Gdynia: Elektryczne mercedesy. Z antycovidową klimą i alkolockiem

Oferty złożone przez EvoBus Polska, krajowego dystrybutora marki Mercedes-Benz, zostały ocenione najwyżej w obu częściach przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na zakup nowych elektrobusów. Oznacza to, że na ulice Gdyni wyjedzie 16 standardowych i 8 przegubowych pojazdów popularnej niemieckiej marki. Wewnątrz znajdzie się sporo innowacji, w tym antywirusowa klimatyzacja, defibrylatory, aktywne tempomaty, alkolock czy ciche silniki elektryczne schowane w osiach kół.

Nadchodzi kolejny skok jakościowy w gdyńskiej komunikacji miejskiej – nowe, zeroemisyjne elektrobusy korzystające z technologii, których nie posiadają dotychczas używane pojazdy. Rozstrzygnięto prowadzony przez gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetarg na zakup fabrycznie nowych 16 autobusów elektrycznych standardowej długości i 8 przegubowców. Po ocenie wszystkich ofert przez komisję najwyższą punktację w obu częściach uzyskała spółka EvoBus Polska – polski dystrybutor autobusów marki Mercedes-Benz.

Pierwsza część przetargu (16 elektrobusów standardowych) będzie kosztować 47 mln 224 tys. 128 zł brutto, natomiast część druga (8 elektrobusów przegubowych) – dokładnie 32 mln 639 tys. 280 zł brutto. Aż 85% tych kwot pokryje unijne dofinansowanie, które miasto Gdynia otrzymało w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

– Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.


Antycovidowa klimatyzacja, wbudowany alkomat i inne

Nie tylko nowe pojazdy, ale i nowa jakość. Do Gdyni trafią elektrobusy naszpikowane udogodnieniami i technicznymi nowinkami. Zwycięska oferta firmy EvoBus Polska uwzględnia m.in. defibrylatory w każdym pojeździe, automatyczny system wykrywania i tłumienia ognia, aktywny tempomat reagujący na drogowe przeszkody, asystenta prawej strony monitorującego „martwe pole” kierowcy, system alkolock sprawdzający trzeźwość kierującego, kamery cofania czy monitoring w zakresie 360 stopni. Zupełną nowością jest nowy typ klimatyzacji, która na bieżąco będzie zabijać grzyby, drobnoustroje i wirusy we wnętrzu pojazdu – opcja będzie szczególnie przydatna podczas pandemii koronawirusa.

– Jeszcze na etapie przygotowywania przetargu podjęliśmy decyzję, aby w punktacji uwzględnić stosowanie nowoczesnych technologii. Zyska na tym nie tylko środowisko, ale przede wszystkim pasażerowie, którzy oprócz dodatkowego miejsca we wnętrzu docenią cichy elektryczny napęd. Nowe pojazdy będą posiadać system klimatyzacji zwalczającej grzyby, pleśnie i wirusy, w tym także koronawirusa, będzie też bezpieczniej m.in. dzięki nowoczesnym systemom przeciwpożarowym, defibrylatorom czy systemom wspierającym pracę kierowcy. Elektrobusy będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Dostępność pojazdu poprawią m.in. rampa dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z tzw. niskiej podłogi, kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille’a i białe wyświetlacze.

Wyciszenie elektrobusów zapewnią silniki umieszczone w osiach kół – dzięki temu zmniejszy się zużycie energii i zwiększy przestrzeń we wnętrzu. Rekuperacja pozwoli na odzyskanie części energii podczas hamowania, a zupełną zeroemisyjność pojazdu zagwarantuje elektryczne ogrzewanie. Producent zadeklarował 7-letnią gwarancję na pojazd oraz 8-letnią gwarancję na baterie.

Poniżej informacje dotyczące punktacji wszystkich ofert w przetargu.

Część pierwsza – 16 autobusów elektrycznych standardowej długości:

  • SOR Libchavy spol. s r.o., Dolni Libchavy 48, CZ 561 16 Libchavy, za kwotę brutto 46.385.169,60 PLN, oferta została oceniona na 92 pkt.
  • Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 51.561.600,00 PLN, oferta została oceniona na 92,25 pkt.
  • EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 47.224.128,00 PLN, oferta została oceniona na 98,82 pkt.

Część druga – 8 autobusów elektrycznych przegubowych:

  • Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska; za kwotę brutto 31.242.600,00 PLN, oferta została oceniona na 97,57 pkt.
  • EvoBus PolskaSp. z o.o., Al. Katowicka 46, 05-830 Wolica; za kwotę brutto 32.639.280,00 PLN, oferta została oceniona na 97,73 pkt

Autobusy skorzystają z nowych ładowarek

Przypomnijmy, że trwają też prace związane z pierwszą częścią projektu „Rozwój elektrycznego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup elektrycznego taboru wraz z rozbudową infrastruktury oraz budową punktów doładowań” – budową sieci stacji ładowania przeznaczonych dla nowych elektrobusów.

W mieście powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

Kamil Złoch
fot. Kamil Złoch 
UM Gdynia

Poprzedni artykułInicjatywa Gdańskiej Organizacji Turystycznej powalczy o prestiżowe wyróżnienie
Następny artykułExperyment wraca do gry
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze