Spotkania władz Gdańska z przedstawicielami branży gastronomicznej odbywają się dwa razy do roku i są ważnym elementem współpracy. W poniedziałek, 10 maja, wraz z Piotrem Grzelakiem, zastępcą prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, w wydarzeniu online uczestniczyli przedstawiciele kilku miejskich instytucji. Otwarcie ogródków restauracyjnych było jednym z tematów.
Gastronomia w całej Polsce startuje z serwowaniem jedzenia w ogródkach restauracyjnych, od soboty, 15 maja. Dwa tygodnie później – przedsiębiorcy będą mogli zaprosić klientów także do wnętrz swoich lokali.
Ponad 200 ogródków gastronomicznych w Gdańsku – start lokali w plenerze
Strategiczne dla gastronomii kwestie zostały omówione podczas spotkania z restauratorami, które odbyło się w poniedziałek, 10 maja. W wydarzeniu online uczestniczyli przedstawiciele branży.
– Wszyscy mamy duże nadzieje związane z poziomem zaszczepień i stopniowym otwarciem gospodarczym. Już tradycyjnie chcieliśmy przekazać Państwu istotne przed rozpoczęciem sezonu informacje – mówił Piotr Grzelak, z-ca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. – Wielu mieszkańców Gdańska z pewnością nie może się już doczekać wizyty w restauracji, czy kawiarni. Życzę Państwu dobrych utargów.
Spotkanie prowadziła Monika Nkome-Evini, menadżerka Śródmieścia, która przedstawiła m.in. wyniki ankiety skierowanej do mieszkańców w listopadzie 2020 r., dotyczącej Śródmieścia Gdańska.
Uczestnicy badania – 1306 gdańszczanek i gdańszczan, w tym blisko 300 zamieszkałych na Głównym Mieście i w innych obszarach Śródmieścia – uznało ogródki gastronomiczne gdańskich lokali za drugi po Jarmarku Bożonarodzeniowym czynnik wpływający na wizerunek Śródmieścia. Przy czym 79 proc. respondentów uznało wpływ ogródków na przestrzeń publiczną za pozytywny i zdecydowanie pozytywny, a tylko 5 proc. oceniło je zdecydowanie negatywnie.
Stawiamy na turystykę
Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, przypomniał, że liczba turystów odwiedzających nasze miasto w sezonie letnim spadła z 3,5 mln w 2019 roku do niecałych 2 mln w roku 2020.
– Okres letni ubiegłego roku pokazał, że wspólne działanie, nie tylko z punktu widzenia promocyjnego, ale także przestrzegania obostrzeń przez nas samych i wymagania tego samego od naszych gości, miało ogromny sens i spowodowało, że w miesiącach czerwiec-sierpień Gdańsk był “najwyżej obłożonym” miejscem w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreślił Łukasz Wysocki w branżowym żargonie. – Średnie obłożenie w tych miesiącach wyniosło ponad 70 procent. To nie zmienia faktu, że sytuacja była i jest wciąż dramatyczna, ale pokazuje jednocześnie, że w kluczowych momentach powinniśmy działać efektywnie razem.
Prezes dodał, że GOT w swoich działaniach promocyjnych, tak samo jak w sezonie 2020, postawi przede wszystkim na gościa krajowego oraz że przywróci ubiegłoroczną akcję “Zostań turystą we własnym mieście”.
– Chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał ponad 470 tysięcy mieszkańców Gdańska do korzystania z oferty restauratorów i innego rodzaju usług. W systemie Gdańskie Karty Mieszkańca mamy obecnie 266 tysięcy użytkowników. Jest to grupa docelowa, w której kierunku warto się zwracać i przygotowywać dla niej konkretnej oferty. Zachęcam państwa do udziału w projekcie karty, jeśli kogoś z was jeszcze w nim nie ma – podkreślił Wysocki i zaapelował: – Przestrzegajmy zasad związanych z zapobieganiem rozwoju pandemii covid-19. Pokażmy, że Gdańsk jest miastem bezpiecznym. Nie zapominajmy o maseczkach i płynie do dezynfekcji.
Obniżka czynszu dla gdańskich przedsiębiorców
Aleksandra Strug z Gdańskich Nieruchomości omówiła statystyki związane z prowadzonym od początku pandemii programem obniżki czynszu (nawet do 1 zł miesięcznie) dla przedsiębiorców prowadzący działalność w lokalach należących do miasta.
W 2020 roku wsparcie wyniosło 2,1 mln zł, dotyczyło 309 złożonych przez gdańskich przedsiębiorców wniosków o obniżkę (przy czym 180 złożyli przedsiębiorcy branży gastronomicznej).
W pierwszym kwartale 2021 roku wsparcie wyniosło już 1,2 mln zł, przy czym – jak zaznaczyła Aleksandra Strug – ostatnie wnioski złożone przez przedsiębiorców w kwietniu są jeszcze rozpatrywane, nie jest to więc jeszcze suma ostateczna.
Tematem spotkania były również ogródki gastronomiczne, zasady ich urządzania i prowadzenia.
Bożena Żmijewska, kierowniczka Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przypomniała m.in., że w ogródkach nie można odtwarzać muzyki mechanicznej, niezależnie od miejsca usytuowania głośnika. To samo dotyczy wystawiana w ogródkach ekranów, czy telewizorów.
Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku