Mieszkańcy regionu z dobrym dostępem do kolejowych połączeń

Ponad 414 mln zł samorząd województwa przeznaczy na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2026. Umowa z POLREGIO została dziś (23 listopada) podpisana w siedzibie urzędu marszałkowskiego w Olsztynie.

Negocjacje umowy trwały od czerwca i choć nie były łatwe, dziś możemy powiedzieć, że przez kolejne 6 lat mieszkańcy regionu będą mieli zapewnione dotychczasowe połączenia oraz nowe, uruchamiane na zmodernizowanych liniach kolejowych. Utrzymanie pracy eksploatacyjnej na poziomie przekraczającym 3 mln pociągokilometrów w roku stanowi znaczący wydatek w budżecie samorządu. Umowa zakłada ok. 62 mln zł rocznie z budżetu województwa i prawie 7 mln zł z Funduszu Kolejowego.

– To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji to jedno z naszych najważniejszych zadań – mówi marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. – Uwzględniając specyfikę regionu, m.in. niską gęstość zaludnienia i znaczną długość tras kolejowych pokonywanych przez pociągi, zapewnienie satysfakcjonującej pasażerów oferty przewozowej jest trudne. Jednak każdego dnia we współpracy z POLREGIO sp. z o.o  uruchamianych jest ponad 100 dobrze skomunikowanych pociągów.

Zapewnione są bezpośrednie połączenia do Trójmiasta, Torunia, w kierunku Białegostoku i dogodne skomunikowania z pociągami PKP Intercity na stacji Iława Główna w kierunku Warszawy, Katowic, Krakowa a także połączenia kolejowe Olsztyn – Szczytno – Lotnisko Szymany.

– Należy mieć świadomość, że pieniądze ze sprzedaży biletów są tylko częścią całkowitych kosztów funkcjonowania danej linii. W przypadku połączeń regionalnych brakującą resztę musi pokryć samorząd województwa jako organizator transportu – mówi Gustaw Marek Brzezin.

– Zależy nam na tym, żeby poprawić ofertę komunikacyjną na Warmii i Mazurach – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO. – Dzięki zmodernizowanym szlakom pociągi mogą jeździć szybciej, bardziej punktualnie i stanowić atrakcyjną alternatywę dla mieszkańców i turystów. Chcielibyśmy wspólnie z samorządami i zarządcą infrastruktury pracować nad optymalnym i wygodnym rozkładem, który ułatwi mieszkańcom przesiadki, również do lokalnych i regionalnych autobusów – dodaje.

Porozumienie o wykonywanie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w ramach świadczenia usług publicznych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego i województw sąsiednich obowiązywać będzie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2026 r. 

Łączna praca eksploatacyjna wyniesie ponad 18 mln pockm, natomiast roczna praca eksploatacyjna wyniesie nieco ponad 3 mln pockm. Na ten cel samorząd województwa przeznaczy rocznie ok. 62 mln zł, natomiast prawie 7 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego.

W całym regionie POLREGIO, który jest największym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, obsługuje blisko 150 stacji i przystanków. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie

Przewozy objęte umową będą realizowane na następujących trasach: Działdowo – Iława – Działdowo; Iława – Malbork – Iława; Ełk – Grajewo – Białystok – Ełk; Elbląg – Malbork – Elbląg; Olsztyn – Działdowo – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Pisz – Ełk – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Szymany Lotnisko – Olsztyn; Olsztyn – Elbląg – Olsztyn; Olsztyn – Toruń – Olsztyn; Olsztyn – Iława – Olsztyn; Olsztyn – Jabłonowo Pom. – Olsztyn; Iława – Jabłonowo Pom. – Iława; Olsztyn – Korsze – Olsztyn; Olsztyn – Korsze – Olsztyn; Korsze – Ełk – Korsze oraz Olsztyn – Iława – Gdynia.

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego realizuje obecnie również inne zadania związane z rozwojem transportu kolejowego. Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020 modernizowana jest linia kolejowa nr 220 Olsztyn-Gutkowo oraz nr 221 Gutkowo – Dobre Miasto, powstają nowe przystanki osobowe na obszarze Olsztyna. Ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 finansowana jest modernizacja linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn oraz linii kolejowej nr 219 Szczytno – Pisz – Ełk. W 2023 roku zakończona ma zostać elektryfikacja linii nr 38 na odcinku Ełk – Korsze, zapewniając sprawne połączenie z Trójmiasta przez Olsztyn do Białegostoku. Od 2005 roku zakupiono także 14 sztuk pojazdów szynowych.

Samorząd województwa w sierpniu 2020 roku wspólnie z poszczególnymi samorządami lokalnymi zgłosił trzy projekty liniowe do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028”: modernizację linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk, modernizację linii kolejowej nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno oraz modernizację linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz. Szacowana wartość netto projektów to 1 mld 114 mln zł; z czego wkład własny wyniesie 167 mln zł.

Biuro Prasowe
Fot. Jakub Klepański

Poprzedni artykułKupiony golf okazał się pojazdem, którego nie można zarejestrować
Następny artykułBezpieczniej w gdyńskich autobusach
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze