„Proximity” polsko-islandzka produkcja w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Aktorka Olga Bołądź wystąpi w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim w interaktywnym spektaklu o emigracji, potrzebie bliskości i wieczności. Spektakl „Proximity” jest finałem polsko-islandzkiego projektu „Kierunek: Islandia”. Spektakle będzie można obejrzeć 3 i 4 marca, o godz. 19.00. Bilety dostępne są na stronie www.teatrszekspirowski.pl.

Projekt „Kierunek: Islandia” trwający w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim od 2022 roku od początku zakładał kooperację zarówno z zawodowymi artystami, jak i amatorami. Olga Bołądź z dużym entuzjazmem mówi o udziale w tej polsko-islandzkiej koprodukcji:

– Bardzo się cieszę, że mogę po raz pierwszy w życiu współpracować z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, że poznałam tak fantastyczne osoby, a to wszystko poprzez Islandię. Gudmundur Thorvaldsson, reżyser spektaklu „Proximity”, na premierze filmu „Wolka”, który kręciliśmy na Islandii, opowiadał mi o projekcie, który tworzył w Gdańsku. Bardzo mnie to zainspirowało i skłoniło do dołączenia do obsady. Wywodzę się z teatru improwizowanego, z czułością do niego powracam. Gram w teatrze instytucjonalnym od lat 15. Cieszę się, że przy spektaklu „Proximity” mogę pracować tak jak serce mi podpowiada. Udział w projekcie „Kierunek: Islandia” to wielka przygoda – mówi aktorka. 

Twórcy spektaklu „Proximity” wychodzą z założenia, że najgłębszą ludzką potrzebą jest poczucie przynależności, odczuwanie wspólnoty, bliskości z innymi. 3 i 4 marca publiczność będzie częścią eksperymentalnej podróży, włączającego spektaklu, którego celem jest zrozumienie istoty ludzkiej egzystencji. Światła, dźwięki, scenografia, kostiumy, wizualizacje, ciała aktorów i tekst będą na równi wpływały na doświadczenia publiczności. Widzowie będą mieli możliwość odbioru spektaklu z dowolnie wybranego przez siebie miejsca na sali teatralnej.

Reżyserem „Proximity” jest Gudmundur Thorvaldsson, islandzki aktor, reżyser i muzyk, członek kolektywu „Vinnslan” założonego w 2011 r. przez artystów pracujących w słynnym londyńskim Shunt Lounge – grupie artystycznej tworzącej interaktywne projekty, dla których współpraca i publiczność są bardzo ważną częścią działań. Vinnslan przeniósł klimat tego miejsca na islandzki grunt, a teraz wykorzysta swoje doświadczenia w Gdańsku.

 – Kolektyw Vinnslan pracuje w sposób bardzo wizualny, wierzymy w surrealizm, i to, że nasze ciała komunikują się bez słów, pokazując prawdziwą naturę naszych nadziei, marzeń i lęków – mówi Gudmundur Thorvaldsson – Vinnslan oznacza proces tworzenia.

Spektakl „Proximity” jest wynikiem wizyt studyjnych i badań. Wymiany doświadczeń artystów z Islandii i Polski. Do współpracy przy polsko-islandzkiej produkcji poza Olgą Bołądź zaproszono także gdańskich partnerów – studentów Zarządzania instytucjami artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz adeptów aktorstwa ze Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni.

– Praca nad spektaklem „Proximity” była zupełnie inna od tego, co dotychczas znałam w pracy teatralnej. Nowe metody, nowe podejście do człowieka. Z początku zaskakujące, z czasem stały się wręcz terapeutyczne. Proces tworzenia bardzo otworzył mi umysł na to, że da się inaczej. Jestem bardzo wdzięczna również za stworzenie dla nas bezpiecznej przestrzeni, w której każdy z nas czuł się na tyle komfortowo, aby pracować na głębokich i często niełatwych emocjach, co było niezbędne przy temacie, którego się podjęliśmy – temacie bliskości. Temat w obecnych czasach bardzo ważny, ze względu na pandemię, ze względu na wojnę, ze względu na obcowanie człowieka w social mediach, które czasem potrafi nas od siebie oddalać, ale czasem zbliżać do tych, którzy znajdują się na drugim końcu świata. Myślę, że opowiemy w niestandardowy sposób o emocjach, które zna każdy z nas, aczkolwiek opowieść ta nie zawsze będzie przyjemna. Zmusi do refleksji, poruszy w miejscach, o których zdarza się, że zapominamy. Z całą pewnością nie zostawi widza obojętnego, po tym co zobaczył – mówi Oliwia Drożdżyk, aktorka uczestniczka projektu.

„Kierunek: Islandia” zastąpił w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim dotychczasowy cykl Teatry Europy i Świata – w ramach nowego formatu związani z Islandią artyści pod wodzą Gudmundura Thorvaldssona, który został kuratorem przedsięwzięcia, prezentowali różnorodne zjawiska artystyczne tego niewielkiego, zaledwie 350-tysięcznego kraju cieszącego się dużą popularnością i sympatią Polaków. W październiku ubiegłego roku w Gdańskim Teatru Szekspirowskim zaprezentowano spektakle, pokazy filmowe i koncert islandzkich artystów.

– „Islandzka wyspa skarbów” – tak mogłabym określić współpracę artystyczną islandzkiej grupy Vinnslan i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w ramach projektu „Treasure Iceland – Theatre Inclusions”. Jest to współpraca, którą rozpoczęliśmy blisko 2 lata temu. Wyruszyliśmy wtedy w teatralną podróż w kierunku Islandii – rozpoczęliśmy, międzynarodową kooperację, wzajemne wizyty, inspirację i pracę. Poznaliśmy kulturę i tradycje Islandczyków. Jego częścią był tygodniowy przegląd współczesnej kultury islandzkiej w październiku 2022 roku. Po raz pierwszy jednak zaangażowaliśmy grupę studentów kierunku Zarządzania Instytucjami Artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim w tworzenie spektaklu teatralnego. Młodzi artyści i przyszli menedżerowie kultury mieli okazję pracować z twórcami islandzkimi: reżyserem, kompozytorem, scenografką, artystą wizualnym i muzykami nad spektaklem, a efekt tej pracy będzie również artystycznym zwieńczeniem całego projektu, które zaprezentujemy 3 i 4 marca o godz. 19.00 na naszej scenie. Do projektu zaprosiliśmy Olgę Bołądź. Olga od lat zakochana w Islandii, chętnie angażuje się w niszowe projekty artystyczne. W projekcie islandzkim zgodziła się nie tylko wystąpić, ale również pełnić rolę mentorki teatralnej młodszych kolegów – podsumowuje Maria Gostyńska, koordynatorka projektu z Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

„Proximity”
reżyseria: Gudmundur Torvaldsson, Vala Ómarsdóttir, Maria Kjartans
scenografia i kostiumy: Tórunn María Jónsdóttir
muzyka: Biggi Hilmars
reżyseria światła: Józef Leoniuk
video: Sandra Ksepka
obsada: Olga Bołądź, Árni Pétur Guðjónsson, Gudmundur Thorvaldsson, Stefan Andruszko, Justyna Betańska, Oliwia Drożdżyk, Joanna Gorycka, Katarzyna Grott, Mieszko Wierciński, Mateusz Włostowski
Koprodukcja: Vinnslan (Islandia) i Gdański Teatr Szekspirowski
——-

Gudmundur Thorvaldsson – islandzki aktor, reżyser i muzyk. Jest absolwentem studiów aktorskich na Iceland University of the Arts (1998). Uzyskał tytuł magistra na kierunku reżyserskim na Goldsmiths University in London (2009) oraz dyplom MBA na Reykjavik University (2014). Thorvaldsson był dyrektorem Tjarnarbíó Theatre oraz wykładowcą na Iceland University of the Arts. Na arenie międzynarodowej znany jest z takich ról jak Remus w „Wiedźminie”, Sigurd Styrbjornsson w grze „Assassin’s Creed Valhalla”, a także Islandczyk w filmie „Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga” (2020) i Robert w filmie „Wolka” (2021).

Vinnslan to kolektyw artystyczny z Reykjaviku, który tworzy projekty interdyscyplinarne. Ich działalność rozpoczęła się w Londynie w 2011 roku, skąd zespół przeniósł do rodzimej Islandii. Od tego czasu jego członkowie konsekwentnie realizują ideę pracy twórczej, opartej na zasadach artystycznej wolności, gdzie spotkanie z widownią jest procesem, a nie koniecznością prezentacji zamkniętego dzieła. W swoje działania włączają także młodych
i początkujących artystów. Kilka razy w roku Vinnslan organizuje tygodniowe, multidyscyplinarne warsztaty i rezydencje dla obiecujących artystów, reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki, zachęcając ich do kooperacji
i wymiany doświadczeń.

Olga Bołądź – aktorka teatralna i filmowa. W 2007 r. ukończyła studia na PWST w Krakowie. Studiowała w akademii Stelli Adler w Los Angeles. Po ukończeniu szkoły teatralnej związała się z krakowskimi i warszawskimi teatrami: Narodowym Starym Teatrem i warszawskim Teatrem „Polonia”. W filmie zadebiutowała w 2006 r. w komedii „Miłość w przejściu podziemnym”. Rok później zagrała Dorotę w „Korowodzie” J. Stuhra. Rok 2008 przyniósł kreację mecenas Janiszewskiej w „Ojcu Mateuszu”. W 2009 r. zagrała Zofię w amerykańskiej produkcji „Dzieci Ireny Sendlerowej”. Aktorka znana jest również z kreacji Agaty Tomasiewicz, kardiolog w przychodni „Maria-Med” w Gródku z „M jak miłość” (2008-2009). W latach 2009-2014 grała Celinę Dłużewską w serialu „Czas honoru”. W tzw. międzyczasie (2010-2011) zagrała Dorotę Kruszyńską w polsatowskim serialu „Hotel 52”, a w 2012 r. była Agą z „Dziewczyny z szafy” w reż. Bodo Koxa, grała w serialu „Matka (Polsat Box). Występowała m.in. w „Wolce”, „Kobietach mafii”.

Spektakl „Proximity” w ramach projektu „Kierunek: Islandia” / „Treasure Iceland – Theatre Inclusions” realizowany jest dzięki wsparciu ze środków Programu „Kultura” w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021.
Więcej informacji: teatrszekspirowski.pl

Paulina Popiół
 fot Dawid Linkowski
Gdański TeatrSzekspirowski

Poprzedni artykułSamorządowy Lider Zarządzania – specjalne wyróżnienie dla Gdańska
Następny artykułZ młodzieżą o spójności społecznej i tolerancji
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze