Najlepsze filmy MDAG nagrodzone

Kinowa część festiwalu Millenium Docs Against Gravity powoli zbliża się ku końcowi. W czwartek, 9 czerwca poznaliśmy najlepsze filmy tegorocznej gdyńskiej odsłony tego wydarzenia. Uroczysta gala wręczenia nagród odbyła się w Gdyńskim Centrum Filmowym. W Konkursie Głównym walczyło 14 produkcji. Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni przyznano filmowi „Sabaya” Hogira Hiroriego. Z kolei „Etnomatograf” zdobył  José Barahona za film „Nheengatu – język Amazonki”.

18. edycja Millenium Docs Againt Gravity rozpoczęła się tydzień temu. Miłośnicy światowych dokumentów obejrzeli w tym czasie dziesiątki filmów. Jednak to nie koniec, bo widzowie wciąż jeszcze mogą zasiąść w kinowych fotelach i śledzić historie z całego globu. Część kinowa festiwalu zakończy się bowiem w niedzielę, 12 września.

Za nami jednak jeden z najważniejszych momentów festiwalu. W czwartek, 9 września w Gdyńskim Centrum Filmowym odbyła się uroczysta gala, podczas której nagrodzono najlepsze filmy tegorocznej gdyńskiej odsłony wydarzenia. Uczestniczył w niej wiceprezydent Gdyni Michał Guć.

– Wartością festiwalu Millennium Docs Against Gravity jest to, że możemy zobaczyć różnorodne filmy. Mimo że dotyczą  one różnych kontynentów, ludzi i sytuacji, to widać w nich wspólne dążenia i emocje. Te filmy pokazują, że jesteśmy wielką wspólnotą i aż tak bardzo się od siebie nie różnimy. Chciałbym podziękować organizatorom za to, że możemy w skomasowany sposób poznawać te sytuacje, mierzyć się z nimi i wzbudzać w sobie refleksje – mówił podczas gali Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Najwięcej emocji towarzyszy zawsze wyłonieniu zwycięzcy Konkursu Głównego. Twórcy walczą w nim o Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni. W tym roku w finale znalazło się 14 wyjątkowych produkcji. O tym, kto wygra, zadecydowało jury w składzie: Andrzej FidykMarta Frej oraz Anna Steller.

Najlepszy okazał się film „Sabaya” Hogira Hiroriego. To poruszająca dokumentacja akcji grupy obrońców praw człowieka, która stara się odbić z rąk wojowników ISIS porwane Jazydki, traktowane jako niewolnice seksualne.

– „Sabaya”, ukazując jeden z najbardziej przerażających konfliktów wojennych współczesnego świata, daje jednocześnie nadzieję. Jest wskazówką, że nawet w najtrudniejszej sytuacji odwaga i determinacja garstki ludzi może dać nadzwyczajne efekty, uratować wiele ludzkich istnień i nadać sens własnemu życiu – argumentowali członkowie jury.

W imieniu zwycięzcy nagrodę odebrała Magdalena Pramfelt – konsul honorowa Szwecji w Gdańsku. Laureat otrzymał 15 tysięcy złotych.
 
W tym roku po raz pierwszy wręczono nagrodę „Etnomatograf”, która jest przyznawana przez Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Rywalizowało o nią 13 tytułów. Jury w składzie: Krystyna Weiher-SitkiewiczWaldemar Elwart oraz Anna Ratajczak-Krajka wyróżniło film, który w najdoskonalszy i najczulszy sposób ukazuje autentyczne oblicze człowieka. Zwyciężył José Barahona i jego film „Nheengatu – język Amazonki”. Doceniono go za wartości humanistyczne, umiejętność wydobycia różnorodnego obrazu świata, niezwykłe metody portretowania bohaterów i talent do uchwycenia przejmujących historii.

Film jest studium korzeni i historii Nheengatu. Podróżując łodzią w dół rzeki Rio Negro, która dawnej była ostoją tego języka, portugalski reżyser dociera do odległych zakątków Amazonii, gdzie poznaje tubylców, którzy jeszcze się nim posługują. Opowiadają o Nheengatu, zastanawiając się nad jego przyszłością. W każdym miejscu reżyser pozwala bohaterowi nakręcić swoim smartfonem krótki film o ich spotkaniu. Film, kręcony przez 28 dni, wykorzystuje ciekawe materiały archiwalne, dzięki którym staje się nie tylko portretem zanikającej powoli rzeczywistości.

Laureat otrzymał 1000 euro nagrody. W imieniu reżysera odebrał ją Przemek Rydzewski – rzecznik festiwalu.

Gala wręczenia nagród była połączona z pokazem filmu „Tańcząca z rekinami” w reżyserii Sally Aitken.

O festiwalu

Święto kina i filmów dokumentalnych zazwyczaj odbywa się w maju. Jednak ze względu na pandemię tegoroczna odsłona wydarzenia została przesunięta na wrzesień. Ma ona formułę hybrydową. Od 3 do 12 września w siedmiu polskich miastach: Gdyni, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy oraz Lublinie odbywa się część kinowa. Natomiast od 16 września do 3 października festiwal przeniesie się do świata wirtualnego.

Magdalena Czernek
UM Gdynia
fot. Anna Rezulak

Poprzedni artykułPod interdyscyplinarną lupą. Dwa dni z Twierdzą Wisłoujście i jej historią
Następny artykułKolejny etap rozbiórki Uranii
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze