Otwarcie drugiej nitki Wiaduktu Biskupia Górka

W piątek, 29 stycznia około godz. 15.30 udostępniona została dla ruchu druga nitka Wiaduktu Biskupia Górka w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu w piątkowe popołudnie kierowcy korzystali już z dwóch, dwupasmowych jezdni.  

– Ważny dzień dla mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Wiadukt Biskupia Górka – kluczowy w obsłudze komunikacyjnej tej części miasta, ale także dla osób dojeżdżających do Gdańska od strony Pruszcza Gdańskiego. Co ważne, to element inwestycji unijnej. Koszt tej inwestycji to ponad 160 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi prawie 117 mln zł. Dziękujemy więc podatnikom Unii Europejskiej i dziękujemy podatnikom miasta Gdańska. To jeszcze nie jest koniec inwestycji, ale dzisiaj otwierając drugą nitkę, uruchamiamy ten najbardziej wrażliwy fragment. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do przygotowania tej inwestycji, przeprowadzenia jej i nadzorowania. Dziękuję moim współpracownikom, a także wykonawcy – firmie Budimex –  mówiła podczas otwarcia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Jeśli tempo prac zostanie utrzymane, w pełnym zakresie wiadukt Biskupia Górka udostępniony będzie w II kw. 2021 roku. Planowane jest również oddanie przejazdu przez most nad Kanałem Raduni w kierunku ul. Zaroślak (zlokalizowanego bezpośrednio za wiaduktem). Wiosną sukcesywnie przekazywane będą również pozostałe odcinki drogowe, przebudowywane w ramach inwestycji. Ostateczne zakończenie realizacji całego układu drogowego wraz z parkingiem nastąpi w połowie roku. 

W tej chwili na każdej z jezdni wiaduktu otwarte zostaną dwa z trzech pasów. Pasy przeznaczone na buspas będą jeszcze wyłączone z ruchu. Podyktowane jest to koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pracownikom budowy jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego również powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Pruszcza Gdańskiego, nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów. 

Udostępniony zostanie także przejazd przez mostek nad kanałem Raduni w ul. Zaroślak znajdujący się na wysokości stacji paliw (w pobliżu ul. Stoczniowców). Zmieni się lokalizacja przystanku autobusowego w pobliżu skrzyżowania z ul. Toruńską, który zostanie przesunięty o ok. 50 m w kierunku Pruszcza Gdańskiego.  

Inwestycja jest ważnym etapem przebudowy Traktu św. Wojciecha, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok. 165 mln złotych. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Historia budowy 

Nowa konstrukcja wiaduktu pozwoliła na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności wykonano dwa dźwigary od strony wschodniej i konstrukcję pomostu pomiędzy nimi. W tym czasie ruch odbywał się po istniejącym obiekcie. Następnie został przeniesiony na nową część. W sierpniu 2019 r. została otwarta pierwsza nitka. Budowę drugiej nitki poprzedzono rozbiórką starego wiaduktu. Operacja była skomplikowana i czasochłonna, bowiem rozbiórkę prowadzono nad czynną linią kolejową i w bliskim sąsiedztwie drogi krajowej. Aby móc w takich warunkach bezpiecznie dokonać rozbiórki tak dużego obiektu, konieczne było przygotowanie specjalnego projektu. Płyta starego wiaduktu ważyła około 3650 ton. W początkowej fazie prace prowadzone były nocą, gdyż zsuwanie płyt odbywało się bezpośrednio nad torami kolejowymi i wymagało czasowego wyłączenia trakcji. Po zsunięciu płyt przystąpiono do usuwania podpór oraz części słupów starego wiaduktu.

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku

Poprzedni artykułGdańskie carillony na krajowej liście Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego
Następny artykułJazda do muzeum!
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze