Drodzy widzowie, serdecznie zapraszamy na platformę VOD Teatru Wybrzeże, na której prezentujemy cztery znakomite spektakle – NORĘ, ŻYCIE INTYMNE JAROSŁAWA, AMATORKI oraz RUSKICH!
Platforma jest dostępna pod adresem www.vod.teatrwybrzeze.pl i aby z niej skorzystać należy dokonać bezpłatnej rejestracji. Koszt biletu online to 10 zł (dostęp przez 3 dni).
Henrik Ibsen
NORA
Reżyseria: Radosław Rychcik
Nora jest gospodynią domową, perfekcyjną panią domu, której spełnienie zależy od satysfakcji męża. Nie pracuje, nie zarabia, wychowuje dzieci. Nora rozpoznaje własne życie jako egzystencję „lalki”. Postanawia odejść od męża, zostawić dzieci i opuścić dom. Nora stała się ikoną samostanowienia, wolności ku samorealizacji, której warunkiem jest bycie w prawdzie z sobą samym. Wyjście z domu jest aktem narodzin, buntowniczym i heroicznym zarazem. Ibsenowska postać stała się patronką słusznych rozwodów, rozstań, które przynoszą wyzwolenie samopoznania.
„Najnowsza premiera Teatru Wybrzeże przekonuje, że NORA Henrika Ibsena ani trochę się nie zestarzała. Przeciwnie – dzisiaj tekst poświęcony kobiecie, która dojrzewa do walki o godność osobistą i swoją pozycję społeczną, wydaje się boleśnie aktualny. […] NORA Teatru Wybrzeże jest spektaklem na ważny temat, przeprowadzonym w sposób bardzo konsekwentny. To misternie utkana opowieść, w której awans społeczny, feminizm i ludzkie słabości są połączone rozmyślnie poprowadzoną przez Radosława Rychcika siecią zależności.”
Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl
W spektaklu występują: Grzegorz Gzyl – Mecenas Helmer, Dorota Androsz – Nora, jego żona, Robert Ninkiewicz – Doktor Rank, Katarzyna Kaźmierczak – Pani Linde, Cezary Rybiński – Adwokat Krogstad.
ŻYCIE INTYMNE JAROSŁAWA
Reżyseria: Kuba Kowalski
Historia nieokiełznanej erotycznej relacji jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy z młodszym o 40 lat mężczyzną. Od obsesyjnej namiętności, burzliwych rozstań, poprzez piekło zazdrości, odrzucenie aż po wzniosłe uczucie, najszczerszą empatię i pielęgnowanie w chorobie. W ich miłość wpisana była śmierć – Jerzy chorował na gruźlicę. Tym samym literatura Iwaszkiewicza połączyła się z życiem osobistym – literacki motyw młodego, śmiertelnie chorego mężczyzny był obecny w jego twórczości od samego początku. INTYMNE ŻYCIE JAROSŁAWA to także opowieść o żonie pisarza, Annie, która z czułością i wyrozumiałością dopełniała miłosny trójkąt i w pewnym sensie stanowiła jego fundament. Związek z Jerzym bezpośrednio zainspirował Iwaszkiewicza do napisania kilku znakomitych opowiadań m.in. TATARAKU i KOCHANKÓW Z MARONY. Spektakl jest przede wszystkim oparty na listach Jarosława Iwaszkiewicza do Jerzego Błeszyńskiego i na jego Dzienniku. Dokumenty te nie mają sobie w Polskiej literaturze równych i dają wnikliwy obraz życia prywatnego pisarza i jego homoerotycznych związków.
„Niezwykły spektakl – przepełniony głęboką humanistyczną miłością do człowieka i akceptacją jego ukrytych pragnień.”
Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza
W spektaklu występują: Anna Kociarz – Anna, Piotr Biedroń – Jurek, Korab, Robert Ciszewski – Karol, Dziad Szpitalny, Lekarz, Krzysztof Matuszewski – Jarosław, De Villiers, Marcin Miodek – Jurek, Julia, Charles, Jan Napieralski – Jurek, Romeo, Rellov, Rafał Ryterski – muzyka na żywo.
Elfriede Jelinek
AMATORKI
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Paula i Brigitte podążają zupełnie różnymi drogami, ale cały czas zdawać by się mogło, że ich życie wygląda bardzo podobnie. Erich i Heinz podążają tą samą drogą, ale zdawać by się mogło, że ich życie w zupełnie różny sposób naznaczy Paulę i Brigitte. Postacie, które muszą tu o coś walczyć to Paula i Brigitte. Osoby, które już wszystko mają, to Erich i Heinz. I to oni rozdzielają nagrody. Jelinek pokazuje w AMATORKACH świat, który choć opowiadany językiem pełnym emocji, opiera się przede wszystkim na kalkulacji, rywalizacji i planach. Językiem biznesowej transakcji opowiada realizację pragnień życiowych. Z pełną świadomością tego, że pierwszy milion trzeba ukraść, a bankructwo jest efektem błędnego ulokowania kapitału.
„Ta brutalna, ale opowiedziana z humorem love story przerywana jest songami Ali Masskotki upozowanej na Audrey Hepburn. To spektakl poruszający, jaki rzadko zdarza się w teatrze.”
Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita
W spektaklu występują: Dorota Androsz – Brigitte, Piotr Biedroń – Heinz, Małgorzata Brajner – Matka, Katarzyna Dałek – Paula, Piotr Domalewski – Erich, Krzysztof Matuszewski – Ojciec oraz Ala Masskotka.
Radosław Paczocha
RUSCY
Reżyseria: Adam Orzechowski
RUSCY to sztuka o Polakach, którzy nie z własnej woli i winy zostali skazani na rozłąkę z krajem, a z powodu swojej tożsamości narodowej byli prześladowani. Uwzględniając perspektywę historyczną autor przygląda się również losowi dzisiejszych polskich repatriantów, ich zmaganiom z własną tożsamością rozpiętą w dramatyczny sposób pomiędzy polską martyrologią a kulturową rosyjskością, na którą wyrokiem historii zostali skazani. A opowiadając o repatriantach, autor przygląda się również polskiemu losowi i zadaje pytania o prawo do bycia Polakiem na przekór historii.
„RUSCY to spektakl z jednej strony wyciszony, formalnie bardzo spokojny, kameralny. Z drugiej jednak, właśnie przez swoje wyciszenie i spokój, zmuszający do dyskusji na temat współczesnej polskości, odmieniany przecież obecnie przez wszystkie przypadki.”
Anna Jazgarska, portal teatralny.pl
W spektaklu występują: Magdalena Gorzelańczyk – Wiera, Agata Woźnicka – Natasza, Sylwia Góra – Weber – Mama, Krzysztof Matuszewski – Dziadek, Piotr Biedroń – Ksiądz Bukowiński, Jura, Katarzyna Dałek – Kobieta, Urzędniczka w ambasadzie, Barbara, Katarzyna Z. Michalska – Kobieta, Urzędniczka w gminie, Piotr Chys – Rosjanin, Antropolog, Polak, Robert Ninkiewicz – Rosjanin, Jerzy, Marek Tynda – Nauczyciel, Antropolog.
Teatr Wybrzeże