W poniedziałek, 8 sierpnia zakończyły się warsztaty filmowe, w których brali udział finaliści konkursu „Morze mnie kręci”. Sześcioro wybrańców przez trzy dni pod okiem ekspertów dopracowywało kwestie realizacyjne i scenariusze swoich krótkich produkcji. Autor najlepszego pomysłu na film promujący gospodarkę morską otrzyma 10 tysięcy złotych na jego produkcję.
„Morze mnie kręci” to konkurs filmowy dla młodych twórców. Mogły się do niego zgłaszać osoby w wieku od 20 do 35 lat z ciekawymi pomysłami na reklamę dotyczącą gospodarki morskiej.
– Gdynia niewątpliwie jest bardzo mocno związana zarówno z filmem, jak i z biznesem morskim. Dlatego kilka lat temu postanowiliśmy to połączyć i przygotować konkurs, który będzie miał dwa cele. Po pierwsze będzie promować młodych twórców filmowych i zapewni im pewien rodzaj edukacji, a po drugie powstanie film reklamowy, który posłuży promocji gospodarki morskiej i oczywiście promocji naszego fantastycznego miasta – podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
W tym roku spośród nadesłanych na konkurs zgłoszeń wyłoniono sześć najlepszych propozycji. Ich autorzy odbyli pod okiem ekspertów trzydniowe warsztaty w Gdyńskiej Szkole Filmowej.
– Wybrana szóstka to osoby, które mają zrealizować krótką reklamę promująca gospodarkę morską i miasto Gdynię. Uczestnicy warsztatów przechodzą wszystkie etapy powstawania takiego pomysłu – aż do wersji finalnej, którą jest mood board, czyli rozrysowana historia w formie komiksu. Na jej podstawie precyzyjnie można przystąpić do realizacji filmu – wyjaśnia Jerzy Rados, dyrektor Gdyńskiego Centrum Filmowego.
Warsztaty z finalistami prowadzili: Jerzy Rados – dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej, Filip Marczewski – reżyser i scenarzysta, wykładowca Szkoły Wajdy i Gdyńskiej Szkoły Filmowej, Jan Majle – copywriter, autor wielu kampanii reklamowych, odpowiedzialny za kreację komunikacji czołowych marek obecnych na polskim rynku, a także Sławomir Pultyn – operator, fotograf i reżyser, wykładowca w gdyńskiej filmówce.
– Warsztaty w Gdyni trwają trzy dni. To bardzo intensywne, od rana do wieczora, omawianie wszystkich projektów i wprowadzanie zmian na bieżąco – komentuje reżyser Filip Marczewski.
Po zakończeniu warsztatów autorzy będą mieli jeszcze dzień lub dwa na wprowadzenie poprawek w swoich scenariuszach i shooting boardach. Potem będą musieli przesłać organizatorom konkursu ostateczną wersję swoich pomysłów. Na podstawie tych materiałów zostanie wybrany zwycięzca, który otrzyma 10 tysięcy złotych na realizację swojego filmu.
Konkurs „Morze mnie kręci” cieszy się popularnością wśród młodych twórców z całej Polski. Mateusz Wiskulski z kolegą przyjechali na warsztaty aż z Krakowa.
– Braliśmy z kolegą udział w poprzedniej edycji i postanowiliśmy zgłosić się ponownie. Mamy wrażenie, że warsztaty się rozwinęły. Dwa lata temu trwały dwa dni, teraz trwają trzy dni i wydaje się, że mogłyby trwać jeszcze dłużej, bo mnóstwo czasu schodzi na omawianie pomysłów, porównywanie ich, rozbudowywanie. Na pewno można się tu nauczyć mocnej pracy nad pomysłem i słuchania – opowiada Mateusz Wiskulski, jeden z uczestników tegorocznej edycji.
Konkurs jest organizowany w ramach Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2022 przez miasto Gdynia oraz Pomorską Fundację Filmową.
Premiera zwycięskiej reklamy odbędzie się podczas tegorocznej odsłony Forum Gospodarki Morskiej 14 października.
Magdalena Śliżewska
UM Gdynia