Dwa nowe E-Flexery na trasie Gdynia-Karlskrona

W odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy w rejonie Morza Bałtyckiego Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer. Każdy z nich będzie mieć 240 metrów długości. To jednostki nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowe standardy w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności. Stanowią ważny element strategii Stena Line dotyczącej zrównoważonego rozwoju w żegludze.

Już w tym roku Stena Line na trasę pomiędzy Gdynią a szwedzką Karlskroną wprowadzi dwa promy ro-pax klasy E-Flexer. Obie jednostki są nowe i rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze.

Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż obecne statki operujące na tej linii. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.

Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Natomiast dwa zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica nadal będą obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Nowy terminal w Gdyni, na który Stena Line planuje przenieść się w czerwcu, dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości 240 m, czyli takich jak te klasy E-Flexer.

Dodatkowo nowy terminal umożliwi Stena Line wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.

– Przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija połączenie promowe Gdynia-Karlskrona, aby umożliwić naszym partnerom ekspansję ich biznesu, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując łańcuchy dostaw dla gospodarek krajów europejskich. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na Autostradzie Morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – informuje Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Wprowadzenie E-Flexerów na linię Gdynia-Karlskrona to część strategii Stena Line, aby nieustannie wzmacniać swoją pozycję na Morzu Bałtyckim i rozwijać się razem z klientami.

– Zdolność dostosowania się do potrzeb rynku i rozwój wraz z naszymi klientami są kluczowe dla Stena Line. Dzięki E-Flexerom, które wprowadzamy na trasę Gdynia-Karlskrona, odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i staramy się dostosować flotę tak, aby była jak najbardziej elastyczna – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny koncernu Stena Line.

W ciągu ostatnich lat Stena Line mocno rozwinęła swoją działalność na Morzu Bałtyckim, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem klientów na transport morski – zarówno towarowy, jak i pasażerski. Na linię pomiędzy Nynäshamn a Ventspilsw lipcu 2021 roku i styczniu br. wprowadzono przedłużone i zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica, a pomiędzy Liepāja na Łotwie a niemieckim Travemünde – jednostki ro-pax Stena Livia i Stena Flavia, co zwiększyło o 40% zdolność przewozową tego połączenia.

Ponadto 1 lutego Stena Line otworzyła zupełnie nową trasę pomiędzy szwedzkimNynäshamn a fińskim Hanko, obsługiwaną przez statek Urd. Drugi prom (Stena Gothica) zostanie wprowadzony na tę linię w połowie maja.

Co wiemy o nowych promach:

  • statki nie mają jeszcze nazw – zostaną im nadane przed wejściem na linię,
  • pierwszy E-Flexer rozpocznie kursowanie w lipcu, a drugi w listopadzie,
  • długość jednego: 240 metrów,
  • pojemność każdego: 1200 pasażerów i 3600 metrów linii ładunkowej.


Więcej informacji o klasie E-Flexer

E-Flexery to jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m pływają od 2019 roku po Morzu Irlandzkim.

Dwa kolejne, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.

Wśród cech wyróżniających E-Flexery od innych jednostek można wymienić m.in:

sprawny załadunek i rozładunek dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach,

do 30% większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów,

pięć statków (na trasie Gdynia-Karlskrona) jest przystosowanych do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG,

dwa najnowsze statki będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów mogły korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy,

skandynawskie dziedzictwo Stena Line zostało zaznaczone w projektowaniu wnętrza statku, które jest przestronne i jasne, a przez panoramiczne okna można podziwiać morze.

Magdalena Śliżewska
UM Gdynia

Poprzedni artykuł„Babciu, miałem wypadek”. Oszuści nadal aktywni
Następny artykułTrenuj z nami przed Piekarczykiem
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze