynem a Ełkiem będzie jednym z efektów realizacji zaplanowanych prac. W przyszłości do południowej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur może też zostać doprowadzona planowana trasa S5.
– W pierwotnym planie trasa S5 miała się kończyć na obwodnicy Ostródy – mówi dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, Mirosław Nicewicz. – Pojawił się jednak taki pomysł, żeby warto ją wydłużyć do Olsztyna w śladzie drogi nr 16. Jednym z argumentów jest to, że istnieje już południowa obwodnica stolicy Warmii i Mazur.
Na wschód od Olsztyna najszybciej prace drogowe mogą się zacząć między Borkami Wielkimi a Mrągowem. Już została podpisana umowa „zaprojektuj i wybuduj”. Przygotowanie trasy może potrwać około roku, a zakończenie budowy zaplanowano na 2023 rok. Jeśli będzie finansowanie, w lutym byłaby możliwość rozpisania przetargu na odcinek Wójtowo-Barczewo.
Natomiast w następnym tygodniu GDDKiA ma zarekomendować jeden z trzech przebiegów „szesnastki” Mrągowo-Orzysz-Ełk.
Stowarzyszenie „Szesnastka” powstało w 2007 roku. Jego celem jest lobbowanie na rzecz wyremontowania i przebudowy drogi krajowej nr 16.