Otrzymałeś wiadomość od znajomego lub członka rodziny z prośbą o finansowe wsparcie ? Zanim przekażesz jakiekolwiek pieniądze, skontaktuj się z tą osobą telefonicznie i sprawdź czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy ! W przeciwnym razie możesz wzbogacić oszusta, o czym przekonała się pewna 26-latka.
„Oszustwo na BLIK-a” to nowy i coraz bardziej popularny sposób, jaki wykorzystują przestępcy do wyłudzania pieniędzy. Absolutnie nie należy przekazywać kodów, nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość chce nas oszukać i okraść. Taka sytuacja miała miejsce zaledwie dzień temu (03.06). Wtedy też do braniewskich policjantów zgłosiła się 26-latka, by powiadomić, że straciła 2 tys. zł. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że na jednym z popularnych komunikatorów odezwał się do niej członek rodziny. Kobieta nie była wówczas świadoma, że skontaktował się z nią oszust, prosząc o finansowe wsparcie. 26-latka zgodnie z prośbą wygenerowała kod BLIK, dzięki czemu zasiliła konto fałszywego krewnego dwukrotnie kwotami po tysiąc złotych. Na tym jednak oszust nie poprzestał i prosił o więcej. Pokrzywdzona zorientowała się wówczas, że mogła paść ofiarą przestępstwa i zadzwoniła do prawdziwego członka rodziny, który potwierdził jej przypuszczenia.
Pamiętajmy – zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze, skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie i sprawdźmy czy faktycznie potrzebuje naszej pomocy. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych oraz haseł, których używamy w sieci.
Policjanci przyrzypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych.
- Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.
- Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
- Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
- Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.
podkom. Jolanta Sorkowicz
Oficer prasowy KPP w Braniewie