Są możliwości siłowego przejęcia portu w Elblągu – czytaliśmy na łamach Dziennika Elbląskiego słowa Posła PiS Leonarda Krasulskiego. Na konferencję nie była jednak zaproszona spora część elbląskich mediów. W społeczności elbląskiej zawrzało, gdyż trudno sobie wyobrazić, że mieszkańcy zgodzą się na przejęcie portu w Elblągu w który inwestowaliśmy setki milionów złotych przez wiele ostatnich lat.
NIE kradnijcie! – mocny głos polityków, którzy sprzeciwiają się zamiarom przejęcia portu w Elblągu.
O tym, że sprawa jest poważna świadczyły słowa Posła PiS z regionu Leonarda Krasulskiego. Jego słowa i plany rządu PiS kontynuował nawet Radny Elbląga z PiS Rafał Traks, który uznał to za dobry pomysł by port stał się rządowym portem.
Czy rząd przejmie port w Elblągu? – Dziennik Elbląski (dziennikelblaski.pl)
Dziś na specjalnie zwołanej konferencji prasowej na statku ELWINGA na zaproszenie senatora Jerzego Wcisły przybyli wszyscy parlamentarzyści z regionu, poza wspomnianym Posłem PiS Leonardem Krasulskim. Byli natomiast Poseł Elżbieta Gelert, Monika Falej, Zbigniew Ziejewski oraz Jacek Protas. Ponadto europoseł Tomasz Frankowski i władze samorządowe.
Spotykamy się dzisiaj aby wyraźnie powiedzieć, że nie zgadzamy się na to by rząd PiS wszystkich nas oszukiwał. Nie zgadzamy się też na to by rząd odebrał Elblągowi port. Kanał przez Mierzeję od XVI wieku, czyli od zawsze, był projektowany jako droga wodna, która połączy port w Elblągu z morzem. Ta zasada, która była obowiązująca przez 400 lat, zmieniła się w 2019 roku. Wtedy to też odkryłem, że Kanał przez Mierzeję nie jest budowany do portu w Elblągu, ale kończy się 3 km przed portem…. kończy się w krzakach. Dopiero po interwencjach, po nagłośnieniu sprawy udało się choć trochę zmienić plany rządu. Rząd PiS dokończył kolejne 2 km drogi wodnej, ale dalej brakuje ok. 1 km pogłębienia drogi wodnej do portu w Elblągu. Dla statków jest to przecież jednak bez różnicy czy droga wodna kończy się kilometr czy 3 kilometry przed portem w Elblągu. Do portu w Elblągu dalej więc będą mogły wpływać tak jak dzisiaj statki o zanurzeniu tylko do 2 metrów, a nie 4,5 metra oraz ładowności do 1 tysiąca ton, a nie 5 tysięcy ton.
Nie chcemy dopuścić do przejęcia portu, dlatego zwracamy się do mieszkańców regionu o podpisanie petycji, która ma przekonać Premiera by zaniechał swoich planów. Liczę, że rząd ugnie się przed głosem obywateli. Na zakończenie chciałbym przypomnieć rządowi PiS siódme Przykazanie- „Nie kradnij!”. – powiedział senator RP Jerzy Wcisła.
Od dawien dawna wszyscy Prezydenci Elbląga, Rady Miejskie i społeczność lokalna zawsze wspierały pomysł powstania Przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Ja także byłem zwolennikiem takiej inwestycji. Dlatego ze smutkiem czytam doniesienia medialne, zwłaszcza w sytuacji, gdy nikt z rządu w tej sprawie nie rozmawiał z władzami miasta. Przypomnę tylko, że Zarząd Portu w Elblągu jest spółką komunalną, i właścicielem portu jest samorząd. Do tej pory samorząd zainwestował ok. 100 milionów złotych na przestrzeni lat. Nasz port był jednym z elelemtów służącym do Przekopu, gdzie drogą wodną transportowano m.in. kamień na wyspę. Proszę Państwa płynąc podczas tej konferencji statkiem ELWINGA jesteśmy na wodzie, która jest własnością Skarbu Państwa. Kuriozum jest oczekiwać od miasta by pogłębiało tor wodny, którego nie jest właścicielem. To jest zadanie własne Urzędu Morskiego czyli Skarbu Państwa. To tak jakby miasto miało łatać dziury na drodze krajowej S7… W Tolkmicku, Fromborku inwestycje w nabrzeże mógl robić Urząd Morski, w Elblągu jak widać Państwo uważa, że się nie da…. Dziwna sytuacja – mówił Prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Ja jako elblążanka, od wielu lat zabiegałam o to by był Przekop przez Mierzeję. Na potwierdzenie tych słów przypomnę tylko akcję z 2005 roku jaką zorganizowaliśmy o nazwie „Kanał możliwości” podczas której wbiliśmy łopatę jako znak chęci do rozpoczęcia tej inwestycji. To właśnie wtedy został zatwierdzony plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Wtedy za tą akcją, inwestycją wspólnie głosowali zarówno Posłowie Platformy Obywatelskiej jak i PiS. Była taka ponadpolityczna zgoda. Mam więc taką olbrzymią nadzieję, że ta cała inwestycja przebiegnie w spokoju do samego końca, bez niepotrzebnych nerwów jakie widzimy obecnie. Wszyscy możemy być dumni z tej inwestycji – powiedziała Elżbieta Gelert, posłanka Koalicji Obywatelskiej.
W przyszłym tygodniu zbieramy Zespół Parlamentarny Posłów Warmii i Mazur, gdzie będziemy chcieli omówić dalszy los tej inwestycji. Chcemy też powołać Komisję Sejmową, która zajmie się tym tematem ważnym dla elblążan. Jako grupa Posłów chcemy zaprosić na to spotkanie senatora Jerzego Wcisłę, który zorganizował dzisiejszą konferencję prasową oraz władze samorządowe. Jestem bardzo zaskoczony informacjami jakie napływają z mediów i mam nadzieję, że rząd nie przejmie portu w Elblągu. Liczę, że są to tylko pogłoski. Wierzę, że 17 września, kiedy ma nastąpić otwarcie uroczyste będzie już pewne, że rząd dokończy pogłębienie toru do portu w Elblągu, gdyż perspektywy dalszego rozwoju Elbląga oraz terenów sąsiadujących są bardzo duże. Elbląg i elbląska starówka mogą być piękną kolejną wizytówką Polski jeśli rozkwitnie tu turystyka i przybędą kolejne inwestycje. – powiedział Poseł Zbigniew Ziejewski.
Parlamentarzyści oraz władze samorządowe zaapelowały o podpisy mieszkańców pod petycją. Petycję można podpisać w Biurze Senatora Jerzego Wcisła oraz w biurach poselskich : Jacka Protasa, Elżbiety Gelert, Moniki Falej, Zbigniewa Ziejewskiego oraz Tomasza Frankowskiego. Taką lokalizację mają przygotować również władze Elbląga.
Treść petycji:
My, Mieszkanki i Mieszkańcy Elbląga oraz subregionu Zalewu Wiślanego,
NIE WYRAŻAMY ZGODY NA PRZEJĘCIE PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU PRZEZ PAŃSTWO
I OCZEKUJEMY DOPROWADZENIA KANAŁU PRZEZ MIERZEJĘ DO ELBLĄSKIEGO PORTU
Protestujemy przeciwko zamiarom rządu, który chce przejąć port w Elblągu. Zgodnie z Ustawą z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach zwracamy się do prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego o:
— odstąpienie od wszelkich prób przejęcia w całości lub częściowo Portu Morskiego w Elblągu przez Państwo;
— zmianę zakresu budowy kanału przez Mierzeję i zakończenia go przy nabrzeżach portu w Elblągu, a nie kilometr przed nimi. I tym samym przywrócenia właściwego celu inwestycji pn. Kanał przez Mierzeję, jakim jest zbudowanie drogi wodnej łączącej Port Morski w Elblągu z Zatoką Gdańską.
Przedstawiciele Rządu na początku lipca 2022 roku poinformowali, że port w Elblągu ma stać się portem państwowym twierdząc, że „będzie to sprzyjało jego rozwojowi”. Równolegle budowany jest Kanał przez Mierzeję, czyli droga woda łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od początku założenie było takie, że Kanał miał powstać po to, aby połączyć elbląski port z morzem. Lecz decyzją rządu inwestycja ta została zatrzymana ok. 1 km przed nabrzeżami elbląskiego portu, co oznacza, że żaden statek nie dopłynie kanałem do jedynego portu, jakim jest port w Elblągu.
Działania rządu powodują, że Kanał przez Mierzeję stanie się inwestycją bezzasadną ekonomicznie i całkowicie nieprzydaną transportowo. Będzie ona miała też znikomy wpływ na rozwój portu, Elbląga oraz subregionu Zalewu Wiślanego.
Rząd domaga się od samorządu sfinansowania tej części inwestycji, chociaż wie o tym, że byłaby ona ogromnym obciążeniem dla Miasta i że formalnie Miasto nie może jej wykonać, bo choć jest właścicielem portu, to nie jest właścicielem rzeki Elbląg, na której zadanie ma być realizowane. Rzeka Elbląg, jako wewnętrzne wody morskie jest administrowana przez Urząd Morski w Gdyni, czyli przez administrację państwową. Zatrzymanie budowy Kanału przez Mierzeję przed portem, służy tylko temu, by mieć argumenty za przejęciem portu w Elblągu przez Państwo.
Dlatego domagamy się doprowadzenia tej inwestycji do nabrzeży Portu Morskiego w Elblągu, by kanał przez Mierzeję mógł spełnić swoje najważniejsze zadanie, czyli umożliwić transport wodny między elbląskim portem a morzem.
Oczekujemy, że zgodnie z art. 10.1 Ustawy o petycjach, zostanie ona rozpatrzona i – zgodnie z art. 13.1 – otrzymamy odpowiedź od Pana Premiera Mateusza Morawieckiego na petycję „NIE” DLA PRZEJĘCIA PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU PRZEZ PAŃSTWO.
Wersja online petycji „NIE” DLA PRZEJĘCIA PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU PRZEZ RZĄD