Dzisiaj, 12 sierpnia, odbyła się konferencja Senatora Jerzego Wcisły poświęcona sprawom elbląskiego portu. Senator Koalicji Obywatelskiej od lat walczy o przyszłość elbląskiego portu, i mocno śledzi i monitoruje temat Przekopu przez Mierzeję Wiślaną tak by tor wodny przy odpowiednich parametrach został doprowadzony do portu elbląskiego, a nie kończył się kilometr wcześniej, gdzieś w krzakach.
Wreszcie rząd podjął rozmowy – to duży sukces obywatelskiej petycji i naszej walki od lat
Senator Jerzy Wcisła odniósł się do ostatnich rozmów jakie po wielu lat walki wreszcie odbyły się na linii samorząd- rząd w temacie przyszłości elbląskiego portu.
Szanowni Państwo, to, że strony ze sobą wreszcie rozmawiają to jest naprawdę wielki sukces. O tym, że Kanał przez Mierzeję Wiślaną nie będzie kończyć się w Porcie w Elblągu, jako Senator, mówię już od 3 lat. Mimo tej wiedzy przez 3 lata rząd ani razu w tej sprawie nie rozmawiał z samorządem. Rząd uparcie twierdził, że jest to zadanie samorządu. Po uruchomieniu petycji i silnym głosem obywateli rząd zmienił optykę widzenia i rozpoczął dialog z samorządem – powiedział senator Jerzy Wcisła.
Mimo pozytywów jakim jest rozpoczęćie rozmów, niestety problemy pozostały dalej nierozwiązane.
Rząd w dalszym ciągu, niestety kłamie. Dalej twierdzi, że nie może realizować inwestycji na wodach, które mieszczą się w okolicach Portu w Elblągu. Uparcie rząd twierdzi, że aby móc skończyć tą inwestycję musi przejąć większość udziałów w Porcie. Absurd tego twierdzenia jest taki, że aż oczy bolą… Otóż, droga wodna, która przebiega przez teren portowy ma ok. 6 km długości. Na 5 km z tej drogi rząd mógł realizować swoją inwestycję, a nie może jej realizować nagle na 1 km drogi wodnej! Nie ma żadnej różnicy między tymi odcinkami wody… – słusznie zauważa Senator Jerzy Wcisła
Most zmieniany przez rząd w Nowakowie leży na drodze powiatowej. Tam jednak rządowi nie przeszakadza to kompletnie by inwestycję realizować – wskazuje Senator.
Jeżeli rozmowy pomiędzy samorządem a rządem mają wyglądać na zasadzie szantażu, że jeśli nie dojdzie do porozumienia to rząd wstrzyma inwestycję Przekopu przez Mierzeję Wisłaną by doprowadzić ją do portu w Elblągu to takie rozmowy nie mają sensu. Z szantażystami bowiem się nie rozmawia. Jeżeli mamy rozmawiać o przyszłości elbląskiego portu, strukturach właścicielskich, to karta szantażu wobec samorządu ze stołu musi zniknąć. – twierdzi senator Jerzy Wcisła.
Podczas konferencji Senator słusznie poruszył temat ewentualnej kwoty wykupu udziałów właścicielskich przez rząd za kwotę 100 milionów złotych. Ocenił ją jako śmiesznie niską. Port bowiem był utrzymywany przez miasto w czasach, gdy nie miał szans rozwoju. Samo dofinansowanie od miasta w ostatnich latach to jest kwota ok. 100 milionów złotych. Dlaczego więc samorząd ma oddać udziały za tak niską kwotę? Co jednak gorsze jeśli rząd przekazał by np. 100 milionów złotych dla dofinansowania elbląskiego portu i przejęcia w nim udziałów to od razu w kolejne dni mógłby te środki przeznaczyć na dokończenie właśnie przekopu i pogłębienie toru wodnego aż do portu w Elblągu.
Trzeba przynać, że to abstrakcyjna propozycja gdyż w sumie byłoby to kupienie portu w Elblągu dla rządu praktycznie za darmo bo te środki i tak i tak trzeba wydać jeśli chce dokończyć się w pełni ideę jaka przyświecała Przekopowi przez Mierzeję Wiślaną i stworzeniu IV portu RP co wielokrotnie zapewnial sam Prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Zdaniem naszej Redakcji dla Elbląga te negocjacje to niezwykle ważna sprawa. Albo jako miasto zyskamy bardzo dużo na lokalne inwestycje i przyszłość najmłodszych elblążan, albo historyczną szansę rozwoju naszego miasta rozmienimy na drobne jeśli zaufamy propagandzie jaką niestety starają się nam serwować politycy PiS, nie tylko krajowi, ale co gorsza także lokalni. Póki co oddanie portu w Elblągu za tak małe środki w zamian za pogłębienie toru wodnego nie można nazwać poważną propozcyją ze strony rządu.
Warto by w tych negocjacjach elblążanie byli zjednoczeni, także Ci, którzy głosują na PiS. Wszyscy bowiem mamy szansę ugrać dla Elbląga wiele, a nie oddać port praktycznie za nic…
Więcej o temacie w wideo: