Dziś podczas konferencji prasowej poznaliśmy zmiany jakie czekają nas w komunikacji miejskiej w naszym mieście. Okazją do tego był między innymi koniec starych umów na usługi transportowe. Nie ma co się oszukiwać. Komunikacja miejska w Elblągu wymagała zmiany, autobusy jeździły stadami, mniejsza liczba pasażerów. Często też niektóre trasy były za mocno obłożone a jednocześnie w wielu miejscach tej ciężko było znaleźć autobus. Takiej zmiany jednak mało kto się spodziewał. Od 1 stycznia prawie nic poza tramwajami nie będzie takie same.
Pierwsza zmianą jaka rzuca się w oczy jest zmiana w numeracji. O ile tramwaje pozostaną bez zmian i w dalszym ciągu będą to linie od 1 do 5 to numeracja linii autobusowych zaczynać się będzie od nr 11 i będzie obejmowała 15 linii. Wiele linii kompletnie zmieni swoje trasy. Niektóre z linii będą miały bardzo skrócone trasy i będą dojeżdżać tylko do sugerowanych punktów przesiadkowych. Tych będzie 5.
Skrzyżowanie: Odrodzenia – Dąbka – Ogólna (centrum handlowe) Przesiadka pomiędzy liniami: 1, 3, 4, 5, 14, 26, 28 (biletomat, tablica)
Plac Słowiański Przesiadka pomiędzy liniami: 1, 2, 3, 12, 14, 15, 21 (biletomat, tablice)
Dworzec Przesiadka pomiędzy liniami: 1, 2, 4, 13, 17, 20, 23, 19, 21 (biletomaty, tablice)
Pętla Ogólna Przesiadka pomiędzy liniami: 1, 3, 4, 5, 11, 13, 14, 16, 17, 24, 18, 21
Pętla Odrodzenia Przesiadka pomiędzy liniami: 11, 12, 13, 19, 22
Tak duże zmiany to również konieczność poinformowania mieszkańców. W autobusach na przystankach oraz w instytucjach miejskich pojawią się plakaty oraz ulotki. Po 1 stycznia na stronie ZKM będzie funkcjonowała wyszukiwarka połączeń. Nawiązana została również współpraca z Google Maps. W związku z przesiadkami polecana jest karta EKM dzięki której przesiadka będzie kosztowała 1 grosz. Dobrym rozwiązaniem jest również kupno biletu u kierowcy, który jest ważny przez godzinę. Planowane są również bilety czasowe.
Zmiany wiążą się również ze zmianą taboru. W nowych trwających przetargach wprowadzono wymóg posiadania nowych autobusów (rok produkcji 2020 lub 2021) spełniających normę EURO 6 z klimatyzacją, nową generacja urządzeń EKM, bezgotówkowymi biletomatami na karty płatnicze, bramkami liczącymi pasażerów; tablicami systemu informacji pasażerskiej (tzw. koraliki); kasownikami dwufunkcyjnymi, monitoringiem oraz zabudowanymi kabiny kierowców.