Młody człowiek nie zdążył odpisać na wiadomość od dziewczyny. Skupiony na smartfonie rowerzysta zderza się czołowo z samochodem. Ruszyła akcja promująca bezpieczne zachowanie na drogach rowerowych „SafeBike – Kampania na kółkach“.
Spot reklamowy, którego przytoczona końcowa scena wyjątkowo działa na wyobraźnię, jest częścią kampanii, której organizatorami są: samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, Młodzieżowy Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego, a partnerem Politechnika Gdańska.
– Ten spot reklamowy, po projekcji którego zaległa wymowna cisza, dobitnie obrazuje, że wystarczy moment nieuwagi, aby doszło do nieszczęścia – mówi marszałek województwa, Marcin Kuchciński. – Jako samorząd województwa robimy wiele, aby wprowadzić ruch rowerowy do codziennego życia, ale nie możemy zapomnieć o bezpieczeństwie. Po to właśnie jest kampania SafeBike, i po to jest ten spot, by zwrócić uwagę młodego pokolenia, jak ważne jest bezpieczeństwo i jak wiele czynników wpływa na to, że rzeczywiście jesteśmy na tych drogach bezpieczni.
Kampania SafeBike ma charakter wieloletni. W pierwszym etapie organizatorzy planują dotrzeć z przekazem do dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Partnerem przedsięwzięcia jest Młodzieżowy Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który współtworzy materiały promocyjne oraz uczestniczy w przygotowaniu strategii dotarcia z informacjami do młodego pokolenia.
– Uznaliśmy, że najlepiej będzie rozpocząć kampanię spotem, w którym pokażemy, że jadąc rowerem nie jesteśmy w stu procentach bezpieczni – przyznaje Konrad Zacharski, przedstawiciel Młodzieżowego Sejmiku Warmii i Mazur. – Cieszę się, że jako Młodzieżowy Sejmik mogliśmy czynnie uczestniczyć w przygotowaniu tej kampanii, a nie tylko zaopiniować gotowy projekt.
Patronatem naukowym projekt SafeBike objęła Politechnika Gdańska, która jest autorem wielu wcześniejszych programów poprawy bezpieczeństwa na drogach Warmii i Mazur.
– Naturalną koleją rzeczy także i tym razem włączyliśmy się w tę kampanię – wyjaśnia prof. Joanna Żukowska, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. – Moim zdaniem SafeBike jest idealnym przykładem systemowego podejścia do rozwiązywania bardzo ważnego problemu społecznego, jakim jest zdrowie, życie i bezpieczeństwo na drogach. Jeśli nagle udostępnimy fantastyczną sieć dróg rowerowych, a nie przygotujemy do tego użytkowników, to możemy wylać dziecko z kąpielą. Wzrost aktywności fizycznej jest powszchechnym trendem, ale musimy to robić w bezpieczny sposób.
Start kampanii SafeBike jest ściśle związany z programem budowy w województwie warmińsko-mazurskim alternatywnego układu komunikacyjnego dróg dla rowerów i innych urządzeń transportu osobistego, którego założenia także zostały zaprezentowane podczas konferencji. Budowa spójnej sieci odseparowanych dróg rowerowych ma ułatwić użytkownikom rowerów lub hulajnóg codzienne przemieszczanie się do pracy, szkoły, miejsc użyteczności publicznej czy węzłów przesiadkowych.
– Rozwój dróg rowerowych w naszym regionie, to poza modernizacją dróg wojewódzkich jeden z głównych celów, jakie stawia sobie zarząd województwa na najbliższe lata – zaznaczył marszałek Kuchciński. – Transport rowerowy jest kluczową formą mobilności, która winna być integralnym aspektem transportu zbiorowego. Włączenie roweru do transportu publicznego jest imperatywem dla całego świata. Także dla nas.
Realizacja programu zakłada zapewnienie ciągłości dróg rowerowych na obszarach zurbanizowanych, budowę sieci velostrad przy drogach wylotowych z 17 największych miast województwa, a następnie zapewnienie połączeń międzymiastowych, co finalnie stworzy alternatywny układ komunikacyjny.
Projekt zmniejszy wykluczenie transportowe regionu, powodując zwiększenie wykorzystania przez mieszkańców województwa zeroemisyjnych środków transportu w codziennym przemieszczaniu się, pobudzi przedsiębiorczość i wpłynie na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
– Istniejąca sieć dróg rowerowych jest na tę chwilę niespójna i niekompletna – dodaje dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, Waldemar Królikowski. – Program budowy dróg rowerowych realizowany przez ZDW w pierwszej kolejności ma na celu uzupełnienie luk w istniejącej infrastrukturze, poprzez dobudowanie łączników i stworzenie jednolitej sieci dróg rowerowych. Aby ruch rowerowy był bezpieczny, konieczne jest zapewnienie rowerzystom odrębnej drogi.
Spójna sieć dróg rowerowych zwiększy na nich natężenie ruchu, co może się wiązać ze zwiększonym ryzykiem wypadków. Dlatego została podjęta inicjatywa, aby jednocześnie z budową sieci propagować wiedzę na temat bezpieczeństwa.
-Dzisiaj rozpoczynamy kampanię, a już drugiego sierpnia podpisujemy umowę na budowę dróg rowerowych w powiatach nidzickim i kętrzyńskim – powiedział marszałek.
Inwestycja wyniesie prawie 40 mln zł. Łącznie, dzięki realizacji programu budowy spójnej sieci, liczba dróg rowerowych w regionie ma się podwoić. W KPO na ten cel jest zapisana kwota 1,55 mld zł.