Znamy laureatów tegorocznej, 20. edycji konkursu „Gdyński Biznesplan”, którzy – wzmocnieni silnym wsparciem sponsorów i nagrodami finansowymi – będą realizować marzenia o własnej firmie. Zwyciężyli Janusz Lisowski oraz Lech Bakalarz, którzy swoim biznesem iChess, czyli elektroniczną szachownicą chcą podbić rynek.
Szlifowali swoje pomysły, zdobywali wiedzę, badali rynek i zastanawiali się, jak przekonać do swojej idei konkursowe jury – teraz odebrali nagrody i ruszają na podbój świata biznesu. Za nami gala finałowa tegorocznej edycji konkursu „Gdyński Biznesplan”, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia. Tym samym poznaliśmy autorów najlepszych biznesplanów, którzy otrzymają od miasta i sponsorów konkursu silne wsparcie na start.
Najlepsi spośród ponad 300 osób
Zaledwie 11 starannie wyselekcjonowanych pomysłów na biznes dotarło do ścisłego finału. To pomysły, które dotyczyły m.in. designu, opieki medycznej, edukacji, turystyki, inżynierii, motoryzacji i biotechnologii. O ich powodzeniu w ostatnim etapie decydowała już nie tylko ciekawa idea, ale także koncepcja na jej umieszczenie w rynkowych realiach – kilkunastoosobowe jury złożone m.in. z przedstawicieli samorządu, firm i instytucji wspierających konkurs czy środowiska akademickiego brało pod uwagę szczegóły biznesplanów, które finaliści prezentowali podczas bezpośrednich spotkań i rozmów.
Tegoroczne rozstrzygnięcie nabiera szczególnego charakteru także ze względu na to, że jubileuszowa, 20. edycja „Gdyńskiego Biznesplanu” będzie zarazem ostatnią – po 20 latach wspierania idei biznesowych już od etapu pomysłu miasto skupi się na innych działaniach, które będą wspierać lokalną przedsiębiorczość.
– To nie znaczy, że nie będziemy kontynuować działań promujących przedsiębiorczość i innowacyjność, natomiast doszliśmy do wniosku, że ten konkurs wyczerpał swoją formułę. Cieszy mnie ogromne to, że w tej ostatniej, niezwykłej edycji trafił się kandydat do nagrody, który podbił jury dość jednogłośnie. Nie było wątpliwości, pozostałych nagrodzonych pozostawił w pewnym dystansie do siebie – mówiła podczas gali Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
W tym roku serca jurorów podbił pomysł na biznes przedstawiony przez duet: Janusza Lisowskiego i Lecha Bakalarza. Jego autorzy odebrali nagrodę za pierwsze miejsce w „Gdyńskim Biznesplanie” podczas piątkowej gali, nie kryjąc radości z sukcesu. Ich biznesplan to iChess, czyli elektroniczna szachownica łącząca klasyczną grę w szachy z przeciwnikiem korzystającym np. z aplikacji mobilnej.
– Projekt powstaje tak naprawdę od 2019 roku, także już trochę czasu jest. Cieszę się, że jest uznanie ze strony jury i będziemy dalej realizować ten projekt. (…) To projekt elektronicznej szachownicy, w skrócie polega to na tym, że możemy grać na prawdziwej szachownicy z osobą na drugim końcu świata, która na przykład siedzi przy komputerze czy smartfonie, ale my mamy prawdziwą szachownicę i my gramy prawdziwymi pionkami. Dzięki temu mamy dużo lepszą perspektywę i dużo przyjemniej się gra. Dzięki sygnalizacji za pomocą diod świetlnych wiemy, jaki ruch robi przeciwnik, ale największą zaletą tego rozwiązania jest możliwość złożenia i spakowania do plecaka, wzięcia ze sobą na przykład do parku – mówili Janusz Lisowski i Lech Bakalarz, zwycięzcy tegorocznej edycji konkursu „Gdyński Biznesplan”.
– Bardzo mnie cieszy, że ta jubileuszowa i zarazem ostatnia znalazła wybitnych kandydatów, których nagradzamy pierwszym miejscem bez cienia wątpliwości. Myślę, że ta edycja pokazała również, jak bardzo mocno dzisiaj wszystkie innowacyjne projekty zwrócone są choćby w jakimś aspekcie w stronę cyfrowości, ale zarazem – jak trudno już znajdywać pomysły naprawdę innowacyjne, bo wiele razy, pomimo że pomysły ocenialiśmy bardzo dobrze, trudno nam było dopatrzeć się w nich czegoś, co jest bardzo nowe lub bardzo inne od tego, co już wcześniej widzieliśmy – podsumowała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zwycięstwo w konkursie przyniesie autorom biznesplanu wiele nagród, które mają pomóc im w rozkręceniu własnego biznesu i skutecznym wejściu na rynek. Laureaci poza główną nagrodą finansową w wysokości 30 tys. złotych, którą ufundował PKO Bank Polski otrzymali też bon do Media Markt o wartości 2 tys. złotych ufundowany przez WSB w Gdańsku, usługę doradztwa prawnego w zakresie prawa własności intelektualnej, prawa nowych technologii oraz prawa ochrony danych osobowych oraz voucher na kwotę 10 tys. złotych do wykorzystania na programy rozwojowe w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów wraz z nagrodą finansową w wysokości 2 tysięcy złotych.
Do tego inne formy wsparcia, jak zwolnienie od opłaty prowizyjnej i rekomendacja wniosku przez Pomorski Fundusz Pożyczkowy, poręczenie kredytu przez Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych, stanowisko coworkingowe w PPNT Gdynia, program do zarządzania firmą Systim, abonament na usługi księgowe i kadrowo-płacowe czy analiza potencjału narzędziem Extended DISC wraz z konsultacją.
Drugie miejsce w 20. edycji „Gdyńskiego Biznesplanu”, a wraz z nim nagrodę finansową w wysokości 20 tys. złotych, laptop z drukarką, bon do Media Markt o wartości 1 tys. złotych i bezpłatne studia podyplomowe na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz inne formy wsparcia otrzymała Kamila Kołakowska-Bączek za biznesplan „SENSO HOME – Centrum Integracji Sensorycznej”.
Trzecie miejsce jury postanowiło przyznać Justynie Hys – autorce biznesplanu „J Creative Studio”. Nagrodzona otrzymała czek na 10 tys. złotych, nagrodę finansową w wysokości 1 tys. złotych i czytnik Kindle od firmy RADMOR SA,bezpłatne studia podyplomowe w WSAiB w Gdyni oraz bon do Media Markt o wartości 500 złotych, a także dodatkowe wsparcie od pozostałych partnerów konkursu.
Finałowa gala to także okazja do spojrzenia wstecz – przypomnienia historii biznesów, które wygrywały w „Gdyńskim Biznesplanie” w poprzednich latach. Wśród nich nie brakowało pomysłów nietuzinkowych, innowacyjnych i odpowiadających na konkretne potrzeby rynku. Organizatorzy oprócz ubiegłorocznych laureatów przypomnieli też m. in. losy 25 Frame Studio Marii Jopyk-Misiak (2020), świec do masażu i aromaterapii Izabeli Ryskiej (2017) czy Bilander IT Piotra Janczyka (2008).
Konkurs w trakcie swojej 20-letniej historii sięgającej zaangażował ponad 7000 osób, które marzyły o własnym biznesie. W poprzednich edycjach ponad 1600 z nich złożyło biznesplany przygotowane pod okiem ekspertów. Od samego początku „Gdyński Biznesplan” miał na celu przede wszystkim promocję przedsiębiorczości oraz wsparcie osób, które chcą założyć własną działalność gospodarczą, ale nie mają jeszcze odpowiednich środków finansowych czy wiedzy i doświadczenia.
Solidne podstawy do własnego biznesu
Przypomnijmy, że od początku roku, gdy wystartował nabór zgłoszeń do jubileuszowej, 20. edycji konkursu jego 324 uczestników najpierw przeszło przez cały cykl szkoleń, które objaśniły im najważniejsze aspekty prowadzenia własnej działalności – w tym marketing i promocję, księgowość, zasady rozliczeń, planowanie strategiczne czy jedną z kluczowych umiejętności w konkursie, czyli przelewanie swojej przedsiębiorczej wizji na papier w formie biznesplanu.
Później do kolejnego etapu przeszło dokładnie 69 biznesplanów złożonych przez 81 osób. To właśnie z nich wyłoniono najlepszych 11 propozycji, które zaprezentowano jurorom.
Konkurs „Gdyński Biznesplan” jest organizowany przez miasto Gdynia. Inicjatywę wspierają liczni partnerzy, którzy są fundatorami nagród dla uczestników lub oferują merytoryczne i organizacyjne wsparcie. To PKO Bank Polski S.A. – partner strategiczny, RADMOR S.A., Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, Politechnika Gdańska, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni, Novatorius Centrum Prawa Własności Intelektualnej i Nowych Technologii, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Fundacja Gospodarcza w Gdyni, Powiatowy Urząd Pracy w Gdyni, Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o., Pomorski Fundusz Pożyczkowy Sp. z o.o., Polska Fundacja Przedsiębiorczości Szczecin, Agencja Rozwoju Pomorza S.A., Alfabeat Sp. z o.o., ENADIS Sp. z o.o., ZINK Studio, Business Solution Krzysztof Lasota & Partners, Apoyo Group, Wałdowska Jakubiak Radca Prawny i Adwokat Sp. P., Kancelaria Usług Księgowych Agnieszka Larysa-Kubiak, Agencja Reklamowa PIXELLA, Kancelaria Prawna Tomasz Palak, LSEG, HOTTON Hotel oraz Kino HELIOS.
Kamil Złoch
fot. Magdalena Śliżewska