Teatr wyruszy w miasto

Wielkimi krokami zbliża się Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Pociąg do Miasta”. To już siódma edycja tego wydarzenia, podczas którego offowe teatry wystawiają swoje sztuki w rozmaitych i często nieoczywistych przestrzeniach miejskich. Impreza potrwa od 9 do 14 sierpnia.

Legendy z Wysp Owczych, eksperymentalna opowieść o budowlach, które służyły zagładom, minimalizm jako recepta na szaleństwo nowoczesnego świata, a także spektakl o bezdomności, którego aktorzy doświadczyli jej piętna – to wybrane prezentacje tegorocznej, siódmej już edycji festiwalu „Pociąg do Miasta”. W programie zaplanowano łącznie 12 prezentacji.

Tegoroczna edycja prezentuje najciekawsze spektakle teatrów offowych i w sposób unikalny ujawnia tematy zainteresowań i formy wypowiedzi twórców, którzy mierzyli się z sytuacją pandemiczną. Niemal wszystkie festiwalowe sztuki powstawały bowiem w 2020 roku, a wybrane odnoszą się do tej rzeczywistości w sposób bezpośredni. Efektem pracy artystów jest więc mocny i bezkompromisowy teatr społeczny skupiony na tematach, które rzadko trafiają na teatralne sceny. Dwa festiwalowe spektakle, „W dwóch językach polskich” i „Kopakonan – opowieść o kobiecie foce” to prezentacje również w polskim języku migowym.

Charakterystyczną cechą festiwalu „Pociąg do miasta” jest wyjście ze spektaklami poza tradycyjną scenę i mury teatru. Co roku prezentowane dzieła zabierają widzów w rozmaite, nieoczywiste lokacje. Dobór tych miejsc nie jest przypadkowy. Lokalizacje scen nawiązują do formy i treści przedstawień oraz skłaniają do poszukiwania ich nowych kontekstów. W tym roku w ramach festiwalu wybierzemy się m.in. na plac przy hurtowni na Chyloni, pod pomnik Tadeusza Wendy, na taras szkoły podstawowej na Działkach Leśnych czy na zielony skwer pomiędzy budynkami Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Podczas sześciu dni „Pociągu do Miasta” zobaczymy sześć spektakli. Każdy z nich wystawiany będzie dwukrotnie. Każdego dnia festiwalowe prezentacje rozpoczynać się będą o godzinie 21:00. Udział w nich jest bezpłatny.

PROGRAM FESTIWALU „POCIĄG DO MIASTA”


9 i 10 sierpnia

WARUNKI ZABUDOWY
Tekst i scenariusz: Zbigniew Szumski i Arti Grabowski
Reżyseria: Zbigniew Szumski | Scena Robocza, Poznań
Lokalizacja: plac przy Gdyńskim Przedsiębiorstwie Handlowym Surtex, ul. Bolesława Krzywoustego 8

Projekt z pogranicza teatru plastycznego i performansu. Osią przekazu, jaka zdominowała tę eksperymentalną, artystyczną fuzję, jest malarstwo i choreografia. Motywami przewodnimi spektaklu są kwadrat i linia metaforycznie przedstawiające plac i mur jako umowne plany architektoniczne podziałów i selekcji. Obie „figury” są punktem wyjścia do opowiedzenia historii budowli, które służyły zagładom. Twórcy w swoim spektaklu wykorzystują dynamikę procesu budowania. Ujawniają przy tym strategie i metody architektonicznego kreowania rzeczywistości, którego efekty wpływają nie tylko na krajobraz, ale też na relacje społeczne.

KOPAKONAN – OPOWIEŚĆ O KOBIECIE FOCE
Scenariusz: Grzegorz Grecas, Katarzyna Jackowska, Madi Rostkowska
Reżyseria: Grzegorz Grecas | Projekt Migawki, Wrocław
Lokalizacja: pirs w Marina Yacht Park, ul. Arkadiusza Rybickiego 4C (przy pomniku Tadeusza Wendy)

Spektakl reinterpretuje duńską legendę z Wysp Owczych, której różne wersje opowiadało wiele ludów północy. Historie o kobietach fokach znają dobrze Islandczycy, Finowie i Norwegowie, wrosły w folklor celtycki jako irlandzka opowieść o Selkie i zainspirowały Andersena do napisania „Małej Syrenki”. Realizacja Projektu Migawki będzie podtrzymywała tradycję znajdowania w starych opowieściach nowych prawd – potrzebnych „tu i teraz”. A wszystko to w spektaklu łączącym muzykę, taniec i słowo opowiadane w dwóch językach polskich – tym, którym mówimy oraz w Polskim Języku Migowym.

11 i 12 sierpnia

W DWÓCH JĘZYKACH POLSKICH
Tekst i scenariusz: Grzegorz Grecas i Zespół
Reżyseria: Grzegorz Grecas, Teatr na faktach / Instytut Grotowskiego / Wrocław
Lokalizacja: taras Szkoły Podstawowej Nr 26, ul. Tatrzańska 40

Opowieść – podróż przez współczesną Polskę – strefę wolną od polskiego języka migowego, strefę wolną od tłumaczy, wreszcie strefę wolną od Głuchych. Przewodnikami po „świecie ciszy” jest czworo bohaterów, którym będziemy towarzyszyć podczas dorastania, pierwszych spotkań ze światem zewnętrznym, poszukiwania własnej tożsamości i kultury. Na widowni spotkają się widzowie głusi i słyszący, współobywatele, którzy od lat rozmawiają w dwóch językach polskich – zbyt rzadko ze sobą. Spektakl zrealizowany został metodą verbatimu – dosłownego zapisu rzeczywistości.

LUDZIE SWOBODNI W ŚWIETLE BADAŃ EMPIRYCZNYCH
Tekst: Kuba Kapral
Scenariusz: Dorota Abbe, Kuba Kapral
Reżyseria: Dorota Abbe, Grupa Teatralna Wikingowie/ Fundacja Na Marginesie/ Poznań
Lokalizacja: plac przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 3, ul. Nagietkowa 73

Ludzi bezdomnych dawniej nazywano swobodnymi. Czy bezdomność to wolność, czy zniewolenie? Jak opisać bezdomność? Jak dać jej wyraz w teatrze? Jaką formę znaleźć, żeby syty, zdystansowany czwartą ścianą widz poczuł przez chwilę to, co czuje osoba bezdomna? Co jest najgorsze w bezdomności? Głód, zimno, śmiertelne zmęczenie, a może wstyd, samotność, odczłowieczenie, niewidzialność? Aktorzy Grupy Teatralnej Wikingowie doświadczyli bezdomności. Niektórzy z niej wyszli, choć, jak twierdzą, piętno bezdomności zostaje na całe życie.

13 i 14 sierpnia

MINIMALSI
Tekst i scenariusz: Zbiorowy – pod redakcją Szymona Turkiewicza
Reżyseria: Teatr MEST, Warszawa
Lokalizacja: dziedziniec dawnego Gimnazjum Nr 1, ul. 10 Lutego 26

Spektakl, który opowiada o tym, jak można odmienić swoje życie, minimalizując w nim rzeczy, ludzi, emocje i skupiając się na tym, co niezbędne do tego, aby być szczęśliwym. To sztuka o poszukiwaniu siebie i byciu sobą w świecie, w którym wartości materialne wypierają wartości duchowe. Forma spektaklu, ascetyczna, skupiona na relacji aktorów z widzami, to odpowiedź artystów TEATRU MEST na obecną sytuacją na świecie. To próba zdefiniowania teatru na nowo, powrotu do korzeni, odnalezienia prawdy, która tkwi w każdym człowieku.

KONGRES FUTUROLOGICZNY (wg Stanisława Lema)
Scenariusz: Ewa Ignaczak
Reżyseria: Ida Bocian, Teatr Gdynia Główna
Lokalizacja: zielona strefa między budynkami III i IV PPNT Gdynia, Aleja Zwycięstwa 96/98

Jak odróżnić ułudę od rzeczywistości? Czy obudzenie się z koszmaru oznacza ostateczny powrót do prawdziwego życia? Właśnie na takie pytania i dylematy będzie musiał znaleźć odpowiedź Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i prelegent Kongresu Futurologicznego. Mężczyzna oszołomiony silnymi środkami halucynogennymi trafi do świata, gdzie teraźniejszość wydaje się zbyt idealna. Tichy wyruszy więc w podróż pomiędzy jawą i snem w rozpaczliwej próbie dotarcia do prawdy.

Konkurs na recenzje teatralne

Festiwalowi „Pociąg do Miasta” towarzyszy konkurs na recenzję wybranego spektaklu. Udział w nim mogą wziąć wszyscy zainteresowani widzowie. Teatralne doznania warto spisać świeżo po obejrzeniu danego spektaklu, opisując swoje wrażenia, oceniając grę aktorską i próbując odkryć przesłanie danego przedstawienia. Organizatorzy zachęcają również do podjęcia próby odnalezienia źródła interpretacji twórców, a także do porównywania przedstawianych sztuk z innymi dziełami.

Konkurs ma charakter otwarty – mogą wziąć w nim udział zarówno miłośnicy teatru, którzy nigdy wcześniej nie pisali recenzji, jak i osoby, które mają już w swoim dorobku takie publikacje. .

Na najlepszych recenzentów czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez partnerów festiwalu. Teksty należy wysyłać na adres e-mail: gbryszewski@teatrgdyniaglowna.pl z dopiskiem „Młoda Krytyka 2021” do końca niedzieli 15 sierpnia. Szczegóły konkursu i jego regulamin znaleźć można na stronie www.teatrgdyniaglowna.pl,

Paweł Kukla
UM Gdynia

Poprzedni artykułNowa stacja monitorująca jakość powietrza w Gdańsku
Następny artykułStatystyki rosną. Port Lotniczy podsumowuje półrocze
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najczęściej oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze