ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL. Edycja w ECS i online

Pięć dni w ECS i 7 dni online – 6 października rozpoczyna się piętnasta edycja filmowego ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL. W programie dokumenty i fabuły, cztery polskie premiery, dwa przedpołudnia dla dzieci, spotkania z twórcami, debaty i muzyka. Bilety są tańsze niż w tradycyjnych kinach, a publiczność festiwalowa i jury przyznają swoje nagrody dla najlepszego filmu.

Po rocznej przerwie spowodowanej pandemią, kiedy festiwalowe projekcje można było oglądać wyłącznie online, ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL wraca do sali kinowej w Europejskim Centrum Solidarności. Od 6 do 10 października zaprezentowanych zostanie czternaście filmów.

Dwa przedpołudnia poświęcono dzieciom (8–11 lat), każdego dnia będą film i warsztaty.

Z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących, dwa filmy zostaną wyświetlone z cichą audiodeskrypcją. W programie szczegółowo opisano, w jakich językach prowadzana jest opowieść, a w jakich są podpisy list dialogowych, aby w projekcjach mogły wziąć udział również osoby nie władające językiem polskim.

W dniach 11–17 października odbędzie się edycja online AAFF. Trzeba wiedzieć, że obejmie tylko niektóre z filmów festiwalowych, wyświetlanych w sali kinowej w ECS. Liczbę seansów i ceny biletów ogłosimy 11 października (aaff.pl, ecs.gda.pl, mojeekino.pl).

Wolność w roli głównej

Europejskie Centrum Solidarności promuje wysokiej jakości kino stawiające ważne pytania dotyczące wolności. I chodzi tu zarówno o wolność pojedynczego człowieka, jak i wybory zbiorowe, z którymi mierzymy się dziś jako ludzkość. To filmy, które zazwyczaj nie trafiają do dużych kin, a ich forma i treść nie pozostawia widzów obojętnymi.

W programie AAFF 2021 znalazło się sześć dokumentów i osiem fabuł. Reprezentują kinematografie z całego świata. Poza kinem europejskim i amerykańskim, zobaczymy również chilijskie i senegalskie, a dwoje reżyserów, którzy tworzą i mieszkają w Europie, wraca w filmach do swoich ojczyzn – do Iranu i Indii.

– Pandemia, zmiany klimatu, migracje, ograniczenia pandemiczne życia publicznego – wszystkie wywołują lęk i poczucie zagrożenia, dostarczają trudnych przeżyć emocjonalnych i generują niepewność ekonomiczną, a przy tym tworzą koniunkturę dla populizmów, autorytaryzmów i spiskowych teorii. Artystyczny namysł nad wolnością nabiera wyjątkowego wydźwięku – mówi Basil Kerski, dyrektor ECS, w zaproszeniu na festiwal.

Drugą osią opowieści są filmowe portrety kobiet.

– Postaci odgrywane przez Agatę Buzek w filmie „Moje wspaniałe życie” oraz Sophie Marceau w filmie „Wszystko poszło dobrze” mają wiele wspólnego. Od ich decyzji, wrażliwości na najbliższych, empatii zależy bardzo dużo. Muszą wybierać między wolnością wyboru a dobrem wspólnym. Nie zawsze te wartości muszą być sprzeczne, na tym polega jakość tych filmów. Céline Sciamma („Portret kobiety w ogniu”) w swoim nowym filmie „Mała mama” dodaje trzeci wymiar, wydawałoby się nie do pokazania na ekranie. Szuka źródeł wrażliwości kobiecej w doświadczeniu wyobraźni dziewczynki, która na traumę spowodowaną śmiercią babci odpowiada przeniesieniem się w świat fantazji. Spotyka w niej swoją matkę, gdy miała 8 lat. Siostrzaną solidarność zobaczymy natomiast w innym francuskim filmie „Margot i Alma”. Odwagę i bezkompromisowość prezentują dwie młode bohaterki filmów dokumentalnych: Reality Winner, która toczy nierówną walkę z aparatem władzy i propagandy w USA w filmie „Reality Winner kontra USA”, oraz Greta Thunberg w filmie „Jestem Greta”. Młodą aktywistkę klimatyczną widzimy przy codziennych czynnościach, jej poświęcenie dla sprawy pomimo problemów ze zdrowiem i młodym wiekiem jawi się w szerszej perspektywie i robi jeszcze większe wrażenie. Walka o siebie w społeczeństwie jawnie opresyjnym wobec kobiet przedstawia film „Własnym głosem”. Masih Alinejad wezwała kobiety w Iranie poprzez Instagram (4,5 mln obserwujących) do aktu społecznego nieposłuszeństwa i odrzucenia hijabu. Odpowiedź Iranek była największą demonstracją buntu społecznego wobec reżimu w Iranie – do obejrzenia filmów zachęca Artur Liebhart, kurator programu filmowego AAFF.

Mocne otwarcie i konkurs

Dzień otwarcia festiwalu zadedykowano sprawie Grzegorza Przemyka.

Najpierw po wystawie stałej ECS poprowadzi publiczność festiwalową Śladami Grzegorza Przemyka – Cezary Łazarewicz, dziennikarz prasowy, reporter i publicysta, autor książki, która posłużyła za kanwę filmu Jana P. Matuszyńskiego „Żeby nie było śladów” (start o godz. 17.00, wszystkie miejsca już zostały zarezerwowane).

Po spacerze – odbędzie się projekcja filmu „Żeby nie było śladów”, polskiego kandydata do Oscara, zdobywcy Srebrnych Lwów na festiwalu w Gdyni.

Na zakończenie wieczoru spotkanie z twórcami, udział zapowiedzieli: Jan P. Matuszyński – reżyser filmów fabularnych i dokumentalnych, doktor w dziedzinie sztuki, wykładowca w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach; Tomasz Ziętek – aktor filmowy i teatralny, znany z ról w takich produkcjach, jak „Kamienie na szaniec” czy „Boże Ciało”, w „Żeby nie było śladów” wciela się w rolę Jurka Popiela i Cezary Łazarewicz – autor wielu książek reporterskich, m.in. „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”.

Publiczność festiwalowa przy tytule filmu „Żeby nie było śladów” znajdzie literę K. Tym symbolem oznaczono sześć filmów, które walczą o laury AAFF.

NAGRODĘ PREZYDENTA GDAŃSKA DLA NAJLEPSZEGO FILMU przyzna jury, a własną nagrodę – publiczność festiwalowa. Pierwsza ma wymiar finansowy – 30 tys. zł. Otrzyma ją reżyserka lub reżyser tego filmu, który najtrafniej odnosi się do wyzwań współczesności i przyczynia się do zrozumienia wartości solidarności. W jury w tym roku zasiadają: Paulina Pohl – kulturoznawczyni, animatorka kultury, edukatorka filmowa, Mariusz Waras – artysta wizualny, zajmuje się też projektowaniem graficznym, tworzy instalacje przestrzenne i malarstwo wielkoformatowe i Rafał Wojczal – fotograf, muzyk, operator kamery, animator, konstruktor.

O zwycięzcy NAGRODY PUBLICZNOŚCI zadecydują widzowie, wypełniając kupony konkursowe. Wśród uczestników konkursu zostaną rozlosowane nagrody, a 17 października dowiemy się, jaki film z konkursowej szóstki najbardziej się spodobał publiczności.

Wystawa i instalacja dźwiękowa

W ogrodzie zimowym podczas festiwalu będzie można obejrzeć wystawę fotograficzną „Malujcie tak, aby Polska zmartwychwstała”. Autorka – Sylwia Makris, artystka pochodząca z Gdyni, z wykształcenia rzeźbiarka, lecz zawodowo zajmująca się fotografią – zaprasza również na spacer kuratorski. Sylwia Makris podąża tropem Jacka Malczewskiego, który radził swoim uczniom: „Malujcie tak, aby Polska zmartwychwstała”. Sam był twórcą zaangażowanym, dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej uznanych artystów w historii polskiej sztuki. Jako modeli do sesji zdjęciowych inspirowanych polskim malarstwem – Jacka Malczewskiego, Eugeniusza Żaka czy Józefa Mehoffera – artystka zaprosiła ludzi zaangażowanych we współczesne życie społeczne, w tym gronie znaleźli się m.in. Jerzy Owsiak, Olga Tokarczuk, Dorota Kolak, Czesław Mozil, Arkadiusz Jakubik i Tomasz Organek.

Podczas festiwalu ogród zimowy ECS wypełnią również dźwięki. Co słychać? – zapytaliśmy, powołując Społeczne Archiwum Dźwięku, gdy na kilka pandemicznych miesięcy minionego roku ukryliśmy się w domach. W odpowiedzi otrzymaliśmy dźwięki domowej codzienności: szelesty, ćwierkanie, pyrkanie, stukoty, skrzypiące drzwiczki szafki, kroki na korytarzu i strzępy cudzych rozmów. Petar Petkov – muzyk, kompozytor, improwizator – przekształcił je w utwór muzyczny.

Wrażliwość i solidarność, czyli TWARZE AAFF

Tradycyjnie AAFF ma swoich ambasadorów.

– Wybraliśmy jedenaście osób, znanych publicznie i mniej znanych. Czym się wyróżniają? Mimo pandemii nie poddali się, starają się zmienić świat na lepsze – wyjaśnia Patrycja Medowska, zastępczyni dyrektora ECS.

Wśród ambasadorów festiwalu jest nauczycielka i dyrektorka szkoły; młody aktywista, hodowca pszczół; urbanistka, zajmująca się zielenią w mieście; dziewczyny, protestujące na ulicach jesienią ubiegłego roku; artysta znany z tworzenia murali; animatorzy kultury na terenach stoczniowych.

Ci ludzie użyczyli swoich wizerunków do sesji fotograficznej, dzięki czemu zapraszać będą na festiwal m.in. na plakatach ulicznych, ale i podzielili się swoją historią. Tekst o nich zamieszczono w katalogu festiwalowym i w sieci (https://ecs.gda.pl/title,Twarze_AAFF,pid,2446.html), a oni sami będą gośćmi spotkań – Ile nadziei w artystach? Ile nadziei w kobietach? Ile nadziei w ekologach?

– Dla demokracji to czas wyzwań. Demokraci nie mogą być teraz bierni, aby dać odpór wrogom wolności, potrzeba im wyobraźni, wrażliwości i solidarności. Nam wszystkim potrzeba wzmocnienia globalnych więzi i współodpowiedzialności za świat, za całą ludzkość, a nie tylko za etniczną wspólnotę – mówi Basil Kerski. I dodaje: – Sami, w pojedynkę, nie uporamy się z tymi wyzwaniami. Potrzebne są silne sojusze, aby obronić uniwersalne prawa człowieka i ochronić ludzką godność.

BILETY NA PROJEKCJE W ECS

/ kasy ECS są czynne codziennie w godz. 10–16 i bezpośrednio przed seansami

/ zakup online → aaff.pl

▪ bilet normalny | 12 zł

▪ bilet promocyjny | 9 zł (dostępny tylko w kasach ECS) → przy jednorazowym zakupie minimum ▪ 3 biletów, dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca lub Karty do Kultury

PROMOCJE FESTIWALOWE

/ zakup 1 biletu na seans filmowy AAFF uprawnia do zakupu 1 biletu na wystawę stałą ECS w promocyjnej cenie 15 zł (cena regularna 25 zł)

/ bilet na seans uprawnia do bezpłatnego parkowania auta na parkingu poziemnym

PROGRAM

AAFF / ECS

6–10/10/2021

Uwaga! Gramy bez reklam! Nie przychodź na ostatnią chwilę – przed projekcją musisz podpisać oświadczenie zdrowotne

K | filmy konkursowe

6 października | środa

17.00 | Spacer po wystawie stałej ECS| Śladami Grzegorza Przemyka | oprowadza: Cezary Łazarewicz | brak wolnych miejsc

Sprzedaż książki | Cezary Łazarewicz | Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka | Wydawnictwo Czarne | 2021

OTWARCIE FESTIWALU

18.00 | Żeby nie było śladów | reż. Jan P. Matuszyński | 2021 | dramat | 2 godz. 40 min | język: polski + napisy po angielsku K

PO FILMIESPOTKANIE Z TWÓRCAMI I CEZARYM ŁAZAREWICZEM

7 października | czwartek

10.00 | AAFF KIDS FILM

Klub brzydkich dzieci | reż. Jonathan Elbers | produkcja: Holandia | 2019 | familijny, przygodowy | 1 godz. 31 min

język: polski dubbing

▪ bilet | dziecko: 5 zł | opiekunowie: wstęp bezpłatny (maksimum 2 osoby na grupę) 12.00 | AAFF KIDS WARSZTATY

Czy inne oznacza brzydkie? Czy piękne dla wszystkich jest piękne? Czy brzydkie jest potrzebne? W trakcie warsztatów porozmawiamy o różnych kanonach piękna. Okaże się, że to, co dziś

uważamy za piękne, kiedyś było brzydkie i… odwrotnie. Będziemy eksperymentować ze sztuką, modą i… Przekonajcie się sami!

▪ zapisy | https://www.ecs.gda.pl/Formularz

▪ bilet | dziecko: 10 zł | opiekunowie: wstęp bezpłatny (maksimum 2 osoby na grupę)

Uwaga! Oferta dla grup zorganizowanych (szkoły)

18.00 |USA kontra Reality Winner| reż. Sonia Kennebeck | 2021 | dokument | 1 godz. 34 min | język: angielski + napisy po polsku K

premiera polska

18.30 |oprowadzanie autorskie po wystawie fotograficznej| Malujcie tak, aby Polska zmartwychwstała| oprowadza: Sylwia Makris → ogród zimowy

19.00 | ROZMOWA | Ile nadziei w artystach?

Globalne doświadczenie pandemii może wzmocnić nasze ponadnarodowe myślenie o wyzwaniach współczesności, ale może także wywołać reakcje odwrotne: chęć zbiorowej izolacji, dystansu wobec innych, może obudzić autorytarne tęsknoty. Czas przejścia ze stanu wyjątkowego pandemii do nowej rzeczywistości może być społecznie i politycznie niebezpieczny. Czy kultura nas obroni? Czy artyści – jak przewodnicy – poprowadzą nas w demokratyczną, pluralistyczną rzeczywistość, której fundamentami są uniwersalne prawa człowieka i ludzka godność? Taką nadzieję daje sukces kultury w czasach pandemii. Widać to było bardzo wyraźnie: kultura to elementarna przestrzeń ludzkiego życia. Pandemia to jednak też czas kryzysu, wolnych artystów pozbawiła możliwości prezentowania swojej sztuki, a co za tym idzie – źródła dochodów. Co będzie dalej? Czy przed nami mrok, czy uda nam się stworzyć takie warunki rozwoju dla sztuki, że nastąpi niebawem czas nowego odrodzenia, nowego renesansu?

GOŚCIE

Sylwia Makris | rzeźbiarka, artystka fotografik

dr hab. Mariusz Waras | artysta wizualny, wykładowca akademicki

Ewa i Arkadiusz Hronowscy | twórcy trójmiejskich przestrzeni kulturalno-rozrywkowych

moderator | dr Jacek Kołtan, filozof, ECS

20.00 | Wszystko poszło dobrze| reż. i scen. François Ozon | 2021 | dramat | 1 godz. 53 min |język: francuski + napisy po polsku

8 października | piątek

10.00 | AAFF KIDS FILM

Klub brzydkich dzieci | reż. Jonathan Elbers | produkcja: Holandia | 2019 | familijny, przygodowy | 1 godz. 31 min

język: polski dubbing

▪ bilet | dziecko: 5 zł | opiekunowie: wstęp bezpłatny (maksimum 2 osoby na grupę) 12.00 | AAFF KIDS WARSZTATY

Czy inne oznacza brzydkie? Czy piękne dla wszystkich jest piękne? Czy brzydkie jest potrzebne? W trakcie warsztatów porozmawiamy o różnych kanonach piękna. Okaże się, że to, co dziś

uważamy za piękne, kiedyś było brzydkie i… odwrotnie. Będziemy eksperymentować ze sztuką, modą i… Przekonajcie się sami!

▪ zapisy | https://www.ecs.gda.pl/Formularz

▪ bilet | dziecko: 10 zł | opiekunowie: wstęp bezpłatny (maksimum 2 osoby na grupę)

Uwaga! Oferta dla grup zorganizowanych (szkoły)

16.00 | Mała mama | reż. i scen. Céline Sciamma | 2021 | dramat | 1 godz. 12 min | język: francuski + napisy po polsku

18.00 | Własnym głosem| reż. Nahid Persson | 2021 | dokument | 1 godz. 34 min |

język: perski, angielski, szwedzki + napisy po polsku i angielsku

Premiera polska

19.30 | ROZMOWA| Ile nadziei w kobietach?

Rewolucja jest kobietą – to jedno z wielu haseł masowych protestów jesienią 2020 roku przeciwko wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji. Niepodważalny jest ich kobiecy charakter – kobiety z nadzwyczajną siłą upomniały się o obecność i widoczność w przestrzeni publicznej. Ale czy z tej konstatacji możemy wysuwać głębsze wnioski? Jaką odpowiedź da nam szersza perspektywa walki o demokrację i prawa człowieka w Polsce i na świecie? Czy sprawa emancypacji kobiet, o czym opowiadają też festiwalowe filmy, stanie się katalizatorem szerszych przemian społecznych? Takich, które niosą wolność, poszanowanie ludzkiej godności, podmiotowe i równe traktowanie wszystkich, którzy mogą – lub są – narażeni na dyskryminację, niewolę, utratę życia? Czy pokojowy, demokratyczny ład na świecie ocalą kobiety?

GOŚCIE

Julia Landowska, Marianna Łoboda, Julianna Łoboda | aktywistki na rzecz praw kobiet,

inicjatywa Zajmijcie się Pandemią (dziś fundacja WIDZIALNE)

dr Agnieszka Tomasik | innowatorka, liderka nauczycielskiej sieci Kreatywna Pedagogika

moderatorka | dr Anna Strzałkowska, psycholożka i socjolożka

20.00 | Margot i Alma| reż. Anaïs Volpé | 2021 | komediodramat | 1 godz. 39 min | język: francuski + napisy po polsku K

Premiera polska

9 października | sobota

12.00 | Śledztwo w domu spokojnej starości | reż. Maite Alberdi | 2020 | dokument | 1 godz. 24 min | cicha audiodeskrypcja | język: hiszpański + napisy po polsku

15.00 | Noc królów| reż. Philippe Lacôte | 2020 | dramat | 1 godz. 33 min | język: francuski i dyula + napisy po polsku

17.00 | Poufne lekcje perskiego| reż. Vadim Perelman | 2020 | dramat | 2 godz. 7 min | język: niemiecki, francuski, perski, angielski, włoski + napisy po polsku K

20.00 | Moje wspaniałe życie| reż. Łukasz Grzegorzek | 2021 | komediodramat | 1 godz. 39 min | język: polski

10 października | niedziela

12.00 | Jestem Greta | reż. Nathan Grossman | 2020 | dokument | 1 godz. 38 min | cicha audiodeskrypcja | język: szwedzki i angielski + napisy po polsku

14.00 | ROZMOWA | Ile nadziei w ekologach?

Kod czerwony dla ludzkości! Na początku sierpnia ONZ ostrzegała przed katastrofą klimatyczną. Czy czeka nas zatem zagłada? Naukowcy twierdzą, że katastrofy można jeszcze uniknąć, musimy jednak działać szybko. Istnieje nadzieja, że znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych może ustabilizować rosnące temperatury, jednak temperatura nie może wzrosnąć o więcej niż maksymalnie 2°C. Nie ma czasu na opóźnienia i wymówki – musimy działać natychmiast! Kto podgrzewa klimat? Człowiek. I tylko człowiek może tę tendencję odwrócić. Ekolodzy alarmują od wielu lat – w trosce o planetę i w trosce o ludzkość. Dlaczego więc tak łatwo przychodzi nam nazywanie ich dziwakami i ekoterrorystami? Dlaczego z takim trudem wdrażamy ekorozwiązania? Czy zawsze już będzie tak, że jeśli coś nie dotyka nas osobiście, to znaczy, że tego nie ma? Ekolodzy wiedzą, że jest. I mają na to pomysł. Słuchajmy ich!

GOŚCIE

dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska | badaczka dziejów zieleni publicznej

dr Krystyna Kozioł | naukowczyni, aktywistka Extinction Rebellion

moderatorka | Grażyna Pilarczyk, historyczka, specjalista z zakresu komunikacji z mediami, ECS

15.00 | Niewidzialne demony| reż. Rahul Jain | 2021 | dokument | 1 godz. 10 min | język: francuski + napisy po polsku i angielsku K

Premiera polska

ZAMKNIĘCIE FESTIWALU

17.00 | WRĘCZENIE NAGRODY PREZYDENTA GDAŃSKA DLA NAJLEPSZEGO FILMU

Gang z Ulicy Sezamkowej| reż. Marilyn Agrelo | 2021 | dokument | 1 godz. 47 min | język: angielski + napisy po polsku K

Poprzedni artykułOrganizacja ruchu: zmiany na al. Piłsudskiego
Następny artykułPolicjanci przypominają o wspólnej odpowiedzialności w walce z Covid-19
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze