Coraz więcej formalności można załatwić bez przychodzenia do urzędu. Jednym z takich rozwiązań jest możliwość uzyskania przez internet aktu stanu cywilnego.
Nowa odsłona e-usługi to jedno z działań w projekcie Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych. Aby złożyć wniosek przez internet potrzeba profilu zaufanego lub e-dowodu wraz z czytnikiem i potwierdzonym profilem zaufanym. To pozwala potwierdzić tożsamość.
– Dzięki tej e-usłudze odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać od ręki w wersji elektronicznej – mówi dyrektor Departamentu Zarządzania Systemami Ministerstwa Cyfryzacji, Katarzyna Kopytowska. – Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych, a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.
W ten sposób można uzyskać akt urodzenia, małżeństwa albo zgonu. Odpis aktu, którego dotyczy wniosek, musi dotyczyć bezpośrednio wnioskującego, jego dzieci, małżonka lub rodziców. Za taki odpis należy zapłacić online.
[szczegółowe informacje na temat odpisu aktu stanu cywilnego online]
Miasto Olsztyn w ostatnich latach uruchomiło szereg funkcjonalności, dzięki którym można dopełnić formalności bez wychodzenia z domu. Ogromnym ułatwieniem jest możliwość skorzystania z portali e-Deklaracje lub Elektroniczne Płatności Olsztyna (EPO). Aby skorzystać z ułatwień oferowanych przez te platformy, wystarczy mieć Profil Zaufany.
[szczegóły dotyczące profilu zaufanego i miejskich usług online]