Kolej na północ Gdyni: zagłosuj w konsultacjach

Ruszyły otwarte, dostępne online konsultacje dotyczące jednej z najważniejszych zmian komunikacyjnych dla północnej części Gdyni. Do końca grudnia można przyglądać się i zagłosować na jedną z łącznie sześciu propozycji przebiegu kolei, która ma prowadzić m.in. na Pogórze i Obłuże, a w niektórych wariantach – także do Kosakowa i w kierunku Rumi Janowo.

Mieszkańcy mogą pomóc w podjęciu decyzji, jak powinna przebiegać kolej prowadząca na północ Gdyni. „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii” – to pełna nazwa projektu przygotowywanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Aktualnie zadanie weszło w ważny etap konsultacji społecznych, które prowadzi firma Multiconsult Polska.

Wyraź opinię przez internet

Od poniedziałku ruszyła poświęcona konsultacjom strona internetowa (konsultacje-pka-gdynia-kosakowo.pl), na której można zapoznać się z wszystkimi proponowanymi wariantami przebiegu. Każdy ma szansę dokładnie przyjrzeć się planowanym rozwiązaniom i zagłosować na to, które jego zdaniem wydaje się najbardziej korzystne.

Oprócz tego internauci mogą za pośrednictwem osobnych ankiet ocenić dokładniej każdy z wariantów. Wówczas pod uwagę brane są też m.in. lokalizacje przystanków i stacji, bliskość osiedli i szkół czy porównanie z już działającymi formami transportu publicznego.

Łącznie przygotowano sześć możliwości – to wariant 1, wariant 2, wariant 3 w wersjach „A” i „B” oraz wariant 4 w wersjach „A” i „B”. Do każdego z nich dołączono poglądową mapę z zaznaczonymi przystankami i stacjami oraz przebiegiem linii kolejowej. Wśród nich m.in. propozycje, które uwzględniają doprowadzenie regularnych połączeń jedynie do stacji na Oksywiu, w kierunku gminy Kosakowo czy też przez północne dzielnice Gdyni do stacji w rumskim Janowie. Gdyńskie analizy jako najkorzystniejszy wariant wskazują ten, w którym pociągi obsługiwałyby zarówno portowe rejony Oksywia, jak i miejscowości sąsiedniej gminy Kosakowo.

– Planowane przebiegi kolei prowadzącej do północnych dzielnic zostały już ujęte w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gdyni. To projekt, który wymaga sprawnego pogodzenia interesów wszystkich stron – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

– Rekomendowany przez Gdynię jest przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej z pominięciem przystanku Gdynia Chylonia, czyli tzw. „Mała Pętla” wraz z realizacją w pierwszym etapie odcinka do przystanku Gdynia Port Oksywie, a w drugim etapie odcinka w kierunku gminy Kosakowo. Z uwagi na niezbędne nakłady inwestycyjne widzimy możliwość tymczasowego wykorzystania przystanku Gdynia Chylonia, tzw. „Dużej Pętli” – wyjaśnia Iwona Markešić, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni.

Z tym planem zgodny jest przedstawiony w ramach konsultacji społecznych wariant nr 2. Uwzględnia powstanie stacji i przystanków osobowych m.in. na Pogórzu, Oksywiu, w kilku miejscach na Obłużu, przy lotnisku, w Kosakowie, Pierwoszynie czy zachodniej części Mostów.

– Każdy kolejny krok związany z projektem uruchomienia kolei na północ Gdyni to dobra wiadomość zarówno dla miasta, jak i dla wszystkich mieszkańców. To ważna alternatywa dla komunikacji drogowej, która ułatwi gdynianom z Pogórza, Obłuża czy Oksywia dojazd do pracy i szkoły. Wierzę, że konsultacje pozwolą wyłonić najbardziej korzystny wariant – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. inwestycji.

Poniżej krótki, ogólny opis wariantów przedstawionych pod kątem konsultacji społecznych:

  • wariant nr 1: zakłada budowę nowej stacji Gdynia Pogórze PKA z peronem wyspowym, ponadto przewidziano dobudowę dwóch przystanków osobowych przy istniejącej linii kolejowej 228 – pomiędzy stacją Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie,
  • wariant nr 2: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód),
  • wariant nr 3A: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gdyni Obłuże Górne,
  • wariant nr 3B: zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty),
  • wariant nr 4A: zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek, budowę nowej dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek – powiązanie z LK250– Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo Wschód PKA z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Terminal Promowy, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód PKA) wraz z wpięciem w linię 228 z nowo zaprojektowanym przystankiem Rumia Janowo Wschód PKA,
  • wariant nr 4B: zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek oraz budowę nowej dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek
    – powiązanie z LK250 – Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Obłuże Estakada, Gdynia Obłuże Górne, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód) wraz z wpięciem w linię 250 na posterunku Rumia Janowo.

Szczegółowe opisy wariantów oraz odpowiadające im ankiety można znaleźć w menu głównym strony konsultacyjnej. Konsultacje społeczne prowadzone za pośrednictwem strony internetowej potrwają do 31 grudnia tego roku.

Poprzedni artykułSyndyk sprzedaje Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
Następny artykułUsłyszał zarzut za kradzież mercedesa
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze