Regionalne konteksty archeologii „Live & Online”

Wielu z nas archeologia słusznie kojarzy się z jej nieodłącznymi atrybutami, tj. kapelusz, łopata czy pędzel. Jak to wygląda dziś? Współczesna archeologia coraz częściej bazuje na innowacyjnych technologiach, a sposoby prezentacji wyników badań mogą wprawić w zdumienie nawet przysłowiowego Kowalskiego. Jak to się robi? Będzie o tym mowa podczas najbliższego spotkania w ramach „Wirtualnej Regioteki” (wtorek, 23 lutego, godz. 17:00), strona FB Biblioteki Elbląskiej. Zapraszamy na rozmowę z dr. Wacławem Kulczykowskim.

Będzie mowa o technologiach, które wykorzystywane są nie tylko na stanowiskach archeologicznych o światowej sławie, takich jak Göbekli Tepe, czy Warna, ale także w archeologii regionalnej. Przykładem tego są badania archeologiczne na położonej pod Elblągiem niewielkiej wsi Nowe Monasterzysko oraz na terenie średniej wielkości miasta Grudziądza. Poza najnowszymi technikami badawczymi, których tam użyto, skupiono się również na atrakcyjnym przedstawieniu danych pozyskanych w wyniku prac archeologicznych, takich jak stworzenie gry komputerowej opartej na uzyskanych wynikach badań. Jak zatem efektywnie popularyzować rezultaty pracy archeologa? Na to i wiele innych pytań w najbliższej rozmowie w ramach „Wirtualnej Regioteki” odpowie dr Wacław Kulczykowski – zapowiada Radosław Kubus z Pracowni Regionalnej Regioteka Biblioteki Elbląskiej, który poprowadzi spotkanie.

Wacław Kulczykowski – doktor nauk humanistycznych w zakresie archeologii. W 2020 roku obrobił dysertację doktorską zatytułowaną Obiekty hydrotechniczne w dolnym biegu rzeki Osy do XIX w. Pracuje na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Od lat zajmuje się popularyzacją archeologii. W latach 2014-2015 prowadził badania archeologiczne i rewitalizacyjne na dawnym, zabytkowym XVIII-wiecznym cmentarzysku ewangelickim w Nowym Monasterzysku. Od roku 2016 prowadził z kolei badania historyczno-archeologiczne w Grudziądzu. W 2017 roku odznaczony niezwykle prestiżową Nagrodą im. Uphagena. Wspólnie z programistą Mateuszem Sokalszczukiem stworzył dwie gry komputerowe oparte o regionalne badania archeologiczne („Excavate!”; „Waterworks!”). Finalista konkursu „Popularyzator Nauki 2020”. Kierownik kilku projektów naukowych: Narodowego Centrum Nauki PRELUDIUM 12, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej Engage oraz ministerialnego ze środków na Działalność Upowszechniającą Naukę. Jego zainteresowania badawcze dotyczą średniowiecznych systemów zaopatrywania miast w wodę i związanych z nimi obiektów hydrotechnicznych na terenie Pomorza Gdańskiego oraz dawnych Prus Wschodnich.

Aleksandra Buła

Poprzedni artykułSzczepienia obłożnie chorych pacjentów w domach
Następny artykułWeekend pełen szkoleń terytorialsów
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze