13 marca w Urzędzie Miasta szeroka koalicja władz miejskich w Elblągu, Posłów i Senatorów zapowiedziała wielką kampanię informacyjną dla przyszłości portu w Elblągu. Kampania będzie prowadzona pod hasłem „Powiedz TAK elbląskiemu portowi!”.
Na czym polega kampania?
Od miesięcy trwa wielki spór o to czy port w Elblągu ma być w rękach samorządu czy w rękach Skarbu Państwa. Władze miasta 13 marca ogłosiły start kampanii pod nazwą „Powiedz TAK dla elbląskiego portu”.
Kampania będzie prowadzona na stronie urzędu, w formie plakatów, billboardów i poprzez rozmowy i spotkania z mieszkańcami. Podczas kampanii zostanie też przeprowadzone badanie opinii publicznej w wersji papierowej, elektronicznej i poprzez telefon.
Chodzi o pokazanie istoty sporu oraz tego, że miasto jak najbardziej ma pomysł na rozwój portu oraz podjęło szereg działań by jak najlepiej rozwinąć wiele zagadnień na rzecz przyszłości portu. Prezydent Elbląga mówi, że przedstawił swoje propozycje Ministrowi. W przestrzeni publicznej pada wiele informacji, że miasto nie chce przyjąć 100 milionów od rządu. Tymczasem w propozycji przedstawionej miastu pada propozycja przekazania do 100 milionów złotych… jest więc to spora różnica… Ostateczne zdanie ma bowiem należeć do Premiera RP.
Akcję badania zdania elblążan przeprowadzi firma „Inny Format” z Gdańska. Koszt tego działania to 33 tysiące złotych brutto. Wyniki tego badania mamy poznać do 30 maja.
Port w Elblągu nie może czekać kolejnych miesięcy czy lat na dokończenie inwestycji. Szeroka koalicja mówi TAK dla Portu!
Władze miasta były mocno wspierane przez Posłów. Wśród obecnych byli m.in. Poseł PSL Koalicja Polska Zbigniew Ziejewski, Poseł Koalicji Obywatelskiej Jacek Protas oraz Senator Jerzy Wcisła.
Najważniejsze wiadomości przekazał Poseł Zbigniew Ziejewski z PSL, który poinformował, że sprawie portu w Elblągu będzie poświęcone nadzwyczajne posiedzenie sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Będzie one miało miejsce między 12 a 14 kwietnia w Sejmie. Chcemy, żeby pan minister odpowiedzialny za budowę kanału jasno określił swoje stanowisko.
Port w Elblągu nie może czekać kolejnych miesięcy czy lat na dokończenie inwestycji. Nie może być tak, że jako Państwo wydaliśmy 2 miliardy złotych, a na sam koniec targujemy się o to kto ma dokończyć inwestycję. Warto powiedzieć elblążanom i mieszkańcom regionu, że takie samo zadanie jest wykonywane w Świnoujściu, gdzie trwa połączenie ze Szczecinem. To nie był odcinek 900 metrów jak w przypadku Elbląga, to był odcinek 62 kilometrów, odcinek szerokości 100 metrów i pogłębiany na głębokość do 12,5 metra! To zadanie wykonuje Skarb Państwa. Czyli można wykonać zadanie znacznie większe – powiedział podczas spotkania Poseł PSL- Koalicja Polska Zbigniew Ziejewski
Poseł Koalicji Obywatelskiej Jacek Protas ubolewał, że rząd PiS nie respektuje zapisów kontraktu regionalnego między rządem a samorządem województwa. Był on już zawarty za rządów PO- PSL, ale został również ratyfikowany w 2016 przez rząd PiS. W tym kontrakcie są zapisane inwestycje, które rząd RP zobowiązał się zrealizować w porcie elbląskim. Trzy na liście podstawowej i dwie na liście rezerwowej
Z kolei Senator Jerzy Wcisła z Koalicji Obywatelskiej powiedział, że port w Elblągu jest skazany na sukces, gdyż może przejąć sporą część przeładunków jednostek o zanurzeniu poniżej 4,5 metra, które są obecnie sporym utrudnieniem dla portu w Gdańsku. Stanowią one bowiem aż 18% przeładunków w porcie w Gdańsku, dając jednocześnie 1,5 zysku w skali całych zysków w porcie w Gdańsku. Dla portu w Elblągu da to jednak koło zamachowe w postaci ok. 2 milionów ton przeładunków rocznie.