Od 18 stycznia do końca lutego 2022 w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Elblągu będzie można podziwiać imponujący zbiór zabytków, które zostały wydobyte podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Podczas otwarcia ekspozycji wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski określił inwestycję jako jedną z kluczowych dla polskiego sektora morskiego.
Podczas prac poprzedzających modernizację, archeologowie sprawdzili dno toru. Dzięki temu wyciągniętych zostało ponad 100 ton obiektów zabytkowych. Nikt nie spodziewał się ogromu znalezisk. To ponad 44 tysiące przedmiotów o masie przekraczającej 20 kg, z czego prawie 1700 obiektów sklasyfikowanych jako niebezpieczne. Jak wspomniał dyrektor muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, Aleksander Ostasz nadzorujący pracami archeologicznymi, zdarzały się dni, kiedy na wodzie było dziesięć jednostek pobierających tony przedmiotów z dna. Wydobyte unikalne zabytki związane są z ciekawą historią drogi wodnej prowadzącej z Zatoki Pomorskiej do stolicy Pomorza Zachodniego. Większość eksponatów pochodzi z czasów II wojny światowej. Znalezione zostały również znacznie starsze zabytki jak między innymi elementy U-bota, śruby okrętowe, boje, kotwice. Podziwiać można m. in. silnik z Boeninga B-17, pozostałość amerykańskiej ”Latającej fortecy”, wyposażenie niemieckiego pancernika. Są tam również wyjątkowe eksponaty z okresu Średniowiecza jak miecz z pochwą znaleziony na dnie Odry. Uwagę przyciągają elementy niemieckiego pancernika kieszonkowego Lutzow, który został zbombardowany przez brytyjskie samoloty 16 kwietnia 1945 roku w porcie w Świnoujściu.
Do tej pory ekspozycja była prezentowana m.in. w Warszawie, Szczecinie i Kołobrzegu.
Wystawa powstała pod patronatem i przy współpracy Ministerstwa Infrastruktury oraz dzięki zaangażowaniu i pomocy Urzędu Morskiego w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza, Stowarzyszenia Miłośników Latarń Morskich, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, portalu Polska Morska, Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego, Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie i Wrocławiu, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A oraz konsorcjum wykonawczego robót na torze DIVO utworzonego przez firmy Dredging International i Van Oord.
Dzięki wydarzeniu w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Elblągu można zapoznać się z postępem budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańsk. Pieczę nad inwestycja sprawuje Urząd Morski w Gdyni. Daje to nowe otwarcie i możliwości w zakresie dostępu do portów, zarówno od strony lądu jak i morza, podobne do projektu szczecińskiego.
Magdalena Kierzkowska – rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni potwierdziła, że na wspomnianej ekspozycji w Elblągu dołączona została prezentacja dotycząca budowy nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. To infografiki prezentujące projekt, aktualne zdjęcia z budowy, dane techniczne jak również ciekawostki.
Wiceprezydent Elbląga Michał Missan podkreślił wkład miasta w rozwój portu jako nieoceniony i pozwalający patrzeć z optymizmem w przyszłość. Miasto zainwestowało około 100 milionów złotych w terminale załadunkowe i pasażerskie. Planowanych jest więcej inwestycji w porcie.
Zachęcamy do odwiedzenia Muzeum Archeologiczno-Historycznego i podziwianie eksponatów do końca lutego.